ब्रेकिंग न्यूज़

22 जून का इतिहास : भारत एवं विश्व में 2300 वर्षों में हुई महत्वपूर्ण घटनाओं तथा मशहूर हस्तियों के जन्म, निधन दिवसों की जानकारी History of 22 June : Information about important events and birth and death days of famous personalities in India and the world in 2300 years

217 ईसा पूर्व 22 जून को राफिया की युद्ध में मिस्र के टॉलेमी चतुर्थ फिलोपेटर ने सेल्यूसिड साम्राज्य के एंटिओकस तृतीय महान को परास्त किया।

207 ई.पू. मेटाउरो नदी, रोमन गणराज्य में कार्थेजियन जनरल हसद्रुबल बार्का की मौत हुई।

168 ईसा पूर्व 22 जून को पाइडना युद्ध में लुसियस एमिलियस पॉलस के नेतृत्व वाली रोमन सेना ने मैसेडोनियन राजा पर्सियस और उसकी सेना को परास्त किया, पर्सियस ने आत्मसमर्पण किया जिससे तीसरा मैसेडोनियन युद्ध समाप्त हुआ।

813 इस्वी में 22 जून को वर्सिनिकिया युद्ध में क्रुम के नेतृत्व में बुल्गार ने एडिरने के पास बीजान्टिन सेना को हराया। सम्राट माइकल प्रथम को अर्मेनियाई लियो पांचवें के लिए पद त्यागने के लिए मजबूर किया गया।

910 हंगरी ने रेडनिट्ज नदी के पास पूर्वी फ्रेंकिश सेना को हराया और इसके मुख्य सैन्य अधिकारी गेबर्ड, ड्यूक ऑफ लोथारिंगिया (लोरेन) को मार डाला।

1429 समरकंद, ट्रांसोक्सानिया में गियाथ अल-दीन जमशेद मसूद अल-काशी (घियास-उद-दीन जमशेद काशानी) का निधन हुआ जो तामेरलेन के शासनकाल के दौरान प्रमुख खगोलशास्त्री और गणितज्ञ थे।

1527 फतहिल्ला ने सुंडा केलापा से पुर्तगाली सेना को खदेड़ दिया। फदिल्लाह खान डेमक सल्तनत के कमांडर थे। उन्हें 1527 में सुंडा केलापा की विजय का नेतृत्व करने और इसका नाम बदलकर जयकार्ता करने के लिए जाना जाता है। सुंडा केलापा की विजय पश्चिम जावा में इस्लाम के विस्तार के उनके मिशनों में से एक थी। फदिल्लाह इंडोनेशिया में राष्ट्रीय नायक के रूप में स्थापित हुए और जकार्ता में फतहिल्लाह स्क्वायर और इंडोनेशियाई नौसेना के जहाज केआरआई फतहिल्लाह का नाम उनके नाम पर रखा गया है।

1555 हिंदुस्तान में मुगल शासन के संस्थापक जहीरुद्दीन मोहम्मद बाबर के बेटे और दूसरे मुगल सम्राट हुए नसीरुद्दीन मोहम्मद हुमायूं ने अपने बेटे अबुल फतेह जलालुद्दीन मोहम्मद अकबर को अपना उत्तराधिकारी घोषित किया।

1593 सिसाक की लड़ाई में ईसाइयों की संयुक्त सेना ने उस्मानी तुर्कों यानी ऑटोमन को हराया।

1633 रोम स्थित पवित्र कार्यालय ने बहस के बाद खगोलविद गैलीलियो गैलीली को अपना यह विचार वापस लेने के लिए मजबूर किया कि पृथ्वी नहीं, बल्कि सूर्य ही ब्रह्मांड का केंद्र है।

1740 पर्शिया के राजा फ्रेडरिक द्वितीय ने सरकारी अत्याचार समाप्त करने और प्रेस की स्वतंत्रता का वादा किया।

1774 ब्रिटिश सरकार ने क्यूबेक अधिनियम पारित कर ब्रिटिश उत्तरी अमेरिका में क्यूबेक कॉलोनी के लिए शासकीय नियम निर्धारित किए गए।

1783 आइसलैंड में लाकी ज्वालामुखी के विस्फोट से पैदा हुआ जहरीला बादल फ्रांस के ले हावरे तक जा पहुँचा।

1793 हैतीयन क्रांति में कैप-फ्रैंकैस की युद्ध हुआ और फ्रांसीसी रिपब्लिकन सैनिकों और काले गुलाम विद्रोहियों शहर पर कब्जा कर लिया।

1813 ओंटारियो में बीवर डैम पर की अमेरिकी योजना का पता चलने पर लेफ्टिनेंट जेम्स फिट्जगिब्बन को चेतावनी देने के लिए लॉरा सेकॉर्ड पैदल 30 किलोमीटर की यात्रा पर निकली।

1870 अमेरिकी कांग्रेस ने संयुक्त राज्य अमेरिकी न्याय विभाग की स्थापना की।



1893 ब्रिटिश रॉयल नेवी का युद्धपोत एचएमएस कैम्परडाउन गलती से ब्रिटिश भूमध्यसागरीय बेड़े के प्रमुख जहाज एचएमएस विक्टोरिया से टकरा गया जिससे बेड़े के कमांडर वाइस एडमिरल सर जॉर्ज ट्रायोन सहित 358 चालक दल के सदस्य समुद्र में डूब गए।

1889 विख्यात ब्रिटिश वकील, संपत्ति विकासकर्ता, सिनेमा दिग्गज और यहूदी समुदाय के नेता जोसेफ कोहेन का जन्म हुआ।

1897 ब्रिटिश औपनिवेशिक अधिकारी चार्ल्स वाल्टर रैंड और लेफ्टिनेंट चार्ल्स एगर्टन आयर्स्ट की पुणे, महाराष्ट्र में चापेकर बंधुओं तथा महादेव विनायक रानाडे ने हत्या कर दी। 

1900 प्रसिद्ध भारतीय स्वतंत्रता सेनानी गणेश घोष का जन्म हुआ।

1906 स्वीडन ने राष्ट्रीय ध्वज अपनाया।

1910 जाने माने ब्रिटिश सैन्य अधिकारी जाॅन हंट, बैराॅन हंट का जन्म शिमला हिमाचल प्रदेश में हुआ।

1911 जॉर्ज पांचवें को इंग्लैंड का राजा बनाया गया। इसी दिन जेक पांचवें और मैरी ऑफ टेक को लंदन में वेस्टमिंस्टर एब्बे में किंग एंड द अनइनटेड किंगडम की रानी का ताज पहनाया गया।

1914 प्रसिद्ध पाकिस्तानी शीर्ष सैन्य अधिकारी हुए तुफैल मोहम्मद का जन्म होशियारपुर, पंजाब में हुआ।

1918 स्पैनिश फ्लू ने महामारी बन गई, इससे 6 महीनों में 30 मिलियन से ज्यादा लोग मारे गये।



1922 फिलीपींस की विश्व विख्यात फिल्म अभिनेत्री एवं माॅडल मोना लिसा ग्लोरिया लेर्मा यात्को का जन्म हुआ



1932 भारतीय सिनेमा के प्रसिद्ध चरित्र अभिनेता और खलनायक अमरीश पुरी का जन्म नवाशहर पंजाब में हुआ।

1939 सुभाषचंद्र बोस ने कांग्रेस से अलग होकर अपनी अलग पार्टी फॉरवर्ड ब्लॉक की स्थापना की। इसी दिन पद्मभूषण सम्मान प्राप्त भारत के प्रमुख शिया इस्लामिक विद्वान कल्बे सादिक का जन्म हुआ।

1941 द्वितीय विश्वयुद्ध में जर्मनी ने सोवियत रूस पर आक्रमण किया। 1941 में इसी दिन लिथुआनिया में ऐतिहासिक जून विद्रोह शुरू हुआ।

1944 अमेरिका में सेवानिवृत सैनिकों की मदद के लिए कानून बनाया गया।

1946 इंग्लैंड और भारत के बीच लंदन के प्रसिद्ध लॉर्डस क्रिकेट मैदान में पहला क्रिकेट टेस्ट मैच शुरू हुआ।

1947 विख्यात फ्रांसीसी दार्शनिक, मानवविज्ञानी और समाजशास्त्री,े प्रोफेसर, शिक्षक, विज्ञान और प्रौद्योगिकी अध्ययन विशेषज्ञ और आखिर में लंदन स्कूल ऑफ इकोनॉमिक्स में सेंटेनियल प्रोफेसर रहे ब्रूनो लैटौर का जन्म हुआ।

1948 ब्रिटिश सम्राट ने अपना इंपरर ऑफ इंडिया यानी भारत के सम्राट का पद खत्म किया।

1950 प्रसिद्ध भारतीय अंग्रेज रंगकर्मी और फिल्म अभिनेता टॉम अल्टर का जन्म देहरादून जिले के मसूरी में हुआ।

1954 तमिलनाडु के जाने माने राजनेता और तेलुगू देशम पार्टी के विधायक देविनेनी नेहरू का जन्म हुआ।

1956 ट्विकेनहैम, मिडलसेक्स, इंग्लैंड में जेम्स टैट ब्लैक मेमोरियल पुरस्कार और कार्नेगी मेडल विजेता प्रसिद्ध अंग्रेजी कवि, लघु कथाकार और उपन्यासकार वाल्टर जॉन डे ला मारे ओम का निधन हुआ।

1957 सोवियत संघ ने पहली बार अपनी आर-12 मिसाइल प्रक्षेपित की।

1958 जाने माने अमेरिकी लेखक और आलोचक एस. टी. जोशी का जन्म पुणे, महाराष्ट्र में हुआ।

1965 जाने माने भारतीय फिल्म निर्माता, निर्देशक और लेखक अनुभव सिन्हा का जन्म इलाहाबाद में हुआ।

1974 खूबसूरत, बोल्ड जानी मानी भारतीय फिल्म अभिनेत्री एवं माॅडल देवयानी का जन्म बंबई में हुआ।

1974 प्रसिद्ध भारतीय फिल्म अभिनेता, पार्श्व गायक, निर्माता और माॅडल, ब्रांड अंबेस्डर जोसेफ विजय चंद्रशेखर का जन्म मद्रास भारत में हुआ।

1981 प्रसिद्ध अमेरिकी संगीतज्ञ जॉन लेनन के हत्यारे ने अपना अपराध स्वीकार किया।

1982 जाने माने भारतीय टेलीविजन कलाकार करन ग्रोवर का जन्म हुआ। 

1984 लंदन स्थित हीथ्रो एयरपोर्ट से वर्जिन अटलांटिक एयरवेज ने पहली उड़ान भरी।



1986 अर्जेंटीना के विश्व विख्यात फुटबॉलर डिएगो माराडोना ने मैक्सिको सिटी में फीफा विश्व कप के अंतिम-फाइनल मैच में इंग्लैंड के खिलाफ हैंडगॉग गोल और गोल ऑफ द सेंचुरी बनाए।

1987 प्रसिद्ध दक्षिण कोरियाई अभिनेता, गायक, मॉडल, क्रिएटिव डायरेक्टर और व्यवसायी ली मिन-हो का जन्म हुआ।

1988 विख्यात बौद्ध भिक्षु, पालि भाषा के विद्वान एवं लेखक भदंत आनंद कौसल्यायन का निधन हुआ।

1991 प्रसिद्ध भारतीय गायक पंडित बसवराज राजगुरु का निधन हुआ।

1992 माॅडल, अभिनेत्री प्रिया ओलिविया सेराओ का जन्म भारत में हुआ। वे 2019 में मिस यूनिवर्स आॅस्ट्रेलिया चुनी गईं।

1994 जाने माने सफल भारतीय फिल्मकार, निर्माता-निर्देशक और अभिनेता एल. वी. प्रसाद का निधन हुआ।

1995 भारत और अंतर्राष्ट्रीय मानव सेवा समिति रेड क्रॉस के मध्य एक समझौता हुआ जिसके तहत रेड क्रॉस को भारत में हिरासत में लिए गए संदिग्ध आतंकवादियों और अन्य प्रकार के आरोपियों के साथ बातचीत की सुविधा मिली। मानवाधिकारवादियों, मानवतावादियों द्वारा इस कार्रवाई की दुनिया भर में प्रशंसा हुई।

2000 प्रमुख प्रखर हिंदी कवि केदारनाथ अग्रवाल का निधन हुआ। इसी दिन 2002 में ईरान में भीषण भूकम्प में 500 से अधिक लोगों की मौत हुई।

2005 संयुक्त राष्ट्र की संस्था यूनेस्को ने इराक को विश्व धरोहर सूची में शामिल किया।

2006 अमेरिका ने मिसाइल रक्षा प्रणाली का सफल परीक्षण किया।

2007 भारतीय मूल की विख्यात अमेरिकी अंतरिक्ष यात्री सुनीता विलियम्स अपनी टीम के साथ अंतरिक्ष से धरती पर वापस लौटीं।

2008 सैय्यद फकीर हुसैन बालश्रम की केंद्रीय सलाहकार बोर्ड के उपाध्यक्ष नियुक्त किये गये। 2008 मेें इसी दिन ईंधन उत्पादक एवं निर्यातक देशों के संगठन ओपेक ने तेल की कीमत बढ़ाकर 137 डॉलर प्रति बैरल किया।

2009 फोर्ट टोटेन स्टेशन के पास दक्षिण की ओर जा रही वाशिंगटन डी.सी. मेट्रो ट्रेन स्टेशन में प्रवेश करने के लिए प्रतीक्षारत एक अन्य ट्रेन से टकरा गई। इस दुर्घटना में आठ यात्री और ट्रेन ऑपरेटर सहित 9 लोग मारे गए और 80 अन्य घायल हुए। इसी दिन डिजिटल फोटोग्राफी के उभार से घटती बिक्री का हवाला देते हुए कैमरा और फोटोग्राफी उपकरण बनाने वाली ईस्टमैन कोडक कंपनी ने घोषणा की कि वह कोडाक्रोम रिवर्सल फिल्म की बिक्री को रद्द कर देगी, जो फोटोग्राफी आइकन के रूप में अपने 74 साल के सफर का समापन है। इसी दिन 21वीं सदी का सबसे लंबा सूर्यग्रहण भारत में दिखाई दिया। इसी दिन वाशिंगटन डीसी में दो मेट्रो ट्रेनें टकराईं, नौ लोगों की मौत हो गई और 80 अन्य घायल हो गए।

2012 पराग्वे के राष्ट्रपति फर्नांडो लुगो पर महाभियोग चलाकर पद से हटाया गया और फेडेरिको फ्रांको नये राष्ट्रपति बनाए गये। 2012 में इसी दिन तुर्की वायु सेना के मैकडॉनेल डगलस एफ-4 फैंटम द्वितीय लड़ाकू विमान को सीरियाई सशस्त्र बलों ने मार गिराया, जिससे विमान के दोनों पायलट मारे गए और तुर्की और सीरिया के बीच पहले से ही तनावपूर्ण संबंध और भी खराब हो गए।

2013 कोपेनहेगन, डेनमार्क में प्रसिद्ध डेनिश वास्तुकार, रियाद में विदेश मंत्रालय की इमारत और कोपेनहेगन ओपेरा हाउस के डिजायनर हेनिंग लार्सन का निधन हुआ।

2014 जाने माने भारतीय फिल्म निर्देशक और निर्माता राम नारायणन का निधन हुआ।

2015 आत्मघाती बम विस्फोट के बाद अफगान नेशनल असेंबली की इमारत पर बंदूकधारियों ने हमला किया। सभी छह बंदूकधारी मारे गए और 18 लोग घायल हो गए।

2016 भारतीय अंतरिक्ष अनुसंधान संस्थान इसरो ने अंतरिक्ष में 20 उपग्रह एक साथ लॉन्च कर कीर्तिमान बनाया।

2017 आओबदाई, मेगुरो, टोक्यो, जापान में लोकप्रिय जापानी स्वतंत्र समाचार वाचिका, कार्यक्रम प्रस्तोता और अभिनेत्री माओ कोबायाशी का महज 34 वर्ष की आयु में निधन हुआ।

2017 रेनफॉरेस्ट पार्टनरशिप संस्था द्वारा विश्व वर्षावन दिवस का आयोजन किया गया। वन जैव विविधता और पर्यावरण के लिए अनिवार्य रूप से महत्व हैं लेकिन भारत सहित दुनिया भर में वनों की कटाई और सर्वत्र पेड़ों की कटाई, नदियों, नालियों, तालाबों आदि की समाप्ति हुई है। कार्बन डाइआॅक्साइड सोखने के प्राकृतिक संसाधनों का विनाश हुआ है। प्रकृति के संरक्षण के लिए सरकारों, कंपनियों, स्वयं सेवी संगठनों और व्यक्तियों को प्रोत्साहित करने और तमाम तरह के विमर्श, जागरूकता आदि के लिए यह दिवस दुनिया भर में मनाया जाता है।

2022 पूर्वी अफगानिस्तान में आए भयंकर भूकंप 1,000 से अधिक लोगों की मौत और भारी तबाही हुई। इसी दिन कांग्रेस सांसद राहुल गांधी ने सेना में अल्पकालिक भर्ती की नयी अग्निपथ योजना को देश एवं सेना के साथ मोदी सरकार का नया धोखा और सेना को कमजोर करने वाला कदम करार देते हुए दावा किया कि प्रधानमंत्री नरेंद्र मोदी को तीनों कृषि कानूनों की तरह इस योजना को वापस लेना पड़ेगा। उन्होंने उनसे ईडी की 5 दिनों की पूछताछ के दौरान एकजुटता प्रकट करने के लिए कांग्रेस के नेताओं एवं कार्यकर्ताओं को धन्यवाद भी दिया। इसी दिन केंद्रीय जांच ब्यूरो यानी सीबीआई ने बैंक धोखाधड़ी मामले में डीएचएफएल, पूर्व चेयरमैन कपिल वधावन और धीरज वधावन आदि पर यूनियन बैंक ऑफ इंडिया की अगुवाई में 17 बैंकों के समूह के साथ 34,615 करोड़ रुपये की धोखाधड़ी का केस दर्ज किया है। यह एजेंसी की जांच दायरे में आई अब तक की सबसे बड़ी बैंक धोखा धड़ी है। सीबीआई के 50 से अधिक अधिकारियों की एक टीम ने आरोपियों के मुंबई में 12 ठिकानों की तलाशी ली।

2023 सैन डिएगो, कैलिफोर्निया में प्रसिद्ध अमेरिकी अर्थशास्त्री हैरी मैक्स मार्कोविट्ज का निधन हुआ। उन्हें 1989 में जॉन वॉन न्यूमैन थ्योरी पुरस्कार और 1990 में आर्थिक विज्ञान में नोबेल मेमोरियल पुरस्कार मिला था। मार्कोविट्ज कैलिफोर्निया विश्वविद्यालय, सैन डिएगो में रेडी स्कूल ऑफ मैनेजमेंट में वित्तीय मामलों के प्रोफेसर थे। वे आधुनिक पोर्टफोलियो सिद्धांत के लिए जाने गये जिसमें संभावित निवेश पोर्टफोलियो रिटर्न पर परिसंपत्ति जोखिम, रिटर्न, सहसंबंध और विविधीकरण के प्रभावों का अध्ययन प्रस्तुत किया गया है।

22 जून को क्रोएशिया एंटी फासिस्ट स्ट्रगल डे मनाता है। फासीवाद विरोधी संघर्ष दिवस 22 जून 1941 को यूगोस्लाविया में द्वितीय विश्व युद्ध के दौरान कम्युनिस्ट नेतृत्व वाली गुरिल्ला इकाई, फर्स्ट सिसाक पार्टिसन डिटैचमेंट के गठन और नाजी जर्मनी, फासीवादी इटली और उनके कठपुतली राज्य - क्रोएशिया के स्वतंत्र राज्य के खिलाफ यूगोस्लाव पार्टिसन के फासीवाद विरोधी क्रोएशियाई विंग के विद्रोह की स्मृति में होता है।


आपसे खास अपील-

यह पोस्ट पढ़ने के लिए आपका हार्दिक आभार। कृपया इस पर कमेंट बाक्स में अपनी प्रतिक्रिया, सुझाव या शिकायत लिखें। पसंद आई हो तो इसे अपने मित्र, परिचितों, संपर्कों को पढ़ने के लिए शेयर करें।

अगर आपको अपना अखबार, पत्रिका, वेबसाइट, ब्लाग, यूट्यूब चैनल आदि चलवाना हो, लेख, समाचार, सोशल मीडिया पोस्ट आदि की जरूरत हो तो 09456553893 पर या ईमेल peoplesfriend9@gmail.com पर मैसेज भेजें।


History of 22 June: Information about important events and birth and death days of famous personalities in India and the world in 2300 years

217 BC On June 22, in the Battle of Raphia, Ptolemy IV Philopator of Egypt defeated Antiochus III the Great of the Seleucid Empire.

207 BC Carthaginian general Hasdrubal Barca died in the Metauro River, Roman Republic.

168 BC On June 22, in the Battle of Pydna, the Roman army led by Lucius Aemilius Paulus defeated the Macedonian king Perseus and his army, Perseus surrendered, ending the Third Macedonian War.

813 AD On June 22, in the Battle of Versinikia, the Bulgars led by Krum defeated the Byzantine army near Edirne. Emperor Michael I was forced to abdicate to the Armenian Leo V.

910 Hungary defeats the East Frankish army near the Rednitz River and kills its chief military officer Gebhard, Duke of Lotharingia (Lorraine).

1429 Ghiyath al-Din Jamshed Mas'ud al-Kashi (Ghiyas-ud-Din Jamshed Kashani) dies in Samarkand, Transoxania, who was the leading astronomer and mathematician during the reign of Tamerlane.

1527 Fathillah expels Portuguese forces from Sunda Kelapa. Fadillah Khan was the commander of the Demak Sultanate. He is known for leading the conquest of Sunda Kelapa in 1527 and renaming it Jayakarta. The conquest of Sunda Kelapa was one of his missions to expand Islam in West Java. Fadillah became a national hero in Indonesia and Fathillah Square in Jakarta and the Indonesian Navy ship KRI Fathillah are named after him.

1555 Nasiruddin Mohammad Humayun, the son of Zahiruddin Mohammad Babur, the founder of Mughal rule in India and the second Mughal emperor, declared his son Abul Fateh Jalaluddin Mohammad Akbar as his successor.

1593 In the Battle of Sisak, the combined forces of Christians defeated the Ottomans.

1633 After a debate, the Holy Office in Rome forced astronomer Galileo Galilei to withdraw his idea that the Sun, not the Earth, is the center of the universe.

1740 King Frederick II of Persia promised to end government oppression and freedom of the press.

1774 The British government passed the Quebec Act, setting governing rules for the Quebec colony in British North America.

1783 A poisonous cloud created by the eruption of the Laki volcano in Iceland reached Le Havre in France.

1793 The Battle of Cap-Français took place in the Haitian Revolution and French Republican troops and black slave rebels captured the city.

1813 Laura Secord travels 30 kilometres on foot to warn Lieutenant James Fitzgibbon of American plans to attack Beaver Dam in Ontario.

1870 The US Congress establishes the United States Department of Justice.

1893 The British Royal Navy battleship HMS Camperdown accidentally collides with the flagship of the British Mediterranean Fleet, HMS Victoria, drowning 358 crew members, including the fleet commander, Vice Admiral Sir George Tryon.

1889 Joseph Cohen, noted British lawyer, property developer, cinema tycoon and Jewish community leader, was born.

1897 British colonial officer Charles Walter Rand and Lieutenant Charles Egerton Ayerst were assassinated by the Chapekar brothers and Mahadev Vinayak Ranade in Pune, Maharashtra.

1900 Ganesh Ghosh, noted Indian freedom fighter, was born.

1906 Sweden adopts the national flag.

1910 Renowned British military officer John Hunt, Baron Hunt was born in Shimla, Himachal Pradesh.

1911 George V was crowned King of England. On this day, George V and Mary of Teck were crowned King and Queen of the Unified Kingdom at Westminster Abbey in London.

1914 Famous Pakistani top military officer Tufail Mohammad was born in Hoshiarpur, Punjab.

1918 Spanish flu became an epidemic, killing more than 30 million people in 6 months.

1922 World famous Philippines film actress and model Mona Lisa Gloria Lerma Yatco was born.

1932 Famous character actor and villain of Indian cinema Amrish Puri was born in Nawashahr, Punjab.

1939 Subhash Chandra Bose broke away from Congress and founded his own party Forward Block. On this day, Padma Bhushan awardee Kalbe Sadiq, India's leading Shia Islamic scholar, was born. 1941 Germany attacked Soviet Russia in the Second World War. On this day in 1941, the historic June uprising began in Lithuania.

1944 A law was made in America to help retired soldiers.

1946 The first cricket test match between England and India began at the famous Lord's Cricket Ground in London.

1947 Bruno Latour, the famous French philosopher, anthropologist and sociologist, professor, teacher, science and technology studies expert and finally the Centennial Professor at the London School of Economics, was born.

1948 The British Emperor abolished his position as Emperor of India.

1950 Famous Indian English theatre artist and film actor Tom Alter was born in Mussoorie of Dehradun district.

1954 Famous Tamil Nadu politician and Telugu Desam Party MLA Devineni Nehru was born.

1956 Walter John de la Mare Om, famous English poet, short story writer and novelist, winner of James Tait Black Memorial Prize and Carnegie Medal, died in Twickenham, Middlesex, England.

1957 Soviet Union launched its R-12 missile for the first time.

1958 Famous American writer and critic S. T. Joshi was born in Pune, Maharashtra.

1965 Famous Indian film producer, director and writer Anubhav Sinha was born in Allahabad.

1974 Beautiful, bold famous Indian film actress and model Devyani was born in Bombay.

1974 Famous Indian film actor, playback singer, producer and model, brand ambassador Joseph Vijay Chandrashekhar was born in Madras, India.

1981 The murderer of famous American musician John Lennon confessed his crime.

1982 Famous Indian television artist Karan Grover was born. 1984 Virgin Atlantic Airways took its first flight from Heathrow Airport in London.

1986 World famous Argentine footballer Diego Maradona scored the handgoal and Goal of the Century against England in the semi-final match of the FIFA World Cup in Mexico City.

1987 Famous South Korean actor, singer, model, creative director and businessman Lee Min-ho was born.

1988 Famous Buddhist monk, Pali language scholar and writer Bhadant Anand Kausalyan passed away.

1991 Famous Indian singer Pandit Basavaraj Rajguru passed away.

1992 Model, actress Priya Olivia Serrao was born in India. She was chosen as Miss Universe Australia in 2019.

1994 Well-known successful Indian filmmaker, producer-director and actor L. V. Prasad passed away.

1995 An agreement was signed between India and International Human Service Committee Red Cross under which Red Cross got the facility to talk with suspected terrorists and other types of accused detained in India. This action was praised by human rights activists and humanitarians all over the world.

2000 Prominent Hindi poet Kedarnath Agarwal died. On this day in 2002, more than 500 people died in a massive earthquake in Iran.

2005 UNESCO, an organization of the United Nations, included Iraq in the World Heritage List.

2006 America successfully tested the missile defense system.

2007 Famous American astronaut of Indian origin Sunita Williams returned to Earth from space with her team.

2008 Syed Fakir Hussain was appointed Vice President of the Central Advisory Board on Child Labor. On this day in 2008, OPEC, the organization of fuel producing and exporting countries, increased the price of oil to $ 137 per barrel. 2009 A southbound Washington D.C. metro train near Fort Totten station collided with another train waiting to enter the station. The accident killed 9 people, including eight passengers and the train operator, and injured 80 others. On this day, citing declining sales due to the rise of digital photography, Eastman Kodak, a manufacturer of cameras and photography equipment, announced that it would discontinue the sale of Kodachrome reversal film, ending its 74-year run as a photography icon. On this day, the longest solar eclipse of the 21st century was seen in India. On this day, two subway trains collided in Washington D.C., killing nine people and injuring 80 others.

2012 Paraguayan President Fernando Lugo was impeached and removed from office, and Federico Franco was made the new president. On this day in 2012, a Turkish Air Force McDonnell Douglas F-4 Phantom II fighter jet was shot down by Syrian armed forces, killing both pilots and worsening already tense relations between Turkey and Syria.

2013 Henning Larsen, a renowned Danish architect, designer of the Foreign Ministry building in Riyadh and the Copenhagen Opera House, died in Copenhagen, Denmark.

2014 Ram Narayanan, a well-known Indian film director and producer, died.

2015 Gunmen attacked the Afghan National Assembly building after a suicide bombing. All six gunmen were killed and 18 people were injured.

2016 Indian Space Research Institute ISRO created a record by launching 20 satellites into space simultaneously.

2017 Mao Kobayashi, a popular Japanese freelance news reader, program presenter and actress, died at the age of 34 in Aobadai, Meguro, Tokyo, Japan. 2017 World Rainforest Day was organized by the Rainforest Partnership. Forests are essential for biodiversity and environment, but deforestation and cutting of trees all over the world including India, rivers, drains, ponds etc. have ended. Natural resources for absorbing carbon dioxide have been destroyed. This day is celebrated all over the world to encourage governments, companies, voluntary organizations and individuals to conserve nature and for all kinds of discussions, awareness etc.

2022 A devastating earthquake in eastern Afghanistan killed more than 1,000 people and caused massive destruction. On the same day, Congress MP Rahul Gandhi termed the new Agneepath scheme of short-term recruitment in the army as a new betrayal of the Modi government with the country and the army and a step to weaken the army, and claimed that Prime Minister Narendra Modi will have to withdraw this scheme like the three agricultural laws. He also thanked the Congress leaders and workers for showing solidarity during the 5-day interrogation of him by the ED. On the same day, the Central Bureau of Investigation (CBI) has registered a case of fraud of Rs 34,615 crore with a group of 17 banks led by Union Bank of India against DHFL, former chairman Kapil Wadhawan and Dheeraj Wadhawan etc. in the bank fraud case. This is the biggest bank fraud ever to come under the investigation of the agency. A team of more than 50 CBI officials searched 12 locations of the accused in Mumbai. 2023 Famous American economist Harry Max Markowitz died in San Diego, California. He received the John von Neumann Theory Prize in 1989 and the Nobel Memorial Prize in Economic Sciences in 1990. Markowitz was a professor of finance at the Rady School of Management at the University of California, San Diego. He is known for his modern portfolio theory, which studies the effects of asset risk, returns, correlation and diversification on expected investment portfolio returns.

Croatia celebrates Anti-Fascist Struggle Day on 22 June. Anti-Fascist Struggle Day commemorates the formation of the First Sisak Partisan Detachment, a communist-led guerrilla unit during World War II in Yugoslavia on 22 June 1941 and the uprising of the anti-fascist Croatian wing of the Yugoslav Partisans against Nazi Germany, fascist Italy and their puppet state - the Independent State of Croatia.

An appeal to the readers -

If you find this information interesting then please share it as much as possible to arouse people's interest in knowing more and support us. Thank you !

#worldhistoryofjune21 #WorldRainforestDay

I Love INDIA & The World !

No comments

Thank you for your valuable feedback