ब्रेकिंग न्यूज़

1 जुलाई का इतिहास: 2000 वर्षों में भारत एवं दुनिया में हुई महत्वपूर्ण घटनाओं तथा प्रसिद्ध व्यक्तियों के जन्म, निधन दिवसों की जानकारी History of 1 July: Information about important events that happened in India and the world in 2000 years and birth and death days of famous people

69 टिबेरियस जूलियस अलेक्जेंडर ने अलेक्जेंड्रिया में अपने रोमन सैनिकों को सम्राट वेस्पासियन के प्रति निष्ठा की शपथ लेने का आदेश दिया।

552 टैगिना की लड़ाई युद्ध में नार्सेस के नेतृत्व में बीजान्टिन सेना ने इटली में ओस्ट्रोगोथ्स को हराया जिसमें ओस्ट्रोगोथ राजा टोटिला घातक रूप से घायल हो गया।

1097 डोरिलियम की लड़ाई में टारंटो के राजकुमार बोहेमोंड के नेतृत्व में क्रूसेडर्स ने सुल्तान किलिज अर्सलान प्रथम के नेतृत्व वाली सेल्जुक सेना को हराया।

1431 ग्रेनेडा में हुए ला हिगुएरुएला युद्ध के कारण रिकोनक्विस्टा के दौरान कैस्टिले साम्राज्य की मामूली बढ़त हुई।

1520 हर्नान कोर्टेस के नेतृत्व में स्पेनिश विजेताओं ने रात के बाद टेनोचिट्लान से बाहर निकलने के लिए लड़ाई लड़ी।

1523 जान वैन एसेन और हेंड्रिक वोस पहले लूथरन शहीद बने जिन्हें ब्रसेल्स में रोमन कैथोलिक अधिकारियों ने फांसी की सजा के तहत जिंदा जला दिया।

1569 पोलैंड साम्राज्य और लिथुआनिया के ग्रैंड डची ने वास्तविक संघ ल्यूबेल्स्की का संघ की पुष्टि करते हुए स्पष्ट घोषणा की कि एकजुट देश को पोलिश-लिथुआनियाई राष्ट्रमंडल या दोनों राष्ट्रों का गणराज्य कहा जाएगा।

1643 वेस्टमिंस्टर असेंबली धर्मशास्त्रियों (देवताओं) और इंग्लैंड की संसद के सदस्यों की एक परिषद की पहली बैठक हुई जिसमें चर्च ऑफ इंग्लैंड के पुनर्गठन के लिए चर्चा की गई।

1646 विश्व विख्यात जर्मन गणितज्ञ गॉटफ्रीड लाइबनिझ का जन्म हुआ।

1708 टेवाफ्लोस को इथियोपिया का सम्राट नियुक्त किया गया।

1742 विश्व प्रसिद्ध जर्मन भौतिकशास्त्री जॉर्ज क्रिस्तॉफ लिश्टेनबर्ग का जन्म हुआ।

1766 युवा फ्रांसीसी रईस फ्रांकोइस-जीन डे ला बर्रे को फ्रांस के एब्बेविले में एक रोमन कैथोलिक धार्मिक जुलूस को सलामी नहीं देने के अपराध के लिए यातना दी गई, उसका सिर काट दिया गया, फिर उनके शरीर को जला दिया गया और उसके शरीर पर वॉल्टेयर के डिक्शननेयर फिलॉसॉफिक की प्रति डाल दी गई।

1781 भारत में मैसूर के सुल्तान हैदर अली और अंग्रेज सेना के बीच पोर्टो नोवो (अब परांगीपेट्टई) का युद्ध हुआ।

1788 विश्व प्रसिद्ध फ्रांसीसी गणितज्ञ ज्याँ विक्टर पाँसेले का जन्म हुआ।

1822 बॉम्बे समचार भारत का सबसे पुराना लगातार प्रकाशित होने वाला समाचार पत्र है। फरदुनजी मरजबान द्वारा स्थापित, यह गुजराती और अंग्रेजी में प्रकाशित हुआ।

1823 एक वर्ष पहले कब्जा किए जाने के बाद पांच मध्य अमेरिकी राष्ट्रों ग्वाटेमाला, अल साल्वाडोर, होंडुरास, निकारागुआ और कोस्टा रिका ने प्रथम मैक्सिकन साम्राज्य से स्वतंत्रता की घोषणा 1 जुलाई 1823 को की।

1852 सिंध के मुख्य आयुक्त सर बर्टलेफ्रोरे ने केवल सिंध राज्य में और मुंबई कराची मार्ग पर प्रयोग के लिए सिंध डाक नाम से एक डाक टिकट जारी करवाया।



1862 मास्को में 1 जुलाई को रूसी राज्य पुस्तकालय की स्थापना की गई। रूस का सबसे बड़ा, यूरोप में दूसरा सबसे बड़ा और दुनिया में सबसे बड़ा पुस्तकालय है। 2017 में इसकी होल्डिंग 47 मिलियन यूनिट से अधिक हो गई। इसकी देखरेख रूसी संस्कृति मंत्रालय करता है। 1862 में मास्को में मास्को सार्वजनिक संग्रहालय और रुम्यंतसेव संग्रहालय के नाम से उद्घाटन हुआ। यह संग्रहालय कई संग्रहों से विकसित हुआ जिनमें सबसे उल्लेखनीय है काउंट निकोलाई रुम्यंतसेव का पुस्तकालय। उनकी मृत्यु तक लायब्रेरी में करीब 29000 किताबें, पांडुलिपियां इत्यादि थीं। 1917 में हुई अक्टूबर की समाजवादी क्रांति के बाद 1924 में क्रांति के नेतृत्वकर्ता व्लादिमीर उल्यानोव लेनिन के नाम पर इस पुस्तकालय का नामकरण कर दिया गया। यह लेनिन की मौत के बाद जोसफ स्टालिन के शासनकाल में हुआ। लेनिन के नाम पर होने के बाद इस पुस्तकालय का लोकप्रिय लेनिन लाइब्रेरी और लेनिन्का पुकारा जाता था। लाइब्रेरी में अलग-अलग स्थापत्य शैली के अनेक भवन हैं। 2012 में लाइब्रेरी में 275 किमी से अधिक अलमारियाँ थीं, जिनमें 17 मिलियन से अधिक पुस्तकें, सीरियल वॉल्यूम, 13 मिलियन पत्रिकाएँ, 370 हजार संगीत स्कोर और ध्वनि रिकॉर्ड, 150,000 नक्शे और अन्य सामान शामिल थे। दुनिया की 247 भाषाओं की चीजें यहां हैं, विदेशी हिस्सा पूरे संग्रह का लगभग 29 प्रतिशत प्रतिनिधित्व करता है। 2017 में होल्डिंग्स में 360 से अधिक भाषाएँ शामिल थीं। 1951 में लेनिन लाइब्रेरी के पासपुस्तकों का सबसे बड़ा संग्रह था। 11वीं-15वीं शताब्दियों की पांडुलिपियों की संख्या 30,000 थी। दुर्लभ प्रकाशनों की संख्या 250,000 थी। ऐतिहासिक कलाकृतियों की संख्या 600,000 थी।

1862 कलकत्ता (अब कोलकाता) के फोर्ट विलियम परिसर में कलकत्ता उच्च न्यायालय का उद्घाटन हुआ। सर बर्नेस पीकाक इसके मुख्य न्यायाधीश हुए।

1874 अमेरिकन इंजीनियर, आविष्कारक एलिफालेट रेमिंगटन का विकसित किया गया रेमिंगटन नामक टाइपराइटर व्यावसायिक रूप से सफल टाइपिंग मशीन साबित हुआ।

1878 कनाडा यूनिवर्सल पोस्टल यूनियन में शामिल हुआ।

1879 ब्रिटिश भारत में डाक विभाग ने पोस्ट कार्ड की शुरुआत की।

1881 टेलीफोन पर पहली बार अंतरराष्ट्रीय स्तर पर बातचीत की गई। एलेक्जेंडर ग्राहम बेल आविष्कृत उपकरणों से यह पहली अंतरराष्ट्रीय टेलीफोन कॉल सेंट स्टीफन (न्यू ब्रंसविक, कनाडा) और कैलिस, मेन, अमेरिका) के बीच हुई। 

1882 पश्चिम बंगाल के दूसरे मुख्यमंत्री हुए डॉक्टर बिधान चंद्र राय का जन्म हुआ। 1 जुलाई को उनकी याद में भारत में राष्ट्रीय चिकित्सक दिवस मनाया जाता है। 1 जुलाई 1962 को राय का निधन हुआ था।

1887 फ्रांस की पहचान का सर्वोच्च प्रतीक एफिल टॉवर के लोहे के ढांचे का निर्माण पेरिस फ्रांस में शुरू किया गया।

1889 भारतीय रिजर्व बैंक के चौथे गवर्नर हुए बेनेगल रामा राव का जन्म हुआ।

1896 अंतर्राष्ट्रीय सोशलिस्ट वर्कर्स एंड ट्रेड यूनियन नामक श्रमिक संगठन कांग्रेस लंदन में आयोजित हुई।

1906 अमेरिकी अमीर, कारोबारी और उद्योगपती एस्टे लॉडर का जन्म हुआ।

1913 महाराष्ट्र के प्रमुख राजनेता और मुख्यमंत्री हुए वसंतराव नाइक का जन्म हुआ।

1915 वियतनाम की कम्युनिस्ट पार्टी के महासचिव गुयेन वैन लिंह का जन्म हुआ।

1921 कम्युनिस्ट पार्टी ऑफ चाइना की स्थापना हुई। इसी ने किसानों और आम जनता की शोषण से मुक्ति की लंबी लड़ाई लड़ी और 1949 में चीन में नव जनवादी क्रांति हुई और करोड़ों चीनी लोगों को शोषण, उत्पीड़न, बेकारी से आजादी मिली। चीन के विकास की शुरुआत हुई। इसी दिन बोत्स्वाना के प्रथम राष्ट्रपति सेरेत्से खामा का जन्म हुआ।

1923 भारत के प्रमुख साइकिल निर्माता और हीरो बाइक निर्माता कंपनी हीरो समूह के संस्थापक बृजमोहन लाल मुंजाल का जन्म कमलिया, पाकिस्तान में हुआ।

1925 विख्यात भारतीय हिंदी कथाकार, साहित्यकार अमरकांत का जन्म हुआ।

1927 भारत के 8वें प्रधानमंत्री हुए समाजवादी नेता चंद्रशेखर सिंह का जन्म हुआ। हिंदी साहित्य की विविध विधाओं में उल्लेखनीय लेखन करने वाले सुधाकर पांडेय का जन्म 1927 में इसी दिन हुआ।

1928 उत्तर प्रदेश के मुख्यमंत्री तथा मध्य प्रदेश के राज्यपाल हुए राम नरेश यादव का जन्म हुआ।

1933 अनेक लोकप्रिय, गंभीर अखबार, पत्रिकाओं में संपादन कार्य करने वाले पत्रकार, साहित्यकार कन्हैयालाल नंदन का जन्म हुआ। इसी दिन परमवीर चक्र विजेता भारतीय सैनिक अब्दुल हमीद का जन्म हुआ। 

1935 वाणिज्य स्नातक, विधि स्नातक, राजनेता, सातवीं लोकसभा के सदस्य जयपाल सिंह कश्यप का जन्म हुआ।

1936 ज्योतिकणा दत्त की सहपाठिनी, सक्रिय क्रांतिकारी कार्यकर्ता, क्रांतिकारीयों को हथियार उपलब्ध कराने वाली वनलता दास गुप्ता का निधन हुआ। 

1938 विख्यात बांसुरी वादक पंडित हरिप्रसाद चैरसिया का जन्म इलाहाबाद में हुआ।

1939 जाने माने भारतीय लेखक, शिक्षक और श्री वेंकटेश्वर विश्वविद्यालय, तिरुपति के कुलपति हुए कोलकलुरी इनोच का जन्म हुआ।

1940 भारतीय हिंदी फिल्मों के प्रसिद्ध निर्देशक, अभिनेता और रंगमंच निर्देशक राम गोपाल बजाज का जन्म हुआ।

1941 ब्रिटिश शासित भारत के प्रतिष्ठित संपादक, उदारवादी दल के संस्थापकों में से एक सी.वाई. चिन्तामणि का निधन हुआ। इसी दिन भाजपा नेता, हिमाचल और राजस्थान के राज्यपाल हुए कलराज मिश्र का जन्म हुआ।

1948 पाकिस्तान के संस्थापक मुहम्मद अली जिन्ना ने पाकिस्तान के सेंट्रल बैंक का उद्दघाटन किया।

1949 स्वतंत्रता प्राप्ति के उपरांत भारत में छोटी रियासतों का विलय हुआ तब त्रावनकोर तथा कोचीन रियासतों को मिलाकर 1 जुलाई, 1949 को त्रावनकोर-कोचीन राज्य बना दिया गया, लेकिन मालाबार मद्रास प्रांत के अधीन रहा। दलित लेखन में शीर्षस्थ स्थान रखने वाले साहित्यकार डॉ. तुलसीराम का जन्म 1949 में इसी दिन हुआ। इसी दिन प्रसिद्ध राजनीतिज्ञ, भारतीय जनता पार्टी के राष्ट्रीय अध्यक्ष तथा उप राष्ट्रपति हुए एम वेंकैया नायडू का जन्म हुआ।

1951 अमेरिकन संगीतकार फ्रेड श्नायडर का जन्म हुआ।

1952 मध्य प्रदेश सरकार में पंचायत एवं ग्रामीण विकास मंत्री हुए गोपाल भार्गव का जन्म हुआ।

1955 ब्रिटिश भारतीय सरकार द्वारा स्थापित इंपीरियल बैंक ऑफ इंडिया का राष्ट्रीयकरण कर इसे स्टेट बैंक ऑफ इंडिया नाम दिया गया जिसे हिंदी में भारतीय स्टेट बैंक कहते हैं।

1956 प्रसिद्ध फिल्म अभिनेता शम्मी कपूर एवं गीता बाली के बेटे फिल्म अभिनेता, निर्माता और कारोबारी आदित्य राज कपूर का जन्म हुआ।

1958 जाने माने हिंदी लेखक, साहित्यकार तथा उपन्यासकार त्रिलोक नाथ पांडेय का जन्म हुआ।

1960 घाना अफ्रीका का एक प्रजातंत्रीय प्रणाली वाला राज्य है, जिसे 1 जुलाई 1960 को गणराज्य घोषित किया गया।



1961 भारतीय अमेरिकी अंतरिक्ष यात्री और अंतरिक्ष शटल मिशन विशेषज्ञ कल्पना चावला का जन्म हुआ। कोलंबिया अंतरिक्ष यान आपदा में मारे गए सात यात्री दल सदस्यों में से कल्पना भी एक यात्री थीं। इसी दिन न्यूयॉर्क के निकट ग्रांड द्वीप पर थीम पार्क खोला।

1962 स्वतंत्रता संग्राम सेनानी, उत्तर प्रदेश के प्रमुख राजनेता, समाजसेवी और चिंतक पुरुषोत्तम दास टंडन और पश्चिम बंगाल के मुख्यमंत्री विधान चंद्र राय का निधन हुआ।

1963 अमेरिकी डाक विभाग ने जिप कोड प्रणाली को लागू किया। हमारे भारत में इसे पिनकोड कहते हैं। यह 6 अंकों का होता है।

1964 भारतीय औद्योगिक विकास बैंक यानी आईडीबीआई की स्थापना की गई।

1965 भारत और पाकिस्तान के बीच युद्ध विराम लागू हुआ और विवाद को एक अंतरराष्ट्रीय न्यायाधिकरण के समक्ष मध्यस्थता के लिए प्रस्तुत किया गया। इस न्यायाधिकरण के फैसले में 1968 में प्रकाशित, 9/10 हिस्सा भारत को और शेष 1/10 हिस्से का अधिकार पाकिस्तान को दिया गया।

1966 प्रसिद्ध भारतीय शासत्रीय गायक एवं संगीतकार उस्ताद राशिद खान का जन्म हुआ।

1973 समाजवादी पार्टी के संस्थापक मुलायम सिंह यादव के पुत्र अखिलेश यादव का जन्म हुआ। वे मुख्यमंत्री रहे अभी समाजवादी पार्टी के राष्ट्रीय अध्यक्ष और 2024 में लोकसभा सदस्य चुने गये हैं।

1975 प्रधानमंत्री श्रीमती इंदिरा गांधी ने राष्ट्रीय विकास के लिए 20 सूत्रीय कार्यक्रमों की घोषणा की।

1979 इलेक्ट्रानिक उपकरण बनाने वाली जापान की प्रख्यात कंपनी सोनी ने वाकमैन पेश किया।

1986 दक्षिण भारतीय सिनेमा की लोकप्रिय अभिनेत्री, गायिका, नृत्यांगना, संगीतज्ञ, स्टेज शो परफार्मर सितारा कृष्णाकुमार का जन्म हुआ।

1987 न्यूयॉर्क शहर में पूर्णतः खेल को समर्पित अमेरिकी रेडियो स्टेशन डब्लूएएफएन से दुनिया के पहले ऑल-स्पोर्ट्स रेडियो स्टेशन के रूप में प्रसारण प्रारंभ किया।

1990 पूर्वी एवं पश्चिमी जर्मनी के बीच सीमा रेखा की समाप्ति एवं पश्चिमी जर्मनी की मुद्रा ड्यूश मार्क को पूर्वी जर्मनी में स्वीयकार्यता के साथ पूर्वी और पश्चिमी जर्मनी का एकीकरण कार्य आगे बढ़ा।

1991 फिनिश ऑपरेटर रेडियोलिंजा को दुनिया के पहले जीएसएम नेटवर्क के रूप में लॉन्च किया गया। ग्लोबल सिस्टम फॉर मोबाइल कम्युनिकेशंस (जीएसएम) यूरोपीय दूरसंचार मानक संस्थान (ईटीएसआई) द्वारा विकसित मानक है जो मोबाइल फोन और टैबलेट जैसे मोबाइल उपकरणों द्वारा उपयोग किए जाने वाले दूसरी पीढ़ी (2जी) डिजिटल सेलुलर नेटवर्क के प्रोटोकॉल का वर्णन करता है। जीएसएम, जीएसएम एसोसिएशन के स्वामित्व वाला ट्रेडमार्क है। जीएसएम फुल रेट वॉयस कोडेक को भी संदर्भित करता है।



1992 चर्चित फिल्म एवं टेलीविजन, इंटरनेट आधारित शो अभिनेत्री, माॅडल और कारोबारी, फिल्म अभिनेता सुशांत सिंह राजपूत की मौत मामले में मीडिया और आरएसएस, मोदी सरकार समर्थकों द्वारा दोषी ठहराई गई रिया चक्रवर्ती का जन्म हुआ।

1994 फिलिस्तीन के प्रमुख नेता और फिलिस्तीनी मुक्ति संगठन के मुखिया नेता यासर अराफात 27 साल के निर्वासन के बाद स्वदेश वापस लौटे। 1 जुलाई 1994 को अंतरराष्ट्रीय चुटकुला दिवस अथवा अंतरराष्ट्रीय मजाक दिवस मनाया गया। एक अमेरिकी लेखक वेन रीनागल ने इस दिन के बारे में वर्ष 1994 में सोचा था। उन्होंने अपनी पुस्तकों को बढ़ावा देने के लिए इस दिवस का आयोजन किया। वेन इस दिन का इस्तेमाल अपने चुटकुलों की किताब के प्रचार के लिए करते थे। जिसमें जोक्स, कार्टून, मीम्स इत्यादि थे।

1994 रोमान हर्जोग ने जर्मनी के नये राष्ट्रपति के रूप में शपथ ग्रहण की। इसी दिन 1994 में अमेरिका में अंतरराष्ट्रीय चुटकुला दिवस अथवा अंतरराष्ट्रीय मजाक दिवस मनाया गया। कहते हैं कि एक अमेरिकी लेखक वेन रीनागल ने इस दिन के बारे में वर्ष 1994 में सोचा था। उन्होंने अपनी पुस्तकों को बढ़ावा देने के लिए इस दिवस का आयोजन किया। वेन इस दिन का इस्तेमाल अपने चुटकुलों की किताब के प्रचार के लिए करते थे। जिसमें जोक्स, कार्टून, मीम्स इत्यादि थे। मूर्ख दिवस 1 अप्रैल को मनाते हैं वह भी मजाक का दिन है इसके अलावा हंसी दिवस भी मनाया जाता है। लेकिन चुटकुले कहने, सुनने और लिखने के लिए खासतौर पर चुटकुला दिवस की जरूरत पड़ी। चुटकुलों की हमारे जीवन में बड़ी महत्ता है। हम चुटकुले कह सुन कर अपने तनाव को कम कर लेते हैं और सामान्य स्थितियों में भी हल्का महसूस करते हैं।

1995 अमेरिका ने ताईवान पर लगाये गये प्रतिबंध खत्म किये।

1996 ऑस्ट्रेलिया के उत्तरी प्रांत में स्वेच्छा मृत्यु कानून विश्व में पहली बार लागू हुआ।

1997 भारत की पहली साइंस सिटी कोलकाता में स्थापित की गई। इसी दिन 1997 में चीन ने हांगकांग के शहर-राज्य पर संप्रभुता फिर से शुरू की, ब्रिटेन ने अपना कब्जा चीन को सौंपा। जिससे 156 साल के ब्रिटिश औपनिवेशिक शासन का अंत हुआ। सत्ता हस्तांतरण समारोह में ब्रिटिश प्रधानमंत्री टोनी ब्लेयर, ब्रिटिश राजकुमार चार्ल्स, प्रिंस ऑफ वेल्स, चीनी राष्ट्रपति जियांग जेमिन और अमेरिकी विदेश मंत्री मेडेलीन अलब्राइट शामिल हुए।

1999 स्कॉटिश संसद का आधिकारिक तौर पर ब्रिटिश महारानी एलिजाबेथ द्वितीय ने उद्घाटन किया। इसके साथ ही स्कॉटिश विधायी शक्तियां आधिकारिक तौर पर लंदन में पुराने स्कॉटिश कार्यालय से एडिनबर्ग में नए विकसित स्कॉटिश कार्यकारी को हस्तांतरित की गईं। वेल्स में वेल्श सचिव की शक्तियां नेशनल असेंबली को हस्तांतरित की गईं।

2000 लंदन के प्रसिद्ध खेल स्टेडियम लार्ड्स के 100वें ऐतिहासिक टेस्ट मैच में इंग्लैंड ने वेस्टइंडीज को हराया।

2003 समुद्र में सबसे गहराई तक जाने का विश्व कीर्तिमान बनाने वाली जापानी पनडुब्बी प्रशांत महासागर में लापता हुई।

2002 संयुक्त राष्ट्र का एक अंग अंतर्राष्ट्रीय आपराधिक न्यायालय नीदरलैंड के हेग में स्थापित किया गया जो एक अंतर-सरकारी संगठन और अंतर्राष्ट्रीय न्यायाधिकरण है। यह नरसंहार, मानवता के विरुद्ध अपराध, युद्ध अपराध और आक्रामकता के अपराध के लिए व्यक्तियों पर मुकदमा चलाने का अधिकार क्षेत्र वाला पहला और एकमात्र स्थायी अंतर्राष्ट्रीय न्यायालय है। यह देशों के बीच विवादों की सुनवाई करता है।

2004 आसियान ने अंतर्राष्ट्रीय आतंकवाद से निपटने हेतु ऑस्ट्रेलिया से समझौता किया।

2006 एशियाई युवा शतरंज चैम्पियनशिप में भारत ने 8 स्वर्ण जीते। इसी दिन चीन में बर्ड फ्लू के विषाणु की पुष्टि हुई। इराक में अलकायदा के वांछित नेता अबू अमूब अल मसरी पर अमेरिका ने 50 लाख डॉलर का इनाम इसी दिन घोषित किया। जापान के पूर्व प्रधानमंत्री 68 वर्षीय रियूतारो हाशीमोतो का इसी दिन निधन हुआ। अमेरिकी संसद की समितियों ने 2006 में इसी दिन भारत-अमेरिकी परमाणु समझौते को मंजूरी प्रदान की। 2006 में इसी दिन शतरंज खिलाड़ी परिमार्जन नेगी सबसे कम उम्र के दूसरे ग्रैंडमास्टर बने.

2007 इंग्लैंड में सार्वजनिक स्थलों पर सिगरेट पीने पर प्रतिबंध प्रभावी हुआ। इसी दिन दलाई लामा के मामले पर चीन के अधिकारियों के साथ तिब्बत के दूतों की वार्ता हुई।

2008 गाजापट्टी के फलस्तीनी विद्रोहियों ने दक्षिणी इस्रायल पर रॉकेट दागा।

2013 खगोलविदों ने नेप्च्यून के चंद्रमा एस 2004 एन1 की खोज की।

2014 मार्टिन शुल्ज यूरोपीय संसद के दोबारा राष्ट्रपति निर्वाचित हुए।

2017 भारत में अर्थव्यवस्था के एक महत्वपूर्ण सुधार के रूप में प्रस्तुत वस्तु एवं सेवा कर (जीएसटी) लागू किया गया। लेकिन इससे अर्थव्यवस्था पर प्रतिकूल प्रभाव पड़ा। लाखों उद्योग, कारोबार इसकी मार से चौपट हो गये।

1919 संयुक्त अरब अमीरात की राजधानी अबू धाबी में अंतरराष्ट्रीय सुरक्षा गठबंधन के पहले संयुक्त सुरक्षा अभ्यास का आरम्भ हुआ। 1919 में इसी दिन एनएस विश्वनाथन को एक साल के लिए आरबीआई (भारतीय रिजर्व बैंक) के डिप्टी गवर्नर के रूप में दोबारा नियुक्त किया गया। अफस्पा के तहत पूरे भारतीय पूर्वोत्तर राज्य नगालैंड को और छह महीनों (दिसंबर अंत तक) के लिए अशांत क्षेत्र घोषित कर दिया गया।

2020 यूरोपीय यूनियन (ईयू) ने सुरक्षा कारणों से पाकिस्तान इंटरनेशनल एयरलाइंस (पीआइए) की उड़ानों पर छह महीने के लिए रोक लगाई। इसी दिन अमेरिका, मैक्सिको और कनाडा के बीच एक नया मुक्त व्यापार समझौता लागू हुआ। इसने तीन देशों के बीच 26 वर्ष पुराने व्यापार समझौते उत्तरी अमेरिका मुक्त व्यापार समझौते (नाफ्टा) की जगह ली। इसी दिन भारतीय अंतरिक्ष अनुसंधान संगठन (इसरो) के मंगलयान यानी मार्स ऑर्बिटर मिशन (एमओएम) ने मंगल ग्रह के नजदीकी और सबसे बड़े चंद्रमा फोबोस की तस्वीर ली।

2022 समाजवादी पार्टी के अध्यक्ष एवं उत्तर प्रदेश के पूर्व मुख्यमंत्री अखिलेश यादव ने अपने जन्मदिन के मौके पर 1 जुलाई को यूपी बोर्ड की 10वीं एवं 12वीं परीक्षा में शीर्ष पांच स्थान प्राप्त करने वाले छात्र-छात्राओं को लैपटॉप देकर सम्मानित किया। इसी दिन भारतीय राष्ट्रीय कांग्रेस ने माल एवं सेवा कर (जीएसटी) लागू किये जाने के 5 वर्ष पूरे होने पर आरोप लगाया कि जीएसटी कानून और इसके क्रियान्वयन के तरीके ने देश की अर्थव्यवस्था को बर्बाद कर दिया है। वरिष्ठ कांग्रेस नेता और पूर्व वित्त मंत्री पी चिदंबरम ने कहा कि कांग्रेस इस जीएसटी को खारिज करती है और वह मौजूदा जीएसटी की जगह ‘जीएसटी 2.0’ को प्रतिस्थापित करने की दिशा में काम करेगी। इसी दिन पंजाब के मुख्यमंत्री भगवंत मान ने पंजाब के लोगों के 31 दिसंबर 2021 तक बिजली बिल माफ करने का ऐलान किया। इसी दिन केंद्र सरकार ने पाॅलीथीन की पन्नियों और डिस्पोजेबल आइटम्स पर प्रतिबंध लगाया।

भारत में वृक्षों, वनों के महत्व पर केंद्रित वन महोत्सव या राष्ट्रीय वन महोत्सव प्रति वर्ष 1 जुलाई को प्रारंभ होता है।

1 जुलाई को टार्टन दिवस अथवा अंतरराष्ट्रीय टार्टन दिवस स्कॉटिश विरासत और इतिहास में स्कॉटिश-डायस्पोरा की हस्तियों के सांस्कृतिक योगदान का उत्सव आयोजित होता है। टार्टन स्कॉटलैंड से जुड़ा एक खास पैटर्न वाला ऊनी कपड़ा है। इस कार्यक्रम की शुरुआत 1987 में कनाडा के नोवा स्कोटिया में हुई थी। यह 1990 के दशक से 2000 के दशक में स्कॉटिश डायस्पोरा के अन्य समुदायों में भी फैल गया। इस दिन लोग टार्टन परिधानों का प्रदर्शन करते हैं, खरीदते हैं, किसी प्रियजन को भेंट भी करते हैं। इसी बहाने चाय-नाश्ता या भोजन तक भी होता है।


History of 1 July: Information about important events that happened in India and the world in 2000 years and birth and death days of famous people

69 Tiberius Julius Alexander ordered his Roman soldiers in Alexandria to take an oath of allegiance to Emperor Vespasian.

552 Battle of Taginae The Byzantine army led by Narses defeated the Ostrogoths in Italy in which the Ostrogoth king Totila was mortally wounded.

1097 In the Battle of Dorylaeum the Crusaders led by Prince Bohemond of Taranto defeated the Seljuk army led by Sultan Kilij Arslan I.

1431 The Battle of La Higueruela in Granada led to a slight advance of the Kingdom of Castile during the Reconquista.

1520 Spanish conquerors led by Hernan Cortes fought their way out of Tenochtitlan after nightfall.

1523 Jan van Essen and Hendrik Vos became the first Lutheran martyrs, burned alive under sentence of execution by Roman Catholic authorities in Brussels.

1569 The Kingdom of Poland and the Grand Duchy of Lithuania ratified the de facto union Union of Lublin, declaring that the united country would be called the Polish-Lithuanian Commonwealth or the Republic of Both Nations.

1643 The Westminster Assembly, a council of theologians (divine men) and members of the Parliament of England, met for the first time to discuss the reorganization of the Church of England.

1646 World-renowned German mathematician Gottfried Leibniz was born.

1708 Tawaflos was appointed emperor of Ethiopia.

1742 World-renowned German physicist Georg Christoph Lichtenberg was born.

1766 Young French nobleman François-Jean de La Barre was tortured, beheaded, then burned and a copy of Voltaire's Dictionnaire Philosophique placed on his body for the crime of not saluting a Roman Catholic religious procession in Abbeville, France.

1781 The Battle of Porto Novo (now Parangipettai) took place in India between the Sultan of Mysore, Hyder Ali, and the British army.

1788 World-renowned French mathematician Jean Victor Poncelet was born.

1822 The Bombay Samachar is India's oldest continually published newspaper. Founded by Fardunjee Marzban, it is published in Gujarati and English.

1823 Five Central American nations, Guatemala, El Salvador, Honduras, Nicaragua, and Costa Rica, declared independence from the First Mexican Empire on July 1, 1823, after being occupied a year earlier.

1852 Sir Bartlefrere, Chief Commissioner of Sindh, issued a postage stamp titled Sindh Dak for use only in the state of Sindh and on the Mumbai-Karachi route.

1862 The Russian State Library was established on 1 July in Moscow. It is the largest library in Russia, the second largest in Europe and the largest in the world. In 2017, its holdings exceeded 47 million units. It is overseen by the Russian Ministry of Culture. In 1862, it was inaugurated in Moscow as the Moscow Public Museum and the Rumyantsev Museum. This museum grew out of several collections, the most notable of which is the library of Count Nikolai Rumyantsev. By the time of his death, the library had about 29,000 books, manuscripts, etc. After the October Socialist Revolution of 1917, the library was renamed after the leader of the revolution, Vladimir Ulyanov Lenin, in 1924. This happened during the reign of Joseph Stalin after Lenin's death. After being named after Lenin, the library was popularly called Lenin Library and Leninka. The library consists of several buildings of different architectural styles. In 2012 the library had more than 275 km of shelves, containing more than 17 million books, serial volumes, 13 million periodicals, 370 thousand musical scores and sound records, 150,000 maps and other items. There are items in 247 languages ​​of the world, the foreign part represents about 29 percent of the entire collection. In 2017 the holdings included more than 360 languages. In 1951 the Lenin Library had the largest collection of books. The number of manuscripts of the 11th-15th centuries was 30,000. The number of rare publications was 250,000. The number of historical artifacts was 600,000.

1862 The Calcutta High Court was inaugurated in the Fort William complex in Calcutta (now Kolkata). Sir Bernace Peacock became its Chief Justice.

1874 The Remington typewriter developed by American engineer and inventor Eliphalet Remington proved to be a commercially successful typing machine.

1878 Canada joined the Universal Postal Union.

1879 The Postal Department introduced post cards in British India.

1881 The first international telephone conversation was held. This first international telephone call was made between St. Stephen (New Brunswick, Canada) and Calais, Maine, USA, using equipment invented by Alexander Graham Bell.

1882 Doctor Bidhan Chandra Roy, the second Chief Minister of West Bengal, was born. National Doctors' Day is celebrated in India on 1 July in his memory. Roy died on 1 July 1962.

1887 The construction of the iron structure of the Eiffel Tower, the supreme symbol of France's identity, was started in Paris, France.

1889 Benegal Rama Rao, the fourth Governor of the Reserve Bank of India, was born. 1896 The International Socialist Workers and Trade Union labour organisation congress was held in London.

1906 American rich, businessman and industrialist Estee Lauder was born.

1913 Vasantrao Naik, prominent politician and Chief Minister of Maharashtra, was born.

1915 Nguyen Van Linh, General Secretary of the Communist Party of Vietnam, was born.

1921 Communist Party of China was established. It fought a long battle for the liberation of farmers and common people from exploitation and in 1949, New Democratic Revolution took place in China and crores of Chinese people got freedom from exploitation, oppression and unemployment. China's development began. On this day, Botswana's first President Seretse Khama was born.

1923 Brijmohan Lal Munjal, India's leading bicycle manufacturer and founder of Hero Bike manufacturing company Hero Group, was born in Kamalia, Pakistan.

1925 Famous Indian Hindi story writer, litterateur Amarkant was born.

1927 Socialist leader Chandrashekhar Singh, who became the 8th Prime Minister of India, was born. Sudhakar Pandey, who wrote remarkably in various genres of Hindi literature, was born on this day in 1927.

1928 Ram Naresh Yadav, who became the Chief Minister of Uttar Pradesh and Governor of Madhya Pradesh, was born.

1933 Kanhaiyalal Nandan, a journalist and writer who edited many popular, serious newspapers and magazines, was born. On this day, Abdul Hamid, the Paramveer Chakra winner Indian soldier, was born.

1935 Jaipal Singh Kashyap, commerce graduate, law graduate, politician, member of the seventh Lok Sabha, was born.

1936 Vanalata Das Gupta, Jyotikan Dutt's classmate, active revolutionary worker, who provided weapons to the revolutionaries, died.

1938 Famous flute player Pandit Hariprasad Chaurasia was born in Allahabad.

1939 Kolakaluri Enoch, a well-known Indian writer, teacher and Vice Chancellor of Sri Venkateswara University, Tirupati, was born.

1940 Famous Indian Hindi film director, actor and stage director Ram Gopal Bajaj was born.

1941 C.Y. Chintamani, a renowned editor of British-ruled India and one of the founders of the Liberal Party, died. On this day, BJP leader and Governor of Himachal and Rajasthan Kalraj Mishra was born.

1948 Pakistan's founder Muhammad Ali Jinnah inaugurated the Central Bank of Pakistan.

1949 After independence, small princely states were merged in India, then Travancore and Cochin princely states were merged to form Travancore-Cochin state on July 1, 1949, but Malabar remained under Madras province. Dr. Tulsiram, a writer who holds a top position in Dalit writing, was born on this day in 1949. On this day, famous politician, National President of Bharatiya Janata Party and Vice President M. Venkaiah Naidu was born.

1951 American musician Fred Schneider was born.

1952 Gopal Bhargava, who was the Minister of Panchayat and Rural Development in the Madhya Pradesh Government, was born.

1955 The Imperial Bank of India established by the British Indian Government was nationalized and renamed as State Bank of India, which is called State Bank of India in Hindi.

1956 Aditya Raj Kapoor, film actor, producer and businessman, son of famous film actor Shammi Kapoor and Geeta Bali, was born.

1958 Trilok Nath Pandey, a well-known Hindi writer, litterateur and novelist, was born.

1960 Ghana is a democratic state in Africa, which was declared a republic on 1 July 1960.

1961 Kalpana Chawla, Indian American astronaut and space shuttle mission specialist, was born. Kalpana was also one of the seven crew members who died in the Columbia space shuttle disaster. On the same day, a theme park was opened on Grand Island near New York.

1962 Freedom fighter, prominent politician of Uttar Pradesh, social worker and thinker Purushottam Das Tandon and West Bengal Chief Minister Vidhan Chandra Roy died.

1963 The US Postal Department implemented the ZIP code system. In our India it is called PIN code. It is of 6 digits.

1964 Industrial Development Bank of India i.e. IDBI was established.

1965 Ceasefire came into effect between India and Pakistan and the dispute was presented for arbitration before an international tribunal. In the decision of this tribunal, published in 1968, 9/10 part was given to India and the remaining 1/10 part was given to Pakistan.

1966 Famous Indian classical singer and musician Ustad Rashid Khan was born.

1973 Akhilesh Yadav, son of Samajwadi Party founder Mulayam Singh Yadav, was born. He was the Chief Minister, is currently the National President of Samajwadi Party and has been elected as a Lok Sabha member in 2024.

1975 Prime Minister Mrs. Indira Gandhi announced 20-point programs for national development.

1979 Sony, a famous Japanese electronic equipment manufacturing company, introduced Walkman.

1986 Popular South Indian cinema actress, singer, dancer, musician, stage show performer Sitara Krishnakumar was born.

1987 American radio station WAFN, dedicated entirely to sports, started broadcasting in New York City as the world's first all-sports radio station.

1990 The integration of East and West Germany progressed with the end of the border line between East and West Germany and the acceptance of West German currency Deutsche Mark in East Germany.

1991 Finnish operator Radiolinja launched the world's first GSM network. Global System for Mobile Communications (GSM) is a standard developed by the European Telecommunications Standards Institute (ETSI).

1991 Finnish operator Radiolinja launched the world's first GSM network. Global System for Mobile Communications (GSM) is a standard developed by the European Telecommunications Standards Institute (ETSI) that describes the protocols for second-generation (2G) digital cellular networks used by mobile devices such as mobile phones and tablets. GSM is a trademark owned by the GSM Association. GSM also refers to the Full Rate Voice Codec.

1992 Rhea Chakraborty, a popular film and television, internet-based show actress, model and businesswoman, who has been blamed by the media and RSS, Modi government supporters in the death case of film actor Sushant Singh Rajput, was born.

1994 Palestine's prominent leader and head of the Palestinian Liberation Organization, Yasser Arafat, returned to his homeland after 27 years of exile. International Joke Day or International Joke Day was celebrated on 1 July 1994. An American writer Wayne Reinagle thought of this day in the year 1994. He organized this day to promote his books. Wayne used this day to promote his book of jokes. Which had jokes, cartoons, memes etc.

1994 Roman Herzog took oath as the new President of Germany. On this day in 1994, International Joke Day or International Joke Day was celebrated in America. It is said that an American writer Wayne Reinagle thought about this day in the year 1994. He organized this day to promote his books. Wayne used this day to promote his book of jokes. Which had jokes, cartoons, memes etc. Fool's Day is celebrated on 1 April, which is also a day of jokes, apart from this, Laughter Day is also celebrated. But Joke Day was especially needed to tell, listen and write jokes. Jokes have great importance in our life. By telling and listening to jokes, we reduce our stress and feel light even in normal situations.

1995 The US lifted sanctions imposed on Taiwan.

1996 The Voluntary Death Law was implemented for the first time in the world in Australia's northern province.

1997 India's first Science City was established in Kolkata. On this day in 1997, China resumed sovereignty over the city-state of Hong Kong, Britain handed over its possession to China. This ended 156 years of British colonial rule. British Prime Minister Tony Blair, British Prince Charles, Prince of Wales, Chinese President Jiang Zemin and US Secretary of State Madeleine Albright attended the power transfer ceremony.

1999 The Scottish Parliament was officially inaugurated by British Queen Elizabeth II. With this, Scottish legislative powers were officially transferred from the old Scottish Office in London to the newly developed Scottish Executive in Edinburgh. In Wales, the powers of the Welsh Secretary were transferred to the National Assembly.

2000 England defeated West Indies in the 100th historic Test match at London's famous sports stadium Lord's. 2003 The Japanese submarine which set the world record for going to the deepest sea went missing in the Pacific Ocean.

2002 The International Criminal Court, an organ of the United Nations, was established in Hague, Netherlands. It is an inter-governmental organization and international tribunal. It is the first and only permanent international court with jurisdiction to try individuals for genocide, crimes against humanity, war crimes and the crime of aggression. It hears disputes between countries.

2004 ASEAN signed an agreement with Australia to deal with international terrorism.

2006 India won 8 gold medals in the Asian Youth Chess Championship. On this day, the bird flu virus was confirmed in China. On this day, the US announced a bounty of 5 million dollars on Abu Amub al Masri, the wanted leader of Al Qaeda in Iraq. 68-year-old former Prime Minister of Japan Ryutaro Hashimoto died on this day. The US Parliament committees approved the Indo-US nuclear deal on this day in 2006. On this day in 2006, chess player Parimarjan Negi became the second youngest grandmaster.

2007 The ban on smoking cigarettes in public places came into effect in England. On this day, Tibetan envoys held talks with Chinese officials on the issue of Dalai Lama.

2008 Palestinian rebels in Gaza Strip fired rockets at southern Israel.

2013 Astronomers discovered Neptune's moon S 2004 N1.

2014 Martin Schulz was re-elected President of the European Parliament.

2017 The Goods and Services Tax (GST), presented as an important reform of the economy, was implemented in India. But it had an adverse effect on the economy. Lakhs of industries and businesses were ruined by it.

2019 The first joint security exercise of the International Security Alliance began in Abu Dhabi, the capital of the United Arab Emirates. On this day in 1919, NS Vishwanathan was reappointed as RBI (Reserve Bank of India) Deputy Governor for one year. Under AFSPA, the entire northeastern Indian state of Nagaland was declared a disturbed area for another six months (till end of December).

2020 The European Union (EU) banned Pakistan International Airlines (PIA) flights for six months due to security reasons. On the same day, a new free trade agreement came into force between the US, Mexico and Canada. It replaced the 26-year-old trade agreement between the three countries, the North American Free Trade Agreement (NAFTA). On the same day, the Mars Orbiter Mission (MOM) of the Indian Space Research Organization (ISRO) took a picture of Phobos, the nearest and largest moon of Mars.

2022 Samajwadi Party President and former Chief Minister of Uttar Pradesh Akhilesh Yadav, on the occasion of his birthday on July 1, honored the students who secured the top five positions in the 10th and 12th examinations of the UP Board by giving them laptops. On the same day, the Indian National Congress, on the completion of 5 years of the implementation of the Goods and Services Tax (GST), alleged that the GST law and the way it was implemented have ruined the country's economy. Senior Congress leader and former Finance Minister P Chidambaram said that the Congress rejects this GST and will work towards replacing the existing GST with 'GST 2.0'. On the same day, Punjab Chief Minister Bhagwant Mann announced the waiver of electricity bills of the people of Punjab till 31 December 2021. On the same day, the central government banned polythene bags and disposable items.

The Van Mahotsav or National Forest Festival, focusing on the importance of trees and forests in India, starts every year on 1 July.

On 1 July, Tartan Day or International Tartan Day is organized to celebrate the cultural contributions of Scottish heritage and Scottish-diaspora personalities to history. Tartan is a woolen cloth with a special pattern associated with Scotland. The event began in Nova Scotia, Canada in 1987. It also spread to other communities of the Scottish diaspora in the 1990s to 2000s. On this day people display tartan costumes, buy them, and also gift them to a loved one. On this pretext, tea, breakfast or food is also served.

An appeal to the readers -

If you find this information interesting then please share it as much as possible to arouse people's interest in knowing more and support us. Thank you !

#worldhistoryofjuly1 #InternationalJokeDay #VanMahotsav #TartanDay #DoctorsDay

I Love INDIA & The World !

No comments

Thank you for your valuable feedback