ब्रेकिंग न्यूज़

24 जून का इतिहास: भारत एवं विश्व में 3400 वर्षों में हुई महत्वपूर्ण घटनाओं तथा मशहूर हस्तियों के जन्म, निधन दिवसों की जानकारी History of 24 June: Information about important events and birth and death days of famous personalities in India and the world in 3400 years

1312 ईसा पूर्व मुर्सिली द्वितीय ने अजी-हयासा साम्राज्य (अर्मेनियाई हाइलैंड्स में कांस्य युग का संघ) के खिलाफ अभियान शुरू किया।

109 रोमन सम्राट ट्राजन ने एक्वा ट्रायना का उद्घाटन किया। एक्वा ट्रायना रोम के उत्तर-पश्चिम में 40 किलोमीटर दूर, ब्रैकियानो झील से पानी लाने वाला एक जलसेतु है।

474 जूलियस नेपोस ने रोमन अपहर्ता ग्लिसरियस को सिंहासन त्यागने के लिए मजबूर किया और खुद को पश्चिमी रोमन साम्राज्य का सम्राट घोषित किया।

637 मोइरा युद्ध आयरलैंड के उच्च राजा और उल्स्टर, दाल रियाटा के राजाओं के बीच हुआ जो आयरलैंड के इतिहास का सबसे बड़ा युद्ध माना जाता है।

843 वाइकिंग्स ने फ्रांसीसी शहर नैनटेस को लूटा।

972 सेडिनिया की लड़ाई में पोलिश सेना की पहली जीत हुई।

1128 गुइमारेस के पास साओ मामेदे की लड़ाई में अफोंसो प्रथम के नेतृत्व वाली सेना ने उनकी मां टेरेसा ऑफ लियोन और उनके प्रेमी फर्नांडो पेरेज डी ट्राबा के नेतृत्व वाली सेना को हराया।

1206 दिल्ली सल्तनत का पहला सुल्तान कुतबुद्दीन ऐबक लाहौर (अब पाकिस्तान) में तख्तनसीं हुआ।

1314 स्कॉटिश स्वतंत्रता के पहले युद्ध में स्कॉटलैंड की सेना ने बैनकबर्न, स्कॉटलैंड के पास अंग्रेजी सेना को परास्त किया।



1374 सेंट जॉन्स डांस के प्रकोप के कारण जर्मनी के आचेन की सड़कों पर लोगों को मतिभ्रम का अनुभव होने लगा और वे नाचने, कूदने और हिलने लगे। जब तक कि वे थक कर गिर नहीं गए। सेंट जॉन्स डांस डांसिंग मेनिया (डांसिंग प्लेग, कोरियोमेनिया, सेंट जॉन्स डांस, टारेंटिज्म और सेंट विटस डांस के रूप में भी वर्णित है) सामाजिक घटनाएं थीं जिनके जैविक कारण हो सकते हैं। 14वीं और 17वीं शताब्दियों के बीच मुख्य भूमि यूरोप में हुई। इसमें दर्जनों, सैकड़ों और कई बार हजारों लोग तक समूह में अनियमित रूप से नाचते थे। इस उन्माद ने वयस्कों और बच्चों को प्रभावित किया जिसमें थक कर गिरते, चोटें लगतीं, बेहोश हो जाते यहां तक कि अक्सर एकाधिक लोगों की मौत भी हो जाती। पहली बड़ी घटना पवित्र रोमन साम्राज्य (आधुनिक जर्मनी) में आचेन में 1374 में हुई। यह जल्द ही पूरे यूरोप में फैल गया। एक विशेष रूप से उल्लेखनीय प्रकोप 1518 में स्ट्रासबर्ग के अलसैस (अब फ्रांस) में हुआ। आचेन जर्मनी की बेल्जियम और नीदरलैंड की सीमाओं के पास एक स्पा शहर है। इसके मुख्य आकर्षण आचेन कैथेड्रल की स्थापना लगभग 800 ई. में हुई थी और बाद में इसमें गॉथिक चांसल जोड़ा गया। इसके डोमशैट्जकैमर खजाने में मध्ययुगीन कलाकृतियाँ, शारलेमेन का प्रसिद्ध मंदिर भी समाहित है। 19वीं सदी के भित्तिचित्रों वाला बारोक टाउन हॉल, आचेनर राथौस है। एलिसनब्रुनन के फव्वारों में सल्फरयुक्त पानी भरा रहता है। इसका प्रशासनिक क्षेत्र कोलोन शहर है।

1499 प्रसिद्ध जर्मन धर्मशास्त्री और प्रोटेस्टेंट सुधारक जोहान्स ब्रेनज का जन्म हुआ।

1509 हेनरी अष्टम और आरागॉन की कैथरीन को इंग्लैंड के राजा और रानी का ताज पहनाया गया। 1509 से 1533 तक इंग्लैंड की रानी, आरागॉन की रानी, राजा हेनरी अष्टम की पहली पत्नी के रूप में रही, इससे पहले वह प्रिंस आर्थर की पत्नी के रूप में वेल्स की राजकुमारी थी।

1531 मेक्सिको के सैन जुआन डेल रियो शहर की स्थापना सेंट जॉन द बैपटिस्ट के पर्व पर फर्नाडो डी तापिया ने की।

1571 मिगुएल लोप्स डी लेगाजी ने फिलीपींस गणराज्य की राजधानी मनीला की स्थापना की। मिगुएल लोपेज डी लेगाजी (एल अडेलेंटैडो और एल वीजो) बास्क स्पेनिश नाविक और गवर्नर थे।

1564 भारत की प्रसिद्ध वीरागंना रानियों में शामिल गोंडवाना राज्य की रानी दुर्गावती का निधन जबलपुर में हुआ।

1717 प्रथम मेसोनिक ग्रैंड लॉज (प्रीमियर ग्रैंड लॉज ऑफ ऑगलैंड) लंदन में स्थापित किया गया।

1735 ब्रिटेन का जादूगर अधिनियम 1735 लागू हुआ जिसमें जादूगरी करने, जादुई शक्तियां रखने का दावा करने वाले व्यक्तियों को अपराधी घोषित करना और उन्हें दंडित करने की व्यवस्था थी।

1793 फ्रांस ने रिपब्लिकन संविधान को अपनाया।

1804 प्रसिद्ध ऑस्ट्रियाई वनस्पतिशास्त्री, मुद्राशास्त्री और सिनोलौजिस्ट स्टीफन एंडलिचर का जन्म हुआ।

1812 विश्व विख्यात फ्रांसीसी सैन्य तानाशाह नेपोलियन बोनापार्ट ने साढ़े तीन लाख सैनिकों के साथ रूस पर आक्रमण आरंभ किया।

1842 अमेरिकी लघु कथाकार, निबंधकार और पत्रकार एम्ब्रोस बियर्स जन्म हुआ।

1843 इतालवी शासक वींसेंजो सॉलिवा ने आदेश जारी किया कि कोई यहूदी इटली में यहूदी बस्ती के बाहर नहीं रह सकता।

1859 फ्रांस और सारदेनिया के साथ ऑस्ट्रिया का सोल्फोरीनो युद्ध हुआ।

1863 प्रसिद्ध भारतीय लेखक, इतिहासकार और प्रखर वक्ता विश्वनाथ काशीनाथ राजवाडे का जन्म हुआ।

1869 भारत के प्रसिद्ध क्रांतिकारी अमर शहीदों में से एक दामोदर हरी चापेकर का जन्म हुआ।

1880 कांग्रेस नेशनल डेस कैनेडियन-फ्रैंकैस में गीत ओ कनाडा का पहला प्रदर्शन। यह गीत बाद में कनाडा का राष्ट्रगान बन गया।

1881 ओम जय जगदीश हरे आरती के रचयिता और हिंदी, पंजाबी साहित्यकार, स्वतंत्रता सेनानी पंडित श्रद्धाराम शर्मा का निधन हुआ।

1885 प्रसिद्ध राजनीतिज्ञ एवं कट्टर सिख नेता तारा सिंह का जन्म हुआ।

1894 फ्रांस की राष्ट्रपति मैरी फ्रांकोइस सादी कार्नोट की सैंटे गेरोनिमो कैसेरियो ने हत्या कर दी। सैंटे गेरोनिमो कैसेरियो इतालवी अराजकतावादी था जिसने 24 जून 1894 को एक भोज के बाद राष्ट्रपति कार्नोट पर चाकू से ताबड़-तोड़ जानलेवा हमलो किये।



1897 प्रसिद्ध संगीत शिक्षाशास्त्री, संगीतज्ञ एवं हिंदुस्तानी शास्त्रीय गायक, बनारस हिंदू विश्व विद्यालय में संगीत के प्राचार्य रहे पं. ओंकारनाथ ठाकुर का जन्म गुजरात के जहाज में हुआ।

1903 विख्यात भारतीय बाॅडीबिल्डर और हठयोगी बिष्णु चरण घोस का जन्म लाहौर में हुआ। यह प्रसिद्ध भारतीय योगी परमहंस योगानंद के भाई थे।

1904 विश्व प्रसिद्ध अमेरिकी गायक, अभिनेता और हास्य कलाकार फिल हैरिस का जन्म हुआ।

1918 कनाडा में मॉन्ट्रियल से टोरंटो के बीच पहली एयरमेल सेवा शुरु हुई।

1922 विख्यात इतालवी गायक और गीतकार (क्वारटेट्टोसेट्रा) टाटा जायकोबेट्टी का जन्म हुआ। इसी दिन वेमर गणराज्य के विदेश मंत्री वाल्टर रथेनाउ की हत्या हुई। हत्यारों को 17 जुलाई को गिरफ्तार कर लिया गया।

1927 प्रख्यात भारतीय कवि, दार्शनिक, गीतकार, फिल्म निर्माता, निर्देशक इत्यादि बहुप्रतिभा संपन्न कन्नादासन का जन्म तमिलनाडु के सिरुकोडलपट्टी में हुआ। कन्नादासन आधुनिक तमिल भाषा के सबसे प्रारंभिक महत्वपूर्ण, प्रतिष्ठित लेखक माने जाते हैं। इनके उपन्यास चेरमान कादली के लिये उन्हें 1980 में साहित्य अकादमी पुरस्कार से सम्मानित किया गया।

1937 कांग्रेस नेता और बिहार के कई बार मुख्यमंत्री रहे, खुद पत्रकार और प्रकाशक रहे स्वतंत्र पत्रकारिता के विरोधी प्रेस को नियंत्रित करने को बिहार प्रेस बिल लाने वाले जगन्नाथ मिश्रा का जन्म हुआ।

1937 वैश्विक पहचान रखने वाली भारतीय अंग्रेजी साहित्यकार लेखिका अनीता मजूमदार और शादी के बाद अनीता देसाई का जन्म मसूरी में हुआ। इन्हें भारत ने पद्मभूषण सम्मान प्रदान किया। इनकी बेटी किरण देसाई भी जानी मानी लेखिका हैं।

1938 पाकिस्तान के विख्यात फिल्म अभिनेता सुल्तान राही का जन्म सहारनपुर, उत्तर प्रदेश में हुआ।

1940 तेलुगु सिनेमा के लोकप्रिय अभिनेता, निर्माता, राजनीतिज्ञ, लोकसभा सांसद और बिजनेस एक्जीक्यूटिव मगंती मुरली मोहन का जन्म छातापारु में हुआ। 1973 में मुरली मोहन ने अटलुरी पूर्णचंद्र राव द्वारा निर्मित जगमे माया से फिल्म डेब्यू किया। उन्हें 1974 में दसारी नारायण राव द्वारा निर्देशित फिल्म तिरुपति से खास पहचान मिली। उन्होंने 350 से अधिक फीचर फिल्मों में अभिनय किया है।

1948 विश्व स्वास्थ्य संगठन की पहली विश्व स्वास्थ्य परिषद जेनेवा, स्विटजरलैंड में आयोजित की गई।

1950 प्रथम विश्व युद्ध के दौरान उन चंद भारतीय सैनिकों में से एक जिन्हें ब्रिटिश राज का सबसे बड़ा युद्ध पुरस्कार विक्टोरिया क्रॉस मिला सैनिक दरबान सिंह नेगी का निधन हुआ।

1961 भारत के पहले स्वदेशी एचएफ 24 सुपरसोनिक लड़ाकू विमान ने उड़ान भरी।

1962 प्रधानमंत्री नरेंद्र मोदी के दोस्त और खास सहयोगी कारोबारी और उद्योगपति गौतम अडानी का जन्म गुजरात के अहमदाबाद में हुआ। गौतम अडानी धोखाधड़ी के लिए कुख्यात हो चुके हैं। मोदी सरकार ने उनके लिए बड़े फायदे पहुंचाए, जनवरी 2023 में अमेरिका की आर्थिक रिसर्च फर्म हिंडनबर्ग ने बताया कि अडाणी ने भारी धोखाधड़ी की। इसके बाद शेयर बाजार में लाखों करोड़ डूब गये। सरकार लगातार उन्हें बचाने, उन्हें सहयोग देने में लगी है। वर्ष 2024 में भी उनकी धोखाधड़ी के कई मामले सामने आ चुके हैं।

1963 भारतीय डाक एवं टेलिग्राफ विभाग ने राष्ट्रीय टेलेक्स सेवा की शुरूआत की।

1966 मुंबई से न्यूयार्क जा रहे एयर इंडिया के विमान के स्विट्जरलैंड के माउंट ब्लैंक में दुर्घटनाग्रस्त होने से 117 लोगों की मौत हुई।

1966 दक्षिण भारत की जानी मानी खूबसूरत, बोल्ड अभिनेत्री, फिल्म निर्मात्री, माॅडल और राजनीतिक नेत्री विजया शांति का जन्म मद्रास में हुआ। 1966 में इसी दिन क्वींस, न्यूयॉर्क सिटी में एड्रिएन लेविन ((एड्रिएन शेली), निधन 1 नवंबर, 2006) का जन्म हुआ। एड्रिएन लेविन लोकप्रिय अमेरिकी अभिनेत्री, फिल्म निर्देशक और पटकथा लेखक थीं। वह हैल हार्टले की द अनबिलिवेबल ट्रुथ (1989) और ट्रस्ट (1990) जैसी स्वतंत्र फिल्मों में अभिनय से प्रसिद्ध हुईं। उन्होंने 2007 की वेट्रेस में लेखन, निर्देशन और सह-अभिनय किया। एड्रिएन लेविन अभिनीत यह फिल्म उनके मरणोपरांत रिलीज हुई लोकप्रिय ब्रॉडवे शो बन गई।

1972 जानी मानी बंगला फिल्म और टेलीविजन अभिनेत्री एवं माॅडल जून मालिया का जन्म दार्जिलिंग में हुआ।

1974 भारतीय टीम लॉर्डस टेस्ट की दूसरी पारी में इंग्लैंड के खिलाफ 42 रन पर सिमट गई। ये टेस्ट में भारत का न्यूनतम स्कोर है और वह पारी और 285 रन से हारा।

1975 न्यूयॉर्क के जेएफके हवाई अड्डे पर ईस्टर्न 727 विमान दुर्घटना में 113 लोग मारे गये।

1980 भारत के चौथे राष्ट्रपति वीवी. गिरी का निधन हुआ।

1981 ईस्ट राइडिंग ऑफ यॉर्कशायर और इंग्लैंड में नॉर्थ लिंकनशायर को जोड़ने वाला उस समय का सबसे लंबा सस्पेंशन ब्रिज हम्बर्गर ब्रिज खोला गया।

1984 जाने माने गायक, फिल्म संगीतकार सोहेल सेन का जन्म हुआ।

1986 सरकार ने घोषणा की कि अविवाहित माता अपने रोजगार योजना के तहत भी मातृत्व अवकाश प्राप्त करेगी।

1988 द कपिल शर्मा शो और अनेक धारावाहिकों, फिल्मों में अभिनय करने वाली सुमोना चक्रवर्ती का जन्म लखनऊ में हुआ।

1989 स्वीडन से बोफोर्स तोप सौदे में कथित रिश्वतखोरी के आरोप वाली सीएजी की रिपोर्ट के मुद्दे पर बहुमत वाले विपक्षी सदस्यों ने लोकसभा से इस्तीफा दे दिया।

1990 भारतीय रक्षा वैज्ञानिकों ने देश की पहली तीसरी पीढ़ी के एंटी टैंक मिसाइल एनएजी जांच के बाद पूर्णतः सफल बताया।

2002 अफ्रीकी देश तंजानिया में रेल दुर्घटना में 281 लोगों की मौत हुई।

2004 मौत की सजा मुख्य अमेरिकी वाणिज्यिक नगर न्यूयॉर्क में असंवैधानिक घोषित की गयी। इसी दिन जॉन नेग्रोपोटे ईराक में अमेरिका के पहले राजदूत बने।

2005 अमेरिका ने भारत की सुरक्षा परिषद में स्थायी सदस्यता की दावेदारी को मान्यता दी।

2006 फिलिपींस ने मौत की सजा को समाप्त किया।

2007 अमेरिकी कब्जे वाले इराक के हाई ट्रिब्यूनल ने सद्दाम हुसैन के चचेरे भाई अली हसन अल माजिद उर्फ केमिकल अली सहित तीन लोगों को फांसी की सजा सुनाई।

2008 नेपाल के प्रधानमंत्री गिरिजा प्रसाद कोइराला ने पद से इस्तीफा दिया।

2010 विबलडन टेनिस इतिहास का सबसे लंबा मैच 11 घंटे और 5 मिनट तक चला। अमेरिका के जॉन इसनर और फ्रांस के निकोला मायू के बीच यह ऐतिहासिक मैच हुआ था। इसी दिन जूलिया गिलार्ड ने पहली ऑस्ट्रेलियाई महिला प्रधानमंत्री के रूप में पदभार संभाला।

2012 मिस्र में पहली बार हुए राष्ट्रपति चुनाव में मुस्लिम ब्रदरहुड के मुहम्मद मुर्सी 51.73 प्रतिशत मत पाकर निर्वाचित हुए। इसी दिन सऊदी अरब ने पहली बार ओलिंपिक खेलों में महिला खिलाड़ियों को खेलने की अनुमति दी। 2012 में इसी दिन गैलापागोस कछुए की एक उप-प्रजाति चेलोनोइडिस निग्रा एबिंगडोनी के अंतिम ज्ञात कछुए लोनसम जॉर्ज की मौत हुई। लोनसम जॉर्ज नामक नर पिंटा द्वीप कछुआ अंतिम ज्ञात दुर्लभ प्राणी था। वह दुनिया के सबसे दुर्लभ प्राणी के रूप में जाना जाता था। जॉर्ज गैलापागोस द्वीप समूह (पूर्वी प्रशांत महासागर में भूमध्य रेखा के आसपास स्थित ज्वालामुखी द्वीपों का द्वीपसमूह) दुनिया भर में संरक्षण प्रयासों के लिए एक महत्वपूर्ण केंद्र के रूप में कार्य करता है।

2013 पूर्व इतालवी प्रधानमंत्री सिल्वियो बर्लुस्कोनी को अपनी शक्ति का दुरुपयोग करने और एक नाबालिग वेश्या के साथ यौन संबंध बनाने का दोषी पाया गया, और उन्हें सात साल की जेल की सजा सुनाई गई।

2016 ब्रिटेन में यूरोपीय संघ से संबंध के प्रश्न पर हुए 23 जून के जनमत-संग्रह में 52 प्रतिशत लोगों ने यूरोपीय यूनियन से अलग होने के पक्ष में मत दिया, इसके बाद 24 जून को ब्रिटेन के प्रधानमंत्री डेविड कैमरन ने इस्तीफा दिया।

2014 वेनेजुएला के पत्रकार, वकील और राजनीतिज्ञ, वेनेजुएला के राष्ट्रपति रेमन जोस वेलास्केज का निधन हुआ।

2018 तुर्की में रिचैप तैय्यप अर्दोआन दूसरी बार राष्ट्रपति बने।

2021 फ्लोरिडा के सर्फसाइड में चैम्पलेन टावर्स साउथ कॉन्डोमिनियम अचानक आंशिक रूप से ढह गया, जिसके भीतर मलबे से दबकर 98 लोगों की मौत हो गई।

2022 डॉब्स बनाम जैक्सन महिला स्वास्थ्य संगठन मामले में यू.एस. सुप्रीम कोर्ट ने फैसला सुनाया कि यू.एस. संविधान संघीय सरकार को गर्भपात को विनियमित करने का अधिकार नहीं देता है, जिससे यह अधिकार अलग-अलग राज्यों को वापस मिला है। फैसले से रो बनाम वेड (1973) और प्लांड पेरेंटहुड बनाम केसी (1992) में पिछले निर्णयों को पलट दिया।

2022 संयुक्त राष्ट्र महासभा ने 24 जून को कूटनीति में महिलाओं के योगदान को सराहने, उस पर चर्चा करने हेतु कूटनीति में महिलाओं का अंतर्राष्ट्रीय दिवस के रूप में नामित करने के लिए एक प्रस्ताव अपनाया। संयुक्त राष्ट्र में मालदीव के राजदूत थिलमीजा हुसैन ने इंटरनेशनल डे आफ वूमेन इन डिप्लोमैसी मनाने का प्रस्ताव प्रस्तुत करते हुए कहा कि जैसे-जैसे महिलाएं राजनयिक रैंक पर चढ़ती हैं, संयुक्त राष्ट्र मुख्यालय सहित, जहां वे स्थायी प्रतिनिधि का केवल पांचवां हिस्सा प्रतिनिधित्व करती हैं, उनकी संख्या उनके पुरुष साथियों से अधिक हो जाती है। संयुक्त राष्ट्र ने पुष्टि की कि सतत विकास, शांति और लोकतंत्र की उपलब्धि के लिए निर्णय लेने के सभी स्तरों पर पुरुषों के साथ समान शर्तों पर महिलाओं की भागीदारी आवश्यक है।

2022 भारतीय विदेश मंत्रालय ने हर साल 24 जून को पासपोर्ट सेवा दिवस के रूप में मनाने का निर्णय लिया है। 1967 में इसी दिन पासपोर्ट अधिनियम, 1967 लागू हुआ था। पासपोर्ट विदेश यात्रा करने के लिए आवश्यक दस्तावेज है।

2023 येवगेनी प्रिगोझिन के नेतृत्व में वैगनर समूह ने रूसी सरकार के खिलाफ विद्रोह शुरू किया। इसी दिन पटना में जदयू बिहार प्रदेश अध्यक्ष उमेश सिंह कुशवाहा ने कहा कि खुद को लोकनायक जयप्रकाश नारायण का शिष्य बताने वाले भाजपा नेता सुशील मोदी अपने निजी स्वार्थ और सीबीआई तथा ईडी के डर के कारण संविधान और लोकतंत्र पर हो रहे हमलों को देख कर भी खामोश हैं। कुशवाहा ने शनिवार को कहा कि खुद को जेपी का शिष्य कहने वाले सुशील मोदी आज अपने ही सरकार द्वारा किए जा रहे लोकतंत्र के चीरहरण पर मौन हो गए हैं। उन्होंने कहा कि जेपी के सिद्धांतों पर चलने वाला सच्चा व्यक्ति कभी भी संविधान और लोकतंत्र से समझौता स्वीकार नहीं कर सकता है लेकिन श्री मोदी ने पद और कद के स्वार्थ में तमाम नैतिक मूल्यों का त्याग दिया है। 2023 में जनता दल यूनाइटेड और राष्ट्रीय जनता गठबंधन में था और इस गठबंधन की सरकार थी। 2024 में लोकसभा चुनाव से पहले जदयू का एनडीए के साथ आ गये और भाजपा के साथ है।

मिडसमर डे इंग्लैंड में ग्रीष्म ऋतु का उत्सव है जिसे उत्तरी गोलार्ध में ग्रीष्म संक्रांति की तिथि पर और उसके आस-पास मनाया जाता है। यह वर्ष का सबसे लंबा दिन होता है। मिडसमर नाम मुख्य रूप से यूरोपीय नॉर्डिक देशों में ग्रीष्म संक्रांति त्योहारों को इंगित करता है। इन संस्कृतियों में इसे पारंपरिक रूप से गर्मियों के मध्य के रूप में माना जाता है। मई दिवस से मौसम की शुरुआत होती है। उत्तरी गोलार्ध में ग्रीष्म संक्रांति 21 या 22 जून को पड़ती है। पारंपरिक रूप से इसे यूरोप के अधिकांश हिस्सों में 23-24 जून को पड़ने का अनुमान लगाया गया है। ईसाई परंपरा में ये तिथियाँ सेंट जॉन ईव और सेंट जॉन डे के साथ मिलती हैं। मिड समर उत्सव घरों, पिकनिक, पर्यटक स्थलों, पार्कों या रेस्तराओं इत्यादि में आयोजित होते हैं। यह धार्मिक के साथ-साथ सांस्कृतिक त्यौहार है। इसमें शामिल होने के लिए परिजन, रिश्तेदार और मित्र-परिचित भी एकत्र होते हैं। खूब नाच, गान, संगीत, हंसी-ठट्ठा, खाना-खिलाना, सम्मान और स्नेह का आदान-प्रदान होता है।

आपसे खास अपील-

यह पोस्ट पढ़ने के लिए आपका हार्दिक आभार। कृपया इस पर कमेंट बाक्स में अपनी प्रतिक्रिया, सुझाव या शिकायत लिखें। पसंद आई हो तो इसे अपने मित्र, परिचितों, संपर्कों को पढ़ने के लिए शेयर करें।

अगर आपको अपना अखबार, पत्रिका, वेबसाइट, ब्लाग, यूट्यूब चैनल आदि चलवाना हो, लेख, समाचार, सोशल मीडिया पोस्ट आदि की जरूरत हो तो 09456553893 पर या ईमेल peoplesfriend9@gmail.com पर मैसेज भेजें।


History of 24 June: Information about important events and birth and death days of famous personalities in India and the world in 3400 years

1312 BC Mursili II launched a campaign against the Aji-Hayasa Empire (Bronze Age union in the Armenian Highlands).

109 Roman emperor Trajan inaugurated Aqua Traiana. Aqua Traiana is an aqueduct bringing water from Lake Bracciano, 40 kilometers northwest of Rome.

474 Julius Nepos forced the Roman usurper Glycerius to abdicate the throne and declared himself emperor of the Western Roman Empire.

637 The Moira War took place between the High King of Ireland and the kings of Ulster, Dal Riata, which is considered the largest war in the history of Ireland.

843 Vikings plundered the French city of Nantes.

972 The Polish army won its first victory in the Battle of Cedynia.

1128 At the Battle of São Mamede near Guimarães, forces led by Afonso I defeat forces led by his mother, Teresa of Leon, and her lover, Fernando Peres de Traba.

1206 Qutbuddin Aibak, the first sultan of the Delhi Sultanate, ascends the throne in Lahore (now Pakistan).

1314 In the First War of Scottish Independence, Scottish forces defeat English forces near Bannockburn, Scotland.

1374 An outbreak of St John's Dance causes people in the streets of Aachen, Germany, to experience hallucinations and dance, jump, and move until they collapse from exhaustion. St John's Dance Dancing mania (also described as dancing plague, choreomania, St John's dance, tarantism, and St Vitus' dance) was a social phenomenon that may have had biological causes. It occurred in mainland Europe between the 14th and 17th centuries. It involved dozens, hundreds and sometimes thousands of people dancing in groups in an irregular fashion. The frenzy affected adults and children, with exhaustion, injuries, fainting, and often multiple deaths. The first major incident occurred in 1374 in Aachen in the Holy Roman Empire (modern Germany). It soon spread throughout Europe. A particularly notable outbreak occurred in 1518 in Strasbourg in Alsace (now France). Aachen is a spa town near Germany's borders with Belgium and the Netherlands. Its main attraction is Aachen Cathedral, founded around 800 AD and later added a Gothic chancel. Its Domschatzkammer treasures include medieval artifacts, including the famous Temple of Charlemagne. There is the Aachener Rathaus, a Baroque town hall with 19th-century frescoes. The fountains of the Elisenbrunnen are filled with sulfurous water. Its administrative region is the city of Cologne. 1499 Famous German theologian and Protestant reformer Johannes Brenz was born.

1509 Henry VIII and Catherine of Aragon were crowned King and Queen of England. Catherine of Aragon was Queen of England from 1509 to 1533 as the first wife of King Henry VIII, before which she was Princess of Wales as the wife of Prince Arthur.

1531 The city of San Juan del Rio in Mexico was founded by Fernando de Tapia on the feast day of St. John the Baptist.

1571 Miguel Lopes de Legazpi founded Manila, the capital of the Republic of the Philippines. Miguel Lopez de Legazpi (El Adelantado and El Viejo) was a Basque Spanish sailor and governor.

1564 Rani Durgavati of the Gondwana kingdom, one of the famous warrior queens of India, died in Jabalpur.

1717 The first Masonic Grand Lodge (Premier Grand Lodge of England) was established in London.

1735 Britain's Witchcraft Act 1735 came into force, which provided for declaring as criminals and punishing those who practiced magic and claimed to have magical powers.

1793 France adopted the Republican Constitution.

1804 Famous Austrian botanist, numismatist and Sinologist Stefan Endlicher was born.

1812 World famous French military dictator Napoleon Bonaparte launched an attack on Russia with three and a half lakh soldiers.

1842 American short story writer, essayist and journalist Ambrose Bierce was born.

1843 Italian ruler Vincenzo Saliva issued an order that no Jew could live outside the Jewish ghetto in Italy.

1859 Austria's Solforino war took place with France and Sardenia.

1863 Famous Indian writer, historian and eloquent speaker Vishwanath Kashinath Rajwade was born.

1869 Damodar Hari Chaphekar, one of the famous revolutionary immortal martyrs of India, was born.

1880 First performance of the song O Canada at the Congress National des Canadiens-Français. This song later became the national anthem of Canada.

1881 Pandit Shraddharam Sharma, author of Om Jai Jagdish Hare Aarti and Hindi, Punjabi writer, freedom fighter, died.

1885 Famous politician and staunch Sikh leader Tara Singh was born.

1894 French President Marie Francois Sadi Carnot was assassinated by Saint Geronimo Caserio. Saint Geronimo Caserio was an Italian anarchist who made a series of deadly knife attacks on President Carnot after a dinner on 24 June 1894. 1897 Pt. Omkarnath Thakur, famous music educationist, musician and Hindustani classical singer, Principal of Music at Banaras Hindu University, was born in Jahaj, Gujarat.

1903 Famous Indian bodybuilder and hatha yogi Bishnu Charan Ghosh was born in Lahore. He was the brother of famous Indian yogi Paramahansa Yogananda.

1904 World famous American singer, actor and comedian Phil Harris was born.

1918 First airmail service started between Montreal and Toronto in Canada.

1922 Famous Italian singer and songwriter (Quartettocettra) Tata Giacobetti was born. On this day Foreign Minister of Weimar Republic Walter Rathenau was assassinated. The assassins were arrested on 17th July.

1927 Famous Indian poet, philosopher, songwriter, film producer, director etc. multi-talented Kannadasan was born in Sirukoddalpatti, Tamil Nadu. Kannadasan is considered to be the earliest important, reputed writer of modern Tamil language. He was awarded the Sahitya Akademi Award in 1980 for his novel Cheraman Kadhali.

1937 Jagannath Mishra, a Congress leader and Chief Minister of Bihar many times, himself a journalist and publisher, who introduced the Bihar Press Bill to control the press opposed to independent journalism, was born.

1937 Anita Majumdar, a globally recognized Indian English literary writer, and Anita Desai, after marriage, were born in Mussoorie. India awarded her the Padma Bhushan. Her daughter Kiran Desai is also a well-known writer.

1938 Sultan Rahi, a famous Pakistani film actor, was born in Saharanpur, Uttar Pradesh.

1940 Maganti Murali Mohan, a popular Telugu film actor, producer, politician, Lok Sabha MP and business executive, was born in Chataparu. In 1973, Murali Mohan made his film debut with Jagme Maya, produced by Atluri Purnachandra Rao. He gained special recognition with the 1974 film Tirupati, directed by Dasari Narayan Rao. He has acted in more than 350 feature films.

1948 The first World Health Council of the World Health Organization was held in Geneva, Switzerland.

1950 Soldier Darban Singh Negi, one of the few Indian soldiers who received the Victoria Cross, the highest war award of the British Raj, during the First World War, died.

1961 India's first indigenous HF 24 supersonic fighter aircraft took off.

1962 Businessman and industrialist Gautam Adani, friend and close associate of Prime Minister Narendra Modi, was born in Ahmedabad, Gujarat. Gautam Adani has become notorious for fraud. The Modi government brought great benefits to him, in January 2023, US economic research firm Hindenburg reported that Adani committed a huge fraud. After this, lakhs of crores were lost in the stock market. The government is constantly trying to save him and support him. Even in the year 2024, many cases of his fraud have come to light.

1963 The Indian Post and Telegraph Department started the National Telex Service.

1966 An Air India flight from Mumbai to New York crashed in Mount Blanc, Switzerland, killing 117 people.

1966 South India's famous beautiful, bold actress, film producer, model and political leader Vijaya Shanti was born in Madras. On this day in 1966, Adrienne Levine ((Adrienne Shelley), died November 1, 2006) was born in Queens, New York City. Adrienne Levine was a popular American actress, film director and screenwriter. She became famous by acting in independent films like Hal Hartley's The Unbelievable Truth (1989) and Trust (1990). She wrote, directed and co-starred in 2007's Waitress. This film starring Adrienne Levine became her popular Broadway show released posthumously.

1972 Famous Bengali film and television actress and model June Malia was born in Darjeeling.

1974 Indian team was all out for 42 runs in the second innings of the Lord's Test against England. This is India's lowest score in a Test and it lost by an innings and 285 runs.

1975 113 people were killed in the Eastern 727 plane crash at JFK Airport in New York.

1980 India's fourth President VV Giri died.

1981 Hamburger Bridge, the longest suspension bridge of that time connecting East Riding of Yorkshire and North Lincolnshire in England, was opened.

1984 Famous singer, film composer Sohail Sen was born.

1986 The government announced that unmarried mothers will also get maternity leave under its employment scheme.

1988 Sumona Chakraborty, who acted in The Kapil Sharma Show and many serials and films, was born in Lucknow.

1989 Majority opposition members resigned from Lok Sabha on the issue of CAG report on alleged bribery in Bofors gun deal with Sweden.

1990 Indian defence scientists declared the country's first third generation anti-tank missile completely successful after CAG investigation.

2002 281 people died in a railway accident in the African country Tanzania.

2004 Death penalty was declared unconstitutional in the main American commercial city New York. On the same day John Negroponte became the first US ambassador to Iraq.

2005 America recognised India's claim for permanent membership in the Security Council.

2006 Philippines abolished death penalty.

2007 High Tribunal of US-occupied Iraq sentenced three people including Saddam Hussain's cousin Ali Hassan al Majid alias Chemical Ali to death.

2008 Nepal's Prime Minister Girija Prasad Koirala resigned from his post.

2010 The longest match in Wimbledon tennis history lasted for 11 hours and 5 minutes. This historic match was played between America's John Isner and France's Nicola Mayou. On this day Julia Gillard took charge as the first Australian woman Prime Minister.

2012 In the first presidential election held in Egypt, Muslim Brotherhood's Muhammad Mursi was elected with 51.73 percent votes. On this day Saudi Arabia allowed women players to play in the Olympic Games for the first time. On this day in 2012, the last known tortoise of Chelonoidis nigra abingdonii, a subspecies of Galapagos tortoise, Lonesome George died. The male Pinta Island tortoise named Lonesome George was the last known rare creature. He was known as the rarest creature in the world. George The Galápagos Islands (an archipelago of volcanic islands located around the equator in the eastern Pacific Ocean) serve as an important hub for conservation efforts around the world.

2013 Former Italian Prime Minister Silvio Berlusconi was found guilty of abusing his power and having sex with an underage prostitute, and was sentenced to seven years in prison.

2016 Britain's Prime Minister David Cameron resigned on June 24 after 52 percent of voters voted to leave the European Union in a June 23 referendum on whether to remain in the European Union.

2014 Venezuelan journalist, lawyer and politician, Venezuelan President Ramón José Velázquez died.

2018 Recep Tayyip Erdoğan became president for the second time in Turkey.

2021 The Champlain Towers South condominium in Surfside, Florida partially collapsed, killing 98 people trapped inside the rubble.

2022 In Dobbs v. Jackson Women’s Health Organization, the U.S. Supreme Court ruled that the U.S. Constitution does not give the federal government the right to regulate abortion, returning that right to individual states. The decision overturned previous decisions in Roe v. Wade (1973) and Planned Parenthood v. Casey (1992).

2022 The United Nations General Assembly adopted a resolution to designate June 24 as the International Day of Women in Diplomacy to celebrate and discuss the contributions of women in diplomacy. Introducing the resolution to celebrate the International Day of Women in Diplomacy, Maldives Ambassador to the United Nations Thilmeeza Hussain said that as women climb the diplomatic ranks, they are outnumbered by their male counterparts, including at UN Headquarters, where they represent only one-fifth of the Permanent Representative. The UN affirmed that the achievement of sustainable development, peace and democracy requires women’s participation on equal terms with men at all levels of decision-making.

2022 The Indian Ministry of External Affairs has decided to celebrate June 24 every year as Passport Seva Diwas. The Passport Act, 1967 came into force on this day in 1967. Passport is a necessary document to travel abroad.

2023 The Wagner Group led by Yevgeny Prigozhin started a rebellion against the Russian government. On the same day in Patna, JDU Bihar State President Umesh Singh Kushwaha said that BJP leader Sushil Modi, who calls himself a disciple of Loknayak Jayaprakash Narayan, is silent even after seeing the attacks on the Constitution and democracy due to his personal interest and fear of CBI and ED. Kushwaha said on Saturday that Sushil Modi, who calls himself a disciple of JP, has become silent today on the disrobing of democracy by his own government. He said that a true person following the principles of JP can never accept compromise with the Constitution and democracy, but Mr. Modi has sacrificed all moral values ​​​​in the interest of position and stature. In 2023, the Janata Dal United and Rashtriya Janata Dal were in alliance and this alliance had a government. Before the Lok Sabha elections in 2024, JDU joined the NDA and is with the BJP.

Midsummer Day England is a summer celebration in England that is celebrated on and around the date of the summer solstice in the Northern Hemisphere. It is the longest day of the year. The name Midsummer mainly indicates summer solstice festivals in European Nordic countries. In these cultures it is traditionally considered as the middle of summer. The season begins on May Day. The summer solstice in the Northern Hemisphere falls on 21 or 22 June. Traditionally it has been estimated to fall on 23–24 June in most of Europe. In the Christian tradition these dates coincide with St. John's Eve and St. John's Day. Midsummer celebrations are held in homes, picnics, tourist places, parks or restaurants, etc. It is a religious as well as cultural festival. Family members, relatives and friends also gather to participate in this. There is a lot of dancing, singing, music, laughter, food, and exchange of respect and affection.

An appeal to the readers -

If you find this information interesting then please share it as much as possible to arouse people's interest in knowing more and support us. Thank you !

#worldhistoryofjune24 #PassportSevaDivas #InternationalDayofWomeninDiplomacy

I Love INDIA & The World !

No comments

Thank you for your valuable feedback