ब्रेकिंग न्यूज़

29 जून का इतिहास: 1800 वर्षों में भारत एवं दुनिया में हुई महत्वपूर्ण घटनाओं तथा प्रसिद्ध व्यक्तियों के जन्म, निधन दिवसों की जानकारी History of June 29: Information about important events in India and the world in 1800 years and birth and death days of famous people

226 काओ रुई अपने पिता काओ काओ के बाद चीन में वेई के सम्राट बने।

1149 दूसरे धर्मयुद्ध में नूर दीनी जंगी के नेतृत्व वाली सेना ने पोइटियर्स के प्रिंस रेमंड की अगुवाई वाली एंटिओक सेना को हराया और राजकुमार रेमंड को भी मार दिया।

1170 सीरिया में एक बड़ा भूकंप आया, जिससे हामा और शैजर जैसे शहरों और क्रैक डेस शेवेलियर्स और एंटिओक में सेंट पीटर के गिरजाघर जैसी संरचनाओं को बहुत नुकसान पहुंचा।

1194 स्वेरे को नॉर्वे के राजा नियुक्त किया गया, कैथोलिक चर्च ने उन्हें बहिष्कृत किया जिस कारण गृहयुद्ध छिड़ गया।

1232 मैलोर्का शहर, मेजरका साम्राज्य रेमन लुल (रेमंड लुली) का जन्म हुआ जो मेजरका साम्राज्य के एक दार्शनिक, धर्मशास्त्री, कवि, मिशनरी, ईसाई धर्मोपदेशक और शूरवीर हुए।

उन्होंने कला के रूप में जानी जाने वाली एक दार्शनिक प्रणाली का आविष्कार किया, जिसे सभी धर्मों और राष्ट्रीयताओं के वार्ताकारों के लिए ईसाई सिद्धांत की सच्चाई साबित करने के लिए एक प्रकार के सार्वभौमिक तर्क के रूप में माना गया। कला में सामान्य सिद्धांतों और संयोजन संबंधी कार्यों का एक समूह होता है

1344 जॉन तृतीय, ड्यूक ऑफ ब्रिटनी से विवाह करके ब्रिटनी की डचेस पत्नी 1329 में अपने पिता की मृत्यु के बाद से 1339 तक सेवॉय काउंटी की दावेदार जोन ऑफ सेवॉय का निधन हुआ।

1444 अल्बानियाई सामंती सरदार और सैन्य कमांडर ग्जेरग्ज कास्ट्रियोटी यानी स्कंदरबेग (जिसे आमतौर पर गलत तरीके से सिकंदरबेग लिखा जाता है) ने ऑटोमन साम्राज्य (आज का तुर्की) की सेना को हराया।

1525 विख्यात जर्मन पुनर्जागरण मानवतावादी, शिक्षक, शास्त्रीय विद्वान, धर्मशास्त्री, राजनयिक पीटर एग्रीकोला का जन्म हुआ। वह मार्टिन लूथर के शिष्य, फिलिप मेलानक्थन के मित्र और सहयोगी थे।



1534 जैक्स कार्टियर राजकुमार एडवर्ड द्वीप पर पहुंचने वाला पहला यूरोपीय था। प्रिंस एडवर्ड द्वीप कनाडा का एक प्रांत है यह कई छोटे द्वीपों का समूह भी है। यह कनाडा का एकमात्र प्रांत है जिसके पास कोई भूमि सीमा नहीं है।

1613 अंग्रेजी के विश्व चर्चित नाटककार विलियम शेक्सपियर का ग्लोब थियेटर आग लगने से क्षतिग्रस्त हुआ। नाटक मंचन के दौरान लंदन में मूल ग्लोब थिएटर ने विशेष प्रभाव हेतु लगाई गई ग्राउंड आफ्टर तोप से विलियम शेक्सपियर के हेनरी आठवें के जीवन पर आधारित नाटक के प्रदर्शन के दौरान मिसफायर हो गया और थिएटर की छत में आग लग गई।

1659 इवान विहोव्सकी के नेतृत्व वाली यूक्रेन की सेना ने प्रिंस त्रुबेत्सकॉय के नेतृत्व में रूसी सेना को कोनोटोप युद्ध में पराजित किया।

1757 ब्रिटिश अफसर गवर्नर जनरल राॅबर्ट क्लाइव ने मुर्शीदाबाद में प्रवेश किया और मीर जाफर को बंगाल, बिहार और ओड़िशा का नवाब नियुक्त किया।

1767 ब्रिटिशों ने टाउनशेंड राजस्व अधिनियम पास करके अमेरिका पर कर लगाया।

1850 ब्रिटेन के पूर्व प्रधानमंत्री सर रॉबर्ट पील घुड़सवारी के दौरान गिर गये जिसके तीन दिन बाद उनका निधन हो गया।

1855 विश्व प्रतिष्ठित ब्रिटिश दैनिक अखबार टेलीग्राफ का लंदन से प्रकाशन शुरू हुआ।

1858 प्रसिद्ध अमेरिकी जनरल, इंजीनियर, पनामा नहर के सह-डिजाइनर जॉर्ज वॉशिंगटन गोएथल्स का जन्म हुआ।

1861 चंद्रकांता जैसे बहुपठित, बहुप्रसंशित उपन्यासों के रचयिता प्रथम हिंदी तिलिस्मी कथाकार देवकीनंदन खत्री का जन्म हुआ।

1864 भारत के जाने माने गणितज्ञ, शिक्षाविद, कानूनविद, चिंतक, लेखक आशुतोष मुखर्जी का जन्म कलकत्ता में हुआ। 1864 में इसी दिन कनाडा क्यूबेक के मोंट सेंट हिलेरी कस्बे के नजदीक ग्रांड ट्रंक रेलवे लाइन पर एक ट्रेन के रिशेल्यू नदी में गिर जाने से करीब 100 लोगों की मौत हो गई।

1873 बंगला भाषा के प्रसिद्ध कवि माइकल मधुसूदन दत्त का निधन हुआ।

1888 जॉर्ज एडवर्ड गौराड ने हैंडेल के इजरायल इन इजिप्ट गीत को फोनोग्राफ सिलेंडर पर रिकॉर्ड किया, जिसे दशकों तक संगीत की सबसे पुरानी ज्ञात रिकॉर्डिंग माना जाता था। गौराड (जन्म 30 जून 1842 निधन 17 फरवरी 1912) मेडल ऑफ ऑनर के अमेरिकी नागरिक युद्ध के विजेता थे उन्होंने 1888 में इंग्लैंड में नई एडिसन फोनोग्राफ सिलेंडर ऑडियो रिकॉर्डिंग तकनीक पेश की जिसके लिए जॉर्ज एडवर्ड गौराड प्रसिद्ध हुए।

1893 प्रसिद्ध साख्यिकीविद, समाज विज्ञानी और भारत के पहले योजना आयोग अध्यक्ष प्रशांत चंद्र महालनोबिस का जन्म कलकत्ता में हुआ।

1905 इंग्लैंड में ऑटोमोबाइल एसोसिएशन की स्थापना हुई।

1913 यूनान, सर्बिया, मोंटे नेग्रो, रोमानिया और उस्मानी शासन के साथ बुल्गारिया का युद्ध आरंभ हुआ जो दूसरे बाल्कान युद्ध के नाम से जाना जाता है।

1917 अमेरिकी राष्ट्रपति जॉन फिटजेराल्ड कैनेडी का जन्म हुआ।

1922 प्रसिद्ध युगोस्लावियाई कवि वास्को पोपा का जन्म हुआ। 1922 में इसी दिन राल्फ बर्न्स, अमेरिकी गीतकार, बैंडलीडर, संगीतकार, कंडक्टर, अरेंजर और पियानोवादक का जन्म हुआ।

1931 प्रसिद्ध भारतीय साहित्यकार, पत्रकार मेहता लज्जाराम का निधन हुआ।

1932 सोवियत संघ और चीन ने एक दूसरे पर आक्रमण न करने की संधि पर हस्ताक्षर किये।

1936 विख्यात हिंदी हास्य व्यंग्य कवि, गीतकार, अभिनेता शैल चतुर्वेदी का जन्म हुआ।

1955 डलास, अमेरिका में फेडरल रिजर्व बैंक बोर्ड प्रमुख और ह्यूस्टन विश्वविद्यालय में उप कुलपति रह चुकी रेनू खाटोर का जन्म फर्रुखाबाद, उत्तर प्रदेश में हुआ।

1956 दुनिया भर में बेहद चर्चित सैक्स सिंबल, खूबसूरत, लोकप्रिय अमेरिकी अभिनेत्री मार्लिन मुनरो ने पटकथा लेखक आर्थर मिलर से विवाह किया।

1960 ब्रिटिश समाचार प्रसारण सेवा ब्रिटिश ब्राडकास्टिंग कारपोरेशन यानी बीबीसी के अध्यक्ष ने घोषणा की कि बीबीसी का नया टेलीविजन केंद्र टेलीविजन जगत की दुनिया का हॉलीवुड होगा।

1961 प्रसिद्ध स्वतंत्रता सेनानी, राजनीतिज्ञ एवं भारत के प्रथम रक्षामंत्री हुए सरदार बलदेव सिंह का निधन हुआ।



1966 प्रसिद्ध भारतीय, मानव विज्ञानी, इतिहासज्ञ, राजनीतिक सिद्धांतकार, भाषा-वैज्ञानिक और गणितज्ञ और जीवन के विविध विषयों के विशेषज्ञ दामोदर धर्मानंद कोसांबी का पुणे में निधन हुआ। अमेरिका ने इसी दिन उत्तरी वियतनाम के निकट ईंधन भंडारण स्थल पर बम गिराये।

1967 प्रसिद्ध अमेरिकी अभिनेत्री जेने मैंसफील्ड, उनके प्रेमी सैम ब्रोडी और उनके साथी न्यू ऑरलियन्स के बाहर कार दुर्घटना में मारे गए, उनके साथी हिचिल्डेनर मिकलो, जोल्टन, और मरिस्का हरगिते चोटिल हुए।

1974 मारिया एस्तेला ईसाबेल मार्टिनेज दी पेरोन अर्जेन्टीना की अंतरिम राष्ट्रपति बनीं। इसी दिन अमेरिका के कैलिफोर्निया में ऐनाहिम में डिज्नीलैंड पहली बार जनता के लिए खोला गया।

1975 खूबसूरत, बोल्ड, जानी मानी अभिनेत्री, स्टेंडअप काॅमेडियन एवं माॅडल उपासना सिंह का जन्म होशियारपुर, पंजाब में हुआ।

1976 सिशेल्स द्वीप समूह को स्वतंत्रता मिली इसके बाद से यह दिन इस देश में स्वतंत्रता दिवस के रूप में मनाया जाता है।



1981 गोल्ड स्पाॅट से माॅडलिंग के पेशे में कदम रखने वाली खूबसूरत, बोल्ड, जानी मानी माॅडल और अभिनेत्री शेनाज ट्रेजरीवाला का जन्म बंबई में हुआ।



1982 जानी मानी, खूबसूरत, बोल्ड टेलीविजन, फिल्म अभिनेत्री और माॅडल नौशीन अली सरदार का जन्म बंबई में हुआ।

1985 यूरोपीय आर्थिक समुदाय ने यूरोप के ध्वज को अपनाया। इसी दिन यूरोपीय फुटबॉल कप के दौरान दो टीमों के प्रशंसकों के बीच हुई झड़प में 39 लोगों की मौत हो गई।

1988 पाकिस्तान के राष्ट्रपति जिया उल हक ने सरकार को बर्खास्त कर संसद भंग कर दी और इसी दिन प्रख्यात राजस्थानी लोकगीत, मांड गायिका गवरी देवी का निधन हुआ।

1990 प्रज्ञा यादव के नाम से सुपरिचित स्विडिश - भारतीय माॅडल, फिल्म अभिनेत्री एवं फिल्म निर्मात्री प्रज्ञा कपूर का जन्म बार्घोम, स्वीडन में हुआ। इसी दिन जानी मानी, खूबसूरत, बोल्ड बहुप्रतिभावान उड़िया फिल्म एवं टेलीविजन अभिनेत्री एवं माॅडल अर्चिता साहू का जन्म भुवनेश्वर में हुआ।

1991 सोवियत संघ के विघटन के बाद पूर्वी देशों के सहयोग संगठन कामकोन को भंग कर दिया गया।

1992 अल्जीरिया के राष्ट्रपति मोहम्मद बोडियाफ की हत्या उन्हीं के अंगरक्षक ने कर दी।

2000 सिएरा लियोन में रिवॉल्यूशनरी यूनाइटेड फ्रंट के विद्रोहियों ने बंधक बनाए गए भारतीय शांति सैनिकों को रिहा किया। इसी दिन विश्व की प्रमुख कंपनी आई.बी.एम. ने विश्व का सबसे तीव्र गति कम्प्यूटर पेश किया।

2002 अमेरिकी राष्ट्रपति जार्ज बुश के कोलोनोस्कोपी उपचार शुरु होने पर उप-राष्ट्रपति डिक चेनी ने कार्यकारी राष्ट्रपति का कार्य संभाला।

2002 चीन में आए जबरदस्त भूकंप से जान और माल की भारी तबाही हुई।

2004 इंडोनेशिया की राजधानी जकार्ता में पूर्वी एशियाई देशों के प्रतिनिधियों के सम्मेलन में आसियान को प्रमुख ताकत बनाने पर सहमति बनी।

2005 भारत और अमेरिका में समग्र 10 वर्षीय समझौता हुआ।

2006 अमेरिकी सुप्रीम कोर्ट ने अमेरिका की जेल ग्वांतानामो बे में बंदियों को बर्बर, अमानवीय यातनाएं देने के सुरक्षाबलों के कृत्य को अमेरिका और अंतरराष्ट्रीय कानून दोनों का उल्लंघन करार दिया।

2007 प्रथम बार भारत सरकार ने राष्ट्रीय सांख्यिकी दिवस का आयोजन किया। विख्यात भारतीय प्रोफेसर और वैज्ञानिक प्रशांत चंद्र महालनोबिस के जन्मदिन को राष्ट्रीय सांख्यिकी दिवस के रूप में नामित करने का निर्णय लिया गया। 5 जून 2007 को, भारतीय राजपत्र द्वारा राष्ट्रीय सांख्यिकी दिवस के बारे में एक अधिसूचना प्रकाशित की गई। सांख्यिकी में समाज के विभिन्न स्तरों पर सर्वेक्षण किये जाते हैं, जानकारियां एकत्र की जाती हैं। जिससे संबंधित लोगों और क्षेत्रों के लिए योजनाएं तय करने, नीतियां बनाने में मदद मिलती है। इसी दिन आईफोन के नाम से जाना जाने वाला एप्पल का पहला स्मार्टफोन बाजार में आया। इसी दिन सचिन तेंदुलकर ने दक्षिण अफ्रीका के खिलाफ फ्यूचर कप के दूसरे मैच में आंद्रे नेल की गेंद पर वनडे करियर के 15 हजार रन पूरे किए। भारत ने यह मैच छह विकेट से जीता।

2008 पर्यावरण संरक्षण के लिए काम करने वाली गैर सरकारी संस्था जनहित फाउंडेशन को पर्यावरण क्षेत्र का प्रसिद्ध पुरस्कार आइकॉम प्रदान किया गया। इसी दिन दुनिया के पहले प्रेगनेंट पुरुष थॉमस ने बेटी को जन्म दिया। इसी दिन अमेरिकी राष्ट्रपति जार्ज बुश ने कैलिफोर्निया के जंगलों में आग से प्रभावित क्षेत्रों में आपातकाल लागू करने की घोषणा की।

2011 भारतीय महिलाओं के बीच हुए एक सर्वेक्षण के अनुसार भारत की महिलाएँ सर्वाधिक तनाव में रहती हैं। दुनिया भर में महिलाएं खुद को बेहद तनाव और दबाव में महसूस करती हैं। यह समस्या आर्थिक तौर पर उभरते हुए देशों में ज्यादा दिख रही है। एक सर्वे में भारतीय महिलाओं ने खुद को सबसे अधिक तनाव में बताया। मानव तस्करी की निगरानी सूची (वॉच लिस्ट) से 2011 में भारत को बाहर कर दिया गया।

2011 महर्षि अरबिंद को समर्पित श्री अरबिंदो आश्रम, पांडिचेरी, भारत में कैखोसरु धुंजीभॉय सेठना (जन्म 26 नवंबर 1904) का निधन हुआ। केडी सेठना भारतीय कवि, विद्वान, लेखक, दार्शनिक और सांस्कृतिक आलोचक थे। उन्होंने 50 से अधिक पुस्तकें प्रकाशित कीं। उन्हें छोटे नाम केकू से जाना जाता था, उन्होंने अपनी कविताएँ अमल किरण के उपनाम से लिखीं। अरबिंदो आश्रम की पत्रिका मदर इंडिया के संपादन के साथ सेठना ने अन्य पत्रिकाओं में भी लेख लिखे और श्री अरबिंदो, द मदर, इंटीग्रल योग, कविता, विज्ञान, दर्शन, प्राचीन भारतीय इतिहास और अन्य विषयों पर पचास से अधिक पुस्तकें लिखीं।

2012 हॉलीवुड अभिनेता टॉम क्रूज और उनकी पत्नी केटी होम्स का तलाक हुआ था। इसी दिन लगभग 15 हजार परमाणु विरोधी आंदोलनकारियों ने टोक्यो में जापान के प्रधानमंत्री शिंजो आबे के कार्यालय का घेराव किया।

2013 अमेरिका के कैलिफोर्निया राज्य की सरकार ने समलैंगिक विवाह पर लगी रोक हटाई।

2014 उष्णकटिबंधीय अनुसंधान संस्थानों के बीच सहयोग और इस विषय पर अधिक काम करने, जनजागरूकता बढ़ाने, सहयोग के आदान प्रदान आदि के लिए संबंधित ट्रॉपिक्स रिपोर्ट 29 जून 2014 को लॉन्च की गई थी। रिपोर्ट के लॉन्च की वर्षगांठ को उचित अवसर मानते हुए संयुक्त राष्ट्र महासभा ने 2016 में संकल्प  ए/आरईएस/70/267 को अपनाया जिसके अनुसार घोषणा की गई कि प्रत्येक वर्ष 29 जून को अंतर्राष्ट्रीय उष्णकटिबंधीय दिवस मनाया जाएगा। तय किया गया कि उष्णकटिबंधीय क्षेत्र के देश सतत विकास लक्ष्यों को प्राप्त करने में अहम भूमिका निभाएंगे।

2014 सायना नेहवाल ने ऑस्ट्रेलियन सुपर सीरीज जीती। इसी दिन आईएसआईएस नामक कथित आतंकी स्थापना के साथ अबु बक्र अल-बगदादी ने स्वयं को खलीफा नामित किया।

2015 भीषण गर्मी ने भारत के कई राज्यों में 2300 से भी ज्यादा लोगों की जान ले ली। सबसे ज्यादा मौतें आंध्र प्रदेश और तेलंगाना में हुईं। ओडिशा के झारसुगुडा में पारा 49.5 डिग्री चढ़ा। साल 2015 में भारत के किसी भी क्षेत्र में ये सबसे ज्यादा तापमान था। हीट वेव से इंसानों के साथ जानवरों को भी भारी नुकसान उठाना पड़ा। अकेले तेलंगाना में ही 50 लाख मुर्गियों की मौत हो गई। सबसे ज्यादा मौतें भवन निर्माण स्थलों पर काम करने वाले मजदूरों, नौकरीशुदा, बुजुर्ग और बच्चों की हुई थी। हीट वेव से पाकिस्तान में भी करीब 1 हजार लोगों की मौत हुई। इंटरनेशनल डिजास्टर डेटाबेस वेबसाइट के मुताबिक ये हीट वेव इतिहास की 5वीं सबसे भीषण हीट वेव थी।

2016 भारतीय मूर्तिकार और भित्ति चित्रकार के.जी.सुब्रह्मण्यम का निधन हुआ।

2020 प्रसिद्ध अमेरिकी अभिनेता, निर्देशक, निर्माता और पटकथा लेखक कार्ल रेनर का निधन हुआ।

2021 डोनाल्ड रम्सफेल्ड, अमेरिकी कप्तान और राजनीतिज्ञ, 13वें संयुक्त राज्य अमेरिका के रक्षा सचिव का निधन हुआ।

2022 हर्शेल डब्ल्यू. विलियम्स, अमेरिकी मरीन कॉर्प्स वारंट अधिकारी, द्वितीय विश्व युद्ध के अंतिम जीवित मेडल ऑफ ऑनर प्राप्तकर्ता का निधन हुआ।

2022 कांग्रेस नेता राहुल गांधी ने मोदी सरकार द्वारा रोजमर्रा के तमाम कार्यों और इस्तेमाल की जाने वाली खाद्य वस्तुओं पर लगाए गये माल एवं सेवा कर (जीएसटी) को लेकर प्रधानमंत्री नरेंद्र मोदी की आलोचना करते हुए आरोप लगाया कि प्रधानमंत्री का गब्बर सिंह टैक्स अब गृहस्थी सर्वनाश टैक्स का विकराल रूप ले चुका है। कांग्रेस के पूर्व अध्यक्ष राहुल गांधी ने ट्वीट किया, घटती आमदनी और रोजगार, ऊपर से महंगाई का बढ़ रहा प्रहार। प्रधानमंत्री जी का गब्बर सिंह टैक्स अब गृहस्थी सर्वनाश टैक्स का विकराल रूप ले चुका है। राहुल ने लिखा कि अब दही, पनीर, शहद, मांस और मछली जैसे डिब्बा बंद और लेबल-युक्त खाद्य पदार्थों पर माल एवं सेवा कर (जीएसटी) लगेगा। साथ ही चेक जारी करने के एवज में बैंकों द्वारा लिये जाने पर शुल्क पर भी जीएसटी देना पड़ेगा।

2023 अमेरिका की दिग्गज तकनीकी कंपनी टेस्ला पावर यूएसए ने गुरुवार को नवीनतम क्षारीय जल शोधक लॉन्च किया। इसमें चाइल्ड लॉक, फल और सब्जी डिटॉक्सिफायर के साथ गर्म पानी देने और लाइव टीडीएस के साथ एक डिजिटल डिस्प्ले जैसी सुविधाएं हैं। टेस्ला पावर इंडिया का मुख्यालय गुरुग्राम (एपीएसी कार्यालय) में है और इसका वैश्विक मुख्यालय अमेरिका के डेलावेयर में है। टेस्ला पावर इंडिया ने कहा कि एल्केलिनो श्रृंखला के नए क्षारीय जल शोधक अशुद्धियों, प्रदूषकों और हानिकारक पदार्थों को हटाने के लिए उन्नत तकनीक का उपयोग करते हैं, इससे यह सुनिश्चित होता है कि पानी की हर बूंद सुरक्षित और स्वस्थ है। शुद्धिकरण के अपने 13 चरणों के साथ, एल्केलिनो बेजोड़ फघ्ल्घ्टिर दक्षता प्रदान करता है, जो जल से अशुद्धियों, प्रदूषकों और हानिकारक पदार्थों को हटाने की गारंटी देता है।

History of June 29: Information about important events in India and the world in 1800 years and birth and death days of famous people

226 Cao Rui became the emperor of Wei in China after his father Cao Cao.

1149 In the Second Crusade, the army led by Nur Dini Jangi defeated the Antioch army led by Prince Raymond of Poitiers and also killed Prince Raymond.

1170 A major earthquake struck Syria, causing great damage to cities like Hama and Shaizar and structures like Krak des Chevaliers and St. Peter's Church in Antioch.

1194 Sverre was appointed king of Norway, the Catholic Church excommunicated him, which led to civil war.

1232 City of Mallorca, Kingdom of Majorca Ramon Llull (Raymond Lully) was born, who was a philosopher, theologian, poet, missionary, Christian preacher and knight of the Kingdom of Majorca.

He invented a philosophical system known as the Art of Reason, conceived as a kind of universal logic for proving the truth of Christian doctrine to interlocutors of all religions and nationalities. The Art consists of a set of general principles and combinatorial functions

1344 Joan of Savoy, Duchess consort of Brittany by marriage to John III, Duke of Brittany, claimant to the County of Savoy since the death of her father in 1329 until 1339, dies.

1444 Albanian feudal chieftain and military commander Gjergj Kastrioti, also known as Skanderbeg (commonly incorrectly spelled Sikanderbeg) defeats the army of the Ottoman Empire (today's Turkey).

1525 Peter Agricola, noted German Renaissance humanist, educator, classical scholar, theologian, diplomat, was born. He was a friend and colleague of Philip Melanchthon, a disciple of Martin Luther.

1534 Jacques Cartier was the first European to reach Prince Edward Island. Prince Edward Island is a province of Canada. It is also a group of many small islands. It is the only province of Canada which does not have any land border.

1613 The Globe Theatre of world famous English playwright William Shakespeare was damaged by fire. During the staging of the play, the ground aft cannon installed for special effects in the original Globe Theatre in London misfired during the performance of William Shakespeare's play based on the life of Henry VIII and the roof of the theatre caught fire.

1659 The Ukrainian army led by Ivan Vyhovsky defeated the Russian army led by Prince Trubetskoy in the Battle of Konotop.

1757 British officer Governor General Robert Clive entered Murshidabad and appointed Mir Jafar as the Nawab of Bengal, Bihar and Odisha.

1767 The British passed the Townshend Revenue Act and imposed tax on America.

1850 Former British Prime Minister Sir Robert Peel fell while riding a horse, after which he died three days later. 1855 The world-renowned British daily newspaper Telegraph began publication from London.

1858 George Washington Goethals, the famous American general, engineer and co-designer of the Panama Canal, was born.

1861 Devkinandan Khatri, the first Hindi storyteller and author of widely read and much-appreciated novels like Chandrakanta, was born.

1864 India's renowned mathematician, educationist, jurist, thinker and writer Ashutosh Mukherjee was born in Calcutta. On this day in 1864, about 100 people died when a train fell into the Richelieu River on the Grand Trunk Railway line near Mont Saint Hilary town in Quebec, Canada.

1873 Michael Madhusudan Dutt, the famous poet of the Bengali language, died.

1888 George Edward Gouraud recorded Handel's Israel in Egypt song on a phonograph cylinder, which was considered the oldest known recording of music for decades. Gouraud (born 30 June 1842, died 17 February 1912) was an American Civil War winner of the Medal of Honor. He introduced the new Edison phonograph cylinder audio recording technology to England in 1888, for which George Edward Gouraud became famous.

1893 Prasanta Chandra Mahalanobis, famous statistician, social scientist and first Planning Commission Chairman of India, was born in Calcutta.

1905 Automobile Association was founded in England.

1913 Bulgaria's war with Greece, Serbia, Monte Negro, Romania and the Ottoman regime began, which is known as the Second Balkan War.

1917 US President John Fitzgerald Kennedy was born.

1922 Famous Yugoslavian poet Vasko Popa was born. On this day in 1922 Ralph Burns, American songwriter, bandleader, composer, conductor, arranger and pianist was born.

1931 Famous Indian writer and journalist Mehta Lajjaram passed away.

1932 Soviet Union and China signed a treaty not to attack each other.

1936 Famous Hindi humorist and satirist poet, lyricist and actor Shail Chaturvedi was born.

1955 Renu Khator, who was the head of the Federal Reserve Bank Board in Dallas, USA and Vice Chancellor of the University of Houston, was born in Farrukhabad, Uttar Pradesh.

1956 Marilyn Monroe, a very famous sex symbol in the world, beautiful and popular American actress, married screenwriter Arthur Miller.

1960 The chairman of British news broadcasting service British Broadcasting Corporation i.e. BBC announced that the new television centre of BBC would be the Hollywood of the television world.

1961 Famous freedom fighter, politician and first Defence Minister of India Sardar Baldev Singh passed away.

1966 Damodar Dharmanand Kosambi, a famous Indian anthropologist, historian, political theorist, linguist and mathematician and expert on various subjects of life, died in Pune. America dropped bombs on a fuel storage site near North Vietnam on this day.

1967 Famous American actress Jayne Mansfield, her lover Sam Brody and their companions died in a car accident outside New Orleans, their companions Heikendar Miklo, Zoltan, and Mariska Hargitay were injured.

1974 Maria Estela Isabel Martinez de Peron became the interim President of Argentina. On this day Disneyland was opened to the public for the first time in Anaheim, California, USA.

1975 Beautiful, bold, well-known actress, stand-up comedian and model Upasana Singh was born in Hoshiarpur, Punjab.

1976 Seychelles Islands got independence, since then this day is celebrated as Independence Day in this country. 1981 Beautiful, bold, well-known model and actress Shenaz Treasurywala, who entered the modeling profession with Gold Spot, was born in Bombay.

1982 Well-known, beautiful, bold television, film actress and model Nausheen Ali Sardar was born in Bombay.

1985 The European Economic Community adopted the flag of Europe. On this day, 39 people died in a clash between fans of two teams during the European Football Cup.

1988 Pakistan's President Zia-ul-Haq dismissed the government and dissolved the parliament and on this day, famous Rajasthani folk song, Mand singer Gavari Devi died.

1990 Swedish-Indian model, film actress and film producer Pragya Kapoor, better known as Pragya Yadav, was born in Berghom, Sweden. On this day, the famous, beautiful, bold and multi-talented Oriya film and television actress and model Archita Sahu was born in Bhubaneswar.

1991 After the disintegration of Soviet Union, the cooperation organization of Eastern countries, CAMECON, was disbanded.

1992 Algerian President Mohammad Boudiaf was killed by his own bodyguard.

2000 Revolutionary United Front rebels in Sierra Leone released the Indian peacekeepers held hostage. On this day, the world's leading company IBM introduced the world's fastest computer.

2002 When US President George Bush began colonoscopy treatment, Vice President Dick Cheney took over as the acting President.

2002 A massive earthquake in China caused massive destruction of life and property.

2004 In a conference of representatives of East Asian countries in Jakarta, the capital of Indonesia, a consensus was reached on making ASEAN a major power.

2005 A comprehensive 10-year agreement was signed between India and the US. 2006 The US Supreme Court declared the act of the security forces of giving brutal, inhuman torture to the prisoners in the US prison Guantanamo Bay as a violation of both US and international law.

2007 For the first time, the Government of India organized National Statistics Day. It was decided to name the birthday of the famous Indian professor and scientist Prasanta Chandra Mahalanobis as National Statistics Day. On 5 June 2007, a notification regarding National Statistics Day was published by the Indian Gazette. In statistics, surveys are conducted at various levels of the society, information is collected. Which helps in deciding plans and making policies for the concerned people and areas. On this day, Apple's first smartphone known as iPhone came in the market. On this day, Sachin Tendulkar completed 15 thousand runs of ODI career on the ball of Andre Nel in the second match of the Future Cup against South Africa. India won this match by six wickets.

2008 Janhit Foundation, an NGO working for environmental protection, was awarded the renowned environmental award ICOM. On this day, the world's first pregnant man Thomas gave birth to a daughter. On this day, US President George Bush announced the imposition of emergency in the areas affected by forest fires in California.

2011 According to a survey conducted among Indian women, Indian women are most stressed. Women all over the world feel extremely stressed and stressed. This problem is more visible in economically emerging countries. In a survey, Indian women described themselves as being most stressed. India was removed from the human trafficking watch list in 2011.

2011 Kaikhosru Dhunjibhoy Sethna (born 26 November 1904) died in Sri Aurobindo Ashram, Pondicherry, India. KD Sethna was an Indian poet, scholar, writer, philosopher and cultural critic. He published more than 50 books. Known by the short name Keku, he wrote his poems under the pen name Amal Kiran. Along with editing the Aurobindo Ashram's magazine Mother India, Sethna also wrote articles in other magazines and authored more than fifty books on Sri Aurobindo, The Mother, Integral Yoga, poetry, science, philosophy, ancient Indian history and other subjects. His most well-known book was Light and Laughter. Sethna was born a Parsi-Zoroastrian. He celebrated his 100th birthday in 2004. At the time of his death on 29 June 2011 at the age of 106, he was one of the oldest living writers in the world. He lived the last few years of his life in the Ashram Nursing Home. Sethna's sister Minnie Canteenwala was also a respected poet in the Aurobindo community. She was married to Nariman Canteenwala (sometimes a member of the Aurobindo community).

2012 Hollywood actor Tom Cruise and his wife Katie Holmes got divorced. On this day, about 15 thousand anti-nuclear protesters surrounded the office of Japan's Prime Minister Shinzo Abe in Tokyo.

2013 The government of California state of America lifted the ban on gay marriage.

2014 The related Tropics Report was launched on 29 June 2014 for cooperation between tropical research institutes and to do more work on this subject, to increase public awareness, exchange of cooperation etc. Considering the anniversary of the launch of the report as an appropriate occasion, the United Nations General Assembly adopted the resolution A/RES/70/267 in 2016, according to which it was declared that International Tropics Day will be celebrated every year on 29 June. It was decided that the countries of the tropical region will play an important role in achieving the Sustainable Development Goals.

2014 Saina Nehwal won the Australian Super Series. On this day, Abu Bakr al-Baghdadi named himself Caliph with the alleged terrorist establishment called ISIS.

2015 Severe heat killed more than 2300 people in many states of India. Most deaths occurred in Andhra Pradesh and Telangana. The mercury rose to 49.5 degrees in Jharsuguda, Odisha. This was the highest temperature in any region of India in the year 2015. Animals along with humans suffered heavy losses due to the heat wave. 50 lakh chickens died in Telangana alone. Most of the deaths were of laborers working at construction sites, employed, elderly and children. About 1 thousand people also died in Pakistan due to heat wave. According to the International Disaster Database website, this heat wave was the 5th most severe heat wave in history.

2016 Indian sculptor and muralist K.G.Subramanyam died.

2020 Famous American actor, director, producer and screenwriter Carl Reiner died.

2021 Donald Rumsfeld, American captain and politician, 13th United States Secretary of Defense died.

2022 Hershel W. Williams, US Marine Corps warrant officer, the last surviving Medal of Honor recipient of World War II, died.

2022 Congress leader Rahul Gandhi criticized Prime Minister Narendra Modi over the Goods and Services Tax (GST) imposed by the Modi government on all everyday tasks and food items used, alleging that the Prime Minister's Gabbar Singh Tax has now taken the monstrous form of a household destruction tax. Former Congress President Rahul Gandhi tweeted, declining income and employment, on top of that, the attack of inflation is increasing. Prime Minister's Gabbar Singh Tax has now taken the monstrous form of a household destruction tax. Rahul wrote that now Goods and Services Tax (GST) will be levied on packaged and labeled food items like curd, cheese, honey, meat and fish. Along with this, GST will also have to be paid on the fee charged by banks for issuing checks.

2023 US tech giant Tesla Power USA on Thursday launched the latest alkaline water purifier. It has features like hot water delivery with child lock, fruit and vegetable detoxifier, and a digital display with live TDS. Tesla Power India is headquartered in Gurugram (APAC office) and its global headquarters are in Delaware, US. Tesla Power India said that the new alkaline water purifiers in the Alkalineo series use advanced technology to remove impurities, pollutants and harmful substances, ensuring that every drop of water is safe and healthy. With its 13 stages of purification, Alkalineo offers unmatched efficiencies, guaranteed to remove impurities, pollutants and harmful substances from water.

An appeal to the readers -

If you find this information interesting then please share it as much as possible to arouse people's interest in knowing more and support us. Thank you !

#worldhistoryofjune29#InternationalDayoftheTropics #NationalStatisticsDay

I Love INDIA & The World !

No comments

Thank you for your valuable feedback