ब्रेकिंग न्यूज़

4 जुलाई का इतिहास: 2400 वर्षों में भारत एवं दुनिया में हुई महत्वपूर्ण घटनाओं तथा प्रसिद्ध व्यक्तियों के जन्म, निधन दिवसों की जानकारी History of 4th July: Information about important events that happened in India and the world in 2400 years and birth and death days of famous people

362 ईसा पूर्व 4 जुलाई को मेंटिनिया युद्ध में एपामिनोंडास के नेतृत्व में थेबंस ने स्पार्टन्स को हराया। (दूसरा) मेंटिनिया या मेंटिनिया की लड़ाई 4 जुलाई 362 ईसा पूर्व में एपामिनोंडास के नेतृत्व में थेबंस और आर्केडियन, आर्गिव्स, मेसेनियन, थेसालियन और बोयोटियन लीग के समर्थन से लड़ी गई दूसरी ओर स्पार्टन्स का नेतृत्व किंग एजेसिलॉस द्वितीय कर रहा था और उन्हें एलीन्स, एथेनियन, यूबोयन और मेंटिनियन का समर्थन प्राप्त था। युद्ध यह निर्धारण हेतु हुआ कि दोनों गठबंधनों में से किसका यूनान पर आधिपत्य होगा। एपामिनोंडास और उनके उत्तराधिकारियों की मृत्यु से थेब्स को क्षेत्र में थेबन वर्चस्व बनाए रखने के लिए सैन्य नेतृत्व और पहल की कीमत चुकानी पड़ी। स्पार्टन्स एक और बड़ी हार होने और सैनिकों की हानि से कमजोर हो गए। मैसेडोन के फिलिप द्वितीय इसका फायदा हुआ और उसने क्षेत्र पर अधिकार के लिए सैन्य और दूसरे प्रयास तेज कर दिए।

4 जुलाई को अमेरिका स्वतंत्रता दिवस, उत्तरी मारियाना द्वीप और रवांडा मुक्ति दिवस और फिलिपींस गणतंत्र दिवस मनाते हैं।

414 इस्वी में 4 जुलाई को पूर्वी रोमन सम्राट अर्काडियस और महारानी एलिया यूडोक्सिया की दूसरी संतान एलिया पुलचेरिया ने अपने 13 वर्षीय नाबालिग भाई थियोडोसियस द्वितीय का संरक्षक और मुख्य सलाहकार घोषित कर पूर्वी रोमन साम्राज्य की महारानी (ऑगस्टा) घोषित किया।

836 बेनेवेंटो रियासत और नेपल्स के डची के बीच शांति संधि, पैक्टम सिकार्डी पर हस्ताक्षर किए गए।

945 प्रसिद्ध चीनी बौद्ध भिक्षु और सम्राट झूओ यानमिंग का निधन हुआ।

1054 चीनी खगोलविदों ने गेस्ट स्टार सुपरनोवा की पहचान की।

1095 शैजर में मजद-उद-दीन उसामा इब्न मुर्शिद इब्न अली इब्न मुनकिद अल-किनानी अल-कलबी (उसामा, ओसामा) का जन्म हुआ जो मध्यकालीन अरब मुस्लिम कवि, लेखक, फारिस (शूरवीर), और शैजर के बानू मुनकिद वंश के राजनयिक हुए उत्तरी सीरिया में उनके जीवनकाल में अनेक मध्ययुगीन मुस्लिम राजवंशों के उदय, प्रथम धर्मयुद्ध, धर्मयोद्धा राज्यों की स्थापना और तमाम उथल-पुथल की गतिविधियां हुईं।

1477 जोहान जॉर्ज टरमैर (जोहान्स एवेंटिनस) का जन्म हुआ जो विख्यात बवेरियन पुनर्जागरण मानवतावादी इतिहासकार और भाषाविद हुए उन्होंने 1523 में एनाल्स ऑफ बवेरिया की रचना की जो जर्मनी के प्रारंभिक इतिहास का महत्वपूर्ण अभिलेख है।

1534 क्रिश्चियन तृतीय को राई शहर में डेनमार्क और नॉर्वे का राजा चुना गया।

1541 ग्वाडलजारा, न्यू स्पेन में पेड्रो डी अल्वाराडो स्पेनिश विजेता और ग्वाटेमाला का गवर्नर का निधन हुआ। उन्होंने क्यूबा की विजय में जुआन डी ग्रिजाल्वा के युकाटन प्रायद्वीप और मैक्सिको की खाड़ी के तटों की खोज में और हर्नान कोर्टेस के नेतृत्व में एज्टेक साम्राज्य के विजय अभियान में भाग लिया था। उन्हें ग्वाटेमाला, होंडुरास और अल सल्वाडोर सहित मध्य अमेरिका के अधिकांश हिस्सों का विजेता माना जाता है। अल्वाराडो लालच और क्रूरता के लिए कुख्यात हुए। उन पर मूल निवासियों और स्पेनियों द्वारा समान रूप से विभिन्न अपराधों और दुर्व्यवहारों का आरोप लगाया गया। मूल निवासी विद्रोह को कुचलने के दौरान अल्वाराडो एक घोड़े से कुचले जिससे कुछ दिनों बाद उसकी मृत्यु हो गई।



1584 एलिजाबेथियन इंग्लैंड में नौसेना कमांडर और खोजकर्ता फिलिप अमादास एवं (सर वाल्टर रैले के निर्देशन में ब्रिटिश कप्तान) आर्थर बारलो रोआनोक द्वीप पर पहुँचे। रोआनोक द्वीप (अटलांटिक महासागर) डेयर काउंटी में एक द्वीप है, जो संयुक्त राज्य अमेरिका के उत्तरी कैरोलिना के आउटर बैंक्स से घिरा है। इसका नाम ऐतिहासिक रोआनोक के नाम पर रखा गया था, जो एक कैरोलिना अल्गोनक्वियन लोग थे। वे 16वीं शताब्दी में अंग्रेजी उपनिवेशीकरण के समय इस क्षेत्र में निवास करते थे।

1760 बिहार के पटना में गंडक नदी के किनारे बंगाल के नवाब / शासक मीर जाफर के पुत्र मीर मीरान की मौत आकाशीय बिजली की चपेट में आने से हुई।

1776 अमरीका के 13 राज्यों के प्रतिनिधियों ने फिलाडेल्फिया नगर में देश की स्वतंत्रता के घोषणा पत्र पर हस्ताक्षर किये। इसलिए 4 जुलाई को अमेरिका अपना स्वतंत्रता दिवस मनाता है।

1789 टीपू सुलतान के खिलाफ निजाम और पेशवा के साथ ईस्ट इंडिया कंपनी ने संधि की।

1810 एम्सटर्डम पर फ्रांसिसी सेनाओं ने कब्जा कर लिया।

1827 न्यूयार्क राज्य ने दास रखने, खरीद-फरोख्त इत्यादि को खत्म किया।

1829 जॉर्ज शिलबियर ने लंदन में पहली बस सेवा का संचालन शुरू किया।

1831 प्रसिद्ध अमेरिकी बैपटिस्ट पादरी, पत्रकार और लेखक सैमुअल फ्रांसिस स्मिथ द्वारा रचित माई कंट्री, टिस ऑफ थे (गॉड सेव द किंग की धुन पर आधारित) अमेरिका शीर्षक रखा था, गीत को पहली बार 4 जुलाई, 1831 को बोस्टन के पार्क स्ट्रीट चर्च में बच्चों के स्वतंत्रता दिवस समारोह में सार्वजनिक रूप से प्रस्तुत किया गया था। यह अमेरिका का पहला स्वतंत्रता दिवस था। अमेरिका गीत अगले साल पहली बार लोवेल मेसन ने 1832 में द चोइर में प्रकाशित किया। सैमुअल फ्रांसिस स्मिथ ने बाद में 30 अप्रैल, 1889 को वाशिंगटन शताब्दी समारोह के लिए एक अतिरिक्त छंद इस गीत के लिए लिखा।

1848 फ्रांस के विश्व विख्यात कवि फ्रांसवा शाटोब्रेयां का निधन हुआ।

1855 विख्यात कवि वॉल्ट व्हिटमैन का कविता संग्रह ब्रुकलिन से प्रकाशित हुआ।

1857 प्रसिद्ध भारतीय स्वतंत्रता सेनानी धन सिंह गुर्जर का निधन हुआ

1865 बच्चों के मनोरंजन से संबंधित लुईस कैरोल के मशहूर हुए अंग्रेजी उपन्यास एलिस इन वंडरलैड का प्रकाशन हुआ।

1881 दार्जिलिंग और सिलिगुड़ी में टॉय ट्रेन चलाई गई।

1884 अमेरिकी स्टॉक एक्सचेंज दाउ जोंस ने अपना पहला स्टॉक इंडेक्स प्रकाशित किया।

1886 कनाडा की पहली अंतरमहाद्वीपीय ट्रेन ब्रिटिश कोलंबिया के पोर्ट मूडी पहुंची।

1897 आंध्र प्रदेश के प्रसिद्ध स्वतंत्रता सेनानी और सामाजिक कार्यकर्ता अल्लूरी सीताराम राजू का जन्म हुआ। इसी दिन पंजाबी भाषा के प्रसिद्ध लेखक, कवि, गीतकार नानक सिंह का जन्म चक हमीद, पाकिस्तान में हुआ।

1898 कई बार भारत के कार्यवाहक प्रधानमंत्री रहे गुलजारीलाल नन्दा का जन्म हुआ।

1902 संत रामकृष्ण परमहंस के शिष्य विवेकानंद का निधन हुआ।

1905 न्यूयॉर्क शहर में लियोनेल मोर्दकै ट्रिलिंग का जन्म हुआ जो लोकप्रिय अमेरिकी साहित्यिक आलोचक, कथाकार, निबंधकार और शिक्षक हुए। वे 20वीं सदी के अग्रणी अमेरिकी आलोचकों में से एक थे जिन्होंने साहित्य के समकालीन सांस्कृतिक, सामाजिक और राजनीतिक निहितार्थों का विश्लेषण किया। अपनी पत्नी डायना ट्रिलिंग (नी रुबिन) के साथ वे न्यूयॉर्क इंटेलेक्चुअल्स के सदस्य और पार्टिसन रिव्यू के योगदानकर्ता बने।

1912 भारत के संविधान को बनाने में सहयोग देने वाली महिलाओं में से एक दक्षिणानी वेलायुधन का जन्म हुआ।

1914 आर्कड्यूक फ्रांज फर्डिनेंड और उनकी पत्नी सोफी का अंतिम संस्कार साराजेवो में उनकी हत्या के छह दिन बाद वियना में हुआ।



1916 शुरुआती बंबई हिंदी फिल्मों की लोकप्रिय, सफलतम अभिनेत्री नसीम बानो का जन्म हुआ। बेहद सफल और लोकप्रिय अभिनेत्री सायरा बानो इन्हीं की बेटी हैं।

1921 गेरार्ड डेब्रू का जन्म हुआ जो फ्रांसीसी अर्थशास्त्री और गणितज्ञ हुए और अपने महत्वपूर्ण कार्य के लिए नोबेल पुरस्कार से पुरस्कृत किए गये।

1924 नेपाल के प्रमुख राजनीतिज्ञ और प्रधानमंत्री हुए गिरिजा प्रसाद कोइराला का जन्म सहरसा, बिहार में हुआ। 

1925 लोकप्रिय स्लोवेनियाई कवि, लेखक, अनुवादक, पत्रकार और राजनीतिज्ञ सिरिल ज्लोबेक का जन्म हुआ।

1933 भारतीय राष्ट्रीय कांग्रेस के वरिष्ठ राजनीतिज्ञ के. रोसैया का जन्म हुआ।

1934 लियो जिलार्ड ने परमाणु बम के चेन रिएक्शन का पेटेंट कराया।

1941 नाजी सैनिकों ने यूक्रेनी शहर ल्वीव में पोलिश वैज्ञानिकों और लेखकों का नरसंहार किया। इसी दिन जर्मन कब्जे वाले रीगा में ग्रेट कोरल आराधनालय यहूदी प्रार्थना ग्रह शेनागाग को जला दिया गया और 300 यहूदियों को तहखाने में बंद कर दिया गया।

1943 भाषाविज्ञान, कोश निर्माण, अनुवाद, सांस्कृतिक अध्ययन में महत्वपूर्ण योगदान देने वाले प्रसिद्ध भारतीय विद्वान विमलेश कांति वर्मा का जन्म हुआ।

1945 हिंदी फिल्मों के चरित्र अभिनेता सुशील कुमार का जन्म हुआ।

1946 अमेरिका ने फिलीपीन को स्वतंत्रता दी और इसी दिन तुर्की की राजधानी अंकारा में अंकारा विश्वविद्यालय की स्थापना की गई।

1947 ब्रिटिश हाउस ऑफ कॉमन्स के समक्ष भारतीय स्वतंत्रता विधेयक प्रस्तुत किया गया, जिसमें ब्रिटिश भारत के प्रांतों को दो संप्रभु देशों भारत और पाकिस्तान में विभाजित कर स्वतंत्र करने का प्रस्ताव था।

1951 भारतीय जनता पार्टी के नेता, मोदी सरकार में मंत्री रहे सुरिंदरजीत सिंह अहलूवालिया का जन्म आसनसोल, बिहार में हुआ।

1954 भाजपा नेता अंडमान-निकोबार द्वीप समूह के राज्यपाल देवेंद्र कुमार जोशी का जन्म हुआ।

1956 भारतीय जनता पार्टी के सांसद और गोवा के बारहवें मुख्यमंत्री हुए लक्ष्मीकांत पारसेकर का जन्म हुआ।



1959 जानी मानी फिल्म और टेलीविजन अभिनेत्री तथा निर्देशक नीना गुप्ता का जन्म हुआ।

1963 भारतीय राष्ट्रीय ध्वज तिरंगे को डिजाइन करने वाले स्वतंत्रता सेनानी पिंगली वेंकैया का निधन हुआ।

1968 वियतनाम से युद्ध लड़ने में मारे गए अमेरिकी सैनिकों के आंकड़े जारी होने के बाद अमेरिकी सरकार पर युद्ध बंद करने का दवाब बढ़ा। इसी दिन विख्यात कारोबारी हुए साइरस मिस्त्री का जन्म बंबई में हुआ। वे आयरलैंड के बड़े व्यवसायी और भारत में टाटा समूह के छठे अध्यक्ष हुए। रतन टाटा ने अक्टूबर 2016 में पद से हटा दिया। 4 सितंबर 2022 को सड़क दुर्घटना में इनकी मौत हो गई।



1969 विख्यात हिंदी फिल्म अभिनेत्री माला सिन्हा की बेटी जानी मानी, खूबसूरत, बोल्ड बाॅलीवुड फिल्म अभिनेत्री एवं माॅडल प्रतिभा सिन्हा का जन्म कलकत्ता में हुआ।

1977 जॉर्ज जैक्सन ब्रिगेड ने वाल्ला वाल्ला स्टेट पेनिटेंटरी इंटेंसिव सिक्योरिटी यूनिट में जेल हड़ताल के साथ एकजुटता दिखाते हुए ओलंपिया में वाशिंगटन राज्य कैपिटल के मुख्य बिजली सबस्टेशन पर बम लगाया।

1978 भारतीय संविधान के निर्माण में सहयोग देने वाली महिलाओं में से एकअम्मू स्वामीनाथन का निधन हुआ।

1982 बॉलीवुड, हिंदी फिल्मों के प्रसिद्ध गीतकार भरत व्यास का निधन हुआ।

1988 जाने माने सामाजिक कार्यकर्ता, पत्रकार, मानवाधिकारवादी, प्रेस स्वतंत्रता एवं इंटरनेट स्वतंत्रता इत्यादि के लिए आंदोलन चलाने वाले आलोक दीक्षित का जन्म कानपुर में हुआ।

1986 115वां क्रिकेट टेस्ट मैच खेलकर सुनील गावस्कर ने नया रिकार्ड बनाया।

1992 जाने माने भारतीय टेनिस खिलाड़ी युकी भांबरी का जन्म दिल्ली में हुआ।

1996 रूस के राष्ट्रपति बोरिस येल्तसिन पुनः चार वर्ष हेतु राष्ट्रपति निर्वाचित हुए।

1997 अमेरिकी अंतरिक्ष एजेंसी नासा का सोजर्नर, पाथफाइंडर स्पेस प्रोब मंगल की सतह पर उतरा।

1998 ब्रिटेन के एक पावरबोट द केवल एंड वायरलेस एडवेंचर’ ने 74 दिन 20 घंटे व 38 मिनट में यात्रा पूरी करके सबसे शीघ्र विश्व भ्रमण का विश्व रिकार्ड बनाया। इसी दिन चेक गणराज्य की याना नोवोत्ना ने विम्बलडन टेनिस का एकल खिताब जीता और इसी दिन जापान ने मंगल ग्रह के बारे में जानकारी हासिल करने के लिए प्लेनेट-बी नाम का अपना प्रथम अंतरिक्ष मिशन भेजा।

1999 विंबलडन टेनिस चैंपियनशिप की युगल स्पर्धा में भारत के लिएंडर पेस और महेश भूपति ने खिताब जीता।

2001 भारत द्वारा पाकिस्तान के नागरिकों (बंदियों) की रिहाई के निर्देश हुये।

2003 पाकिस्तान में शिया मस्जिद पर हुए हमले में 44 मारे गये।

2005 आस्ट्रेलिया में डाल्फिन की एक नई प्रजाति स्नबफिन खोजी गई।

2006 गांधी शांति पुरस्कार विजेता व भारत में जर्मनी के राजदूत रहे गेरहार्ड फिशर का निधन हुआ।

2007 वेबसाइट सेंटिडो कॉमन के मुताबिक मैक्सिको के कॉर्लोस स्लिम दुनिया के सबसे अमीर व्यक्ति बने।

2008 लगभग आठ साल बाद चीन की मुख्य भूमि और ताईवान के बीच नियमित सीधी विमान सेवा का पहला विमान ताइवान के तायोयुआन अंतर्राष्ट्रीय हवाई अड्डे पर उतरा।

2012 लार्ज हैड्रन कोलाइडर में हिग्स बोसॉन कण की खोज सर्न में घोषित की गई। हिग्स बोसोन कण भौतिकी के मानक मॉडल में एक बुनियादी कण है।

2013 अमेरिका के शिकागो शहर में गोलीबारी की घटना में 12 की मौत हुई और 60 घायल हुए।

2015 चिली ने पहली बार कोपा अमेरिका फुटबॉल खिताब जीता। इसी दिन विलियम कॉनराड गिबन्स नामक प्रसिद्ध अमेरिकी इतिहासकार, लेखक और शिक्षाविद का निधन हुआ।

2016 अब्बास किरोस्तामी नामक प्रसिद्ध ईरानी फिल्म निर्देशक, पटकथा लेखक, कवि और फोटोग्राफर का निधन हुआ।

2019 भारत की स्प्रिंटर हिमा दास ने पोलैंड में पोजनान एथलेटिक्स ग्रां प्री में महिलाओं की 200 मीटर दौड़ में स्वर्ण पदक अपने नाम किया। इसी दिन अमेरिकी अंतरिक्ष एजेंसी नासा ने ओरियन कैप्सूल के लिए एक लॉन्च-एबॉर्ट सिस्टम का परीक्षण एसेंट एबॉर्ट -2 का सफल परीक्षण किया।

2021 इंडोनेशियाई राजनीतिज्ञ, पूर्व संसद अध्यक्ष और सरकारी मंत्री हरमोको एवं मैटिस किवलेनिक्स नामक प्रसिद्ध लातवियाई आइस हॉकी गोलटेंडर का निधन हुआ।

2022 कैथोलिक चर्च के ब्राजीलियाई प्रीलेट क्लाउडियो हम्म्स एवं काजुकी ताकाहाशी नामक प्रसिद्ध जापानी मंगा कलाकार का निधन हुआ। इसी दिन 2022 में जर्मन फुटबॉल कप बायर्न म्यूनिख ने बायर लीवरकुसेन को 4-2 से हराकर सबसे ज्यादा 20वीं बार खिताब जीता।

4 जुलाई से 7 जुलाई तक मनाए जाने वाले ड्री फेस्टिवल की पूर्व संध्या (अपाटानी लोग, अरुणाचल प्रदेश, भारत) अरुणाचल प्रदेश के निचले सुबनसिरी जिले के केंद्र में जीरो नामक एक शांत देवदार की घाटी में रहने वाले अपाटानी लोग कृषि आधारित सांस्कृतिक उत्सव की शुरुआत करते हैं। 

भारत के केरल राज्य फल कटहल का दुनिया भर में जश्न 4 जुलाई को जैक फ्रूट डे के नाम से मनाया जाता है। सब्जी, फल, अचार सहित विविध रूपों में उपयोग होता है कटहल का और यह पोषक तत्वों से भरपूर है।

History of 4th July: Information about important events that happened in India and the world in 2400 years and birth and death days of famous people

The Thebans led by Epaminondas defeated the Spartans in the Battle of Mantinea on July 4, 362 BC. (Second) Battle of Mantinea or Mantinea was fought on July 4, 362 BC by Thebans led by Epaminondas and supported by the Arcadians, Argives, Messenians, Thessalians and Boeotian League. On the other hand, the Spartans were led by King Agesilaus II and were supported by the Eleans, Athenians, Euboeans and Mantineans. The battle was fought to determine which of the two alliances would dominate Greece. The death of Epaminondas and his successors cost Thebes the military leadership and initiative needed to maintain Theban supremacy in the region. The Spartans were weakened by another major defeat and the loss of troops. Philip II of Macedon took advantage of this and intensified military and other efforts to take control of the region.

The United States celebrates Independence Day on July 4, the Northern Mariana Islands and Rwanda celebrate Liberation Day and Philippines Republic Day.

On July 4 in 414 AD, Aelia Pulcheria, the second child of the Eastern Roman Emperor Arcadius and Empress Aelia Eudoxia, was declared Empress (Augusta) of the Eastern Roman Empire, as the guardian and chief advisor of her 13-year-old minor brother Theodosius II.

836 The Pactum Sicardi, a peace treaty between the Principality of Benevento and the Duchy of Naples, was signed.

945 Famous Chinese Buddhist monk and emperor Zhuo Yanming dies.

1054 Chinese astronomers identify a guest star supernova.

1095 Majd-ud-Din Usama ibn Murshid ibn Ali ibn Munqid al-Kinani al-Kalbi (Usama, Osama) was born in Shaizar, a medieval Arab Muslim poet, writer, faris (knight), and diplomat from the Banu Munqidh dynasty of Shaizar. His lifetime witnessed the rise of several medieval Muslim dynasties, the First Crusade, the establishment of the Crusader states, and much turmoil in northern Syria.

1477 Johann Georg Turmaier (Johannes Aventinus) was born, noted Bavarian Renaissance humanist historian and linguist who wrote the Annals of Bavaria in 1523, an important record of Germany's early history.

1534 Christian III was elected king of Denmark and Norway in the city of Rye.

1541 Pedro de Alvarado, Spanish conquistador and governor of Guatemala, died in Guadalajara, New Spain. He participated in the conquest of Cuba by Juan de Grijalva, in the exploration of the Yucatan Peninsula and the coast of the Gulf of Mexico, and in the conquest of the Aztec Empire led by Hernan Cortes. He is considered the conqueror of much of Central America, including Guatemala, Honduras and El Salvador. Alvarado became notorious for greed and cruelty. He was accused of various crimes and abuses by natives and Spaniards alike. While suppressing a native rebellion, Alvarado was trampled by a horse and died a few days later.

1584 Philip Amadas and Arthur Barlow (British captain under the direction of Sir Walter Raleigh), naval commanders and explorers in Elizabethan England, arrive at Roanoke Island. Roanoke Island (Atlantic Ocean) is an island in Dare County, North Carolina, United States, surrounded by the Outer Banks. It was named after the historic Roanoke, a Carolina Algonquian people who inhabited the region at the time of English colonization in the 16th century.

1760 Mir Miran, son of Mir Jafar, the Nawab/Ruler of Bengal, died after being struck by lightning on the banks of the Gandak River in Patna, Bihar.

1776 Representatives of 13 US states signed the Declaration of Independence in Philadelphia. Hence, America celebrates its Independence Day on 4 July.

1789 The East India Company signed a treaty with the Nizam and Peshwa against Tipu Sultan. 1810 Amsterdam was captured by French forces.

1827 New York State abolished keeping slaves, buying and selling, etc.

1829 George Shillibeer started the first bus service in London.

1831 Titled America, My Country, Tis of Thee (based on the tune of God Save the King), composed by noted American Baptist pastor, journalist and author Samuel Francis Smith, the song was first publicly performed at a children's Independence Day celebration at Park Street Church in Boston on July 4, 1831. It was America's first Independence Day. The song America was first published the following year by Lowell Mason in The Choir in 1832. Samuel Francis Smith later wrote an additional verse for the song for the Washington Centennial Celebration on April 30, 1889.

1848 World famous French poet François Chateaubriand died.

1855 Famous poet Walt Whitman's poetry collection was published from Brooklyn.

1857 Famous Indian freedom fighter Dhan Singh Gurjar died.

1865 Lewis Carroll's famous English novel Alice in Wonderland, related to children's entertainment, was published.

1881 Toy train was run in Darjeeling and Siliguri.

1884 American Stock Exchange Dow Jones published its first stock index.

1886 Canada's first transcontinental train reached Port Moody in British Columbia.

1897 Andhra Pradesh's famous freedom fighter and social worker Alluri Sitaram Raju was born. On this day, famous Punjabi writer, poet and lyricist Nanak Singh was born in Chak Hameed, Pakistan.

1898 Gulzarilal Nanda, who was the acting Prime Minister of India many times, was born.

1902 Vivekananda, a disciple of Saint Ramakrishna Paramhansa, died.

1905 Lionel Mordecai Trilling was born in New York City, who was a popular American literary critic, storyteller, essayist and teacher. He was one of the leading American critics of the 20th century who analyzed the contemporary cultural, social and political implications of literature. Along with his wife Diana Trilling (née Rubin), he became a member of the New York Intellectuals and a contributor to the Partisan Review.

1912 Dakshini Velayudhan, one of the women who helped draft the Constitution of India, was born.

1914 The funeral of Archduke Franz Ferdinand and his wife Sophie took place in Vienna, six days after their assassination in Sarajevo.

1916 Naseem Banu, the most popular and successful actress of early Bombay Hindi films, was born. Saira Banu, a very successful and popular actress, is her daughter.

1921 Gerard Debreu was born, who was a French economist and mathematician and was awarded the Nobel Prize for his important work.

1924 Girija Prasad Koirala, prominent politician and Prime Minister of Nepal, was born in Saharsa, Bihar.

1925 Cyril Zlobek, a popular Slovenian poet, writer, translator, journalist and politician, was born.

1933 K. Rosaiya, a senior politician of the Indian National Congress, was born.

1934 Leo Szilard patented the chain reaction of the atomic bomb.

1941 Nazi troops massacred Polish scientists and writers in the Ukrainian city of Lviv. On the same day, the Great Choral Synagogue, a Jewish prayer house, was burned down in German-occupied Riga and 300 Jews were locked in the basement.

1943 Vimalesh Kanti Varma, a famous Indian scholar who made significant contributions in linguistics, dictionary compilation, translation, cultural studies, was born.

1945 Hindi film character actor Sushil Kumar was born.

1946 America granted independence to the Philippines and on this day Ankara University was established in Ankara, the capital of Turkey.

1947 The Indian Independence Bill was presented before the British House of Commons, which proposed to divide the provinces of British India into two sovereign countries, India and Pakistan, and make them independent.

1951 Bharatiya Janata Party leader and former minister in the Modi government, Surinderjit Singh Ahluwalia was born in Asansol, Bihar.

1954 BJP leader and Governor of Andaman and Nicobar Islands, Devendra Kumar Joshi was born.

1956 Bharatiya Janata Party MP and twelfth Chief Minister of Goa, Laxmikant Parsekar was born.

1959 Renowned film and television actress and director Neena Gupta was born.

1963 Freedom fighter Pingali Venkaiah, who designed the Indian national flag, passed away.

1968 After the figures of American soldiers killed in fighting Vietnam were released, pressure increased on the US government to stop the war. On this day, famous businessman Cyrus Mistry was born in Bombay. He became a big businessman of Ireland and the sixth chairman of Tata Group in India. Ratan Tata removed him from the post in October 2016. He died in a road accident on 4 September 2022.

1969 Famous, beautiful, bold Bollywood film actress and model Pratibha Sinha, daughter of famous Hindi film actress Mala Sinha, was born in Calcutta.

1977 The George Jackson Brigade planted a bomb at the main power substation of the Washington State Capitol in Olympia in solidarity with the prison strike at the Walla Walla State Penitentiary Intensive Security Unit.

1978 Ammu Swaminathan, one of the women who contributed to the making of the Indian Constitution, died.

1982 Bharat Vyas, famous lyricist of Bollywood and Hindi films, died.

1988 Alok Dixit, a well-known social worker, journalist, human rights activist, who led a movement for press freedom and internet freedom, was born in Kanpur.

1986 Sunil Gavaskar created a new record by playing his 115th cricket test match.

1992 Famous Indian tennis player Yuki Bhambri was born in Delhi.

1996 Russian President Boris Yeltsin was re-elected President for four years.

1997 American space agency NASA's Sojourner, Pathfinder space probe landed on the surface of Mars.

1998 A British powerboat 'The Cable and Wireless Adventure' completed the journey in 74 days, 20 hours and 38 minutes and created a world record for the fastest round-the-world tour. On the same day, Yana Novotna of the Czech Republic won the Wimbledon tennis singles title and on the same day Japan sent its first space mission named Planet-B to obtain information about Mars. 1999 India's Leander Paes and Mahesh Bhupathi won the title in the doubles event of the Wimbledon Tennis Championship.

2001 India directed the release of Pakistani citizens (prisoners).

2003 44 people were killed in an attack on a Shia mosque in Pakistan.

2005 A new species of dolphin, the snubfin, was discovered in Australia.

2006 Gandhi Peace Prize winner and German ambassador to India Gerhard Fischer died.

2007 According to the website Sentido Common, Carlos Slim of Mexico became the richest person in the world.

2008 After almost eight years, the first plane of the regular direct flight service between mainland China and Taiwan landed at Taoyuan International Airport in Taiwan.

2012 The discovery of the Higgs boson particle in the Large Hadron Collider was announced at CERN. The Higgs boson is a fundamental particle in the standard model of particle physics. 2013 12 people were killed and 60 injured in a shooting incident in Chicago, USA.

2015 Chile won the Copa America football title for the first time. On this day, a famous American historian, writer and educationist named William Conrad Gibbons died.

2016 A famous Iranian film director, screenwriter, poet and photographer named Abbas Kiarostami died.

2019 India's sprinter Hima Das won the gold medal in the women's 200 meter race at the Poznan Athletics Grand Prix in Poland. On this day, the US space agency NASA successfully tested Ascent Abort-2, a launch-abort system for the Orion capsule.

2021 Indonesian politician, former Speaker of Parliament and Government Minister Harmoko and famous Latvian ice hockey goaltender Matis Kivlenieks died.

2022 Claudio Hummes, Brazilian prelate of the Catholic Church and famous Japanese manga artist Kazuki Takahashi died. On this day in 2022, Bayern Munich won the German Football Cup for the most 20th time by defeating Bayer Leverkusen 4-2.

Eve of Dri Festival celebrated from July 4 to July 7 (Apatani people, Arunachal Pradesh, India) The Apatani people living in a quiet pine valley called Ziro in the center of Lower Subansiri district of Arunachal Pradesh start an agriculture-based cultural festival.

The fruit jackfruit of Kerala state of India is celebrated worldwide on July 4 as Jack Fruit Day. Jackfruit is used in various forms including vegetable, fruit, pickle and it is rich in nutrients.

An appeal to the readers -

If you find this information interesting then please share it as much as possible to arouse people's interest in knowing more and support us. Thank you !

#worldhistoryofjuly4 #JackFruitDay

I Love INDIA & The World !

No comments

Thank you for your valuable feedback