ब्रेकिंग न्यूज़

19 जून का विश्व इतिहास - भारत एवं विश्व में 1700 वर्षों में हुई महत्वपूर्ण घटनाओं तथा मशहूर हस्तियों के जन्म, निधन दिवसों की जानकारी World History of 19th June - Information about important events and birth and death days of famous personalities in India and the world in 1700 years

325 निकेन पंथ यानी मुख्यधारा के ईसाई धर्म मूल निकेन पंथ को पहली बार 325 में निकिया की पहली परिषद में अपनाया गया था। 381 में इसे कॉन्स्टेंटिनोपल की पहली परिषद में संशोधित किया गया था। संशोधित रूप को निकेन पंथ या निकेनो-कॉन्स्टेंटिनोपोलिटन पंथ के रूप में भी जाना जाता है।

404 जिन-वंश के सरदार और चीन में हुआन चू के सम्राट हुआन जुआन का निधन हुआ।

1179 नॉर्वे के निडारोस (अब ट्रॉनहेम) के बाहर कलवस्किनेट युद्ध हुआ। इसमें शासक अर्ल एर्लिंग स्काके की हत्या कर दी गई।

1269 फ्रांसीसी सम्राट लुई नौवें ने यहूदियों को शर्म का बिल्ला पहनने का आदेश जारी किया। सार्वजनिक रूप से पीले बैज के बिना पाए गए यहूदी पर लिवरेज चांदी का जुर्माना लगाने की व्यवस्था दी।

1306 अर्ल ऑफ पेमब्रोक की सेना ने मेथवेन की लड़ाई में ब्रूस की स्कॉटिश सेना को परास्त किया।

1586 उत्तरी अमेरिका में इंग्लैंड की पहली स्थायी बस्ती स्थापित करने में विफल रहने के बाद, अंग्रेजी उपनिवेशवादियों ब्रिटिशर्स ने रोआनोक द्वीप से पलायन किया।

1770 नया चर्च दिवस प्रारंभ हुआ। इमैनुएल स्वीडनबॉर्ग ने लिखा, प्रभु ने अपने बारह शिष्यों को भेजा, जिन्होंने दुनिया भर में उनका अनुसरण किया और पूरे आध्यात्मिक जगत में सुसमाचार का प्रचार किया कि प्रभु परमेश्वर यीशु मसीह राज करते हैं। पहला नया चर्च पूजा स्थल 19 जून को 1791 में बर्मिंघम, इंग्लैंड में समर्पित किया गया।

1785 बोस्टन किंग्स चैपल ने जेम्स फ्रीमैन की संशोधित प्रार्थना पुस्तक को बिना निकेन पंथ के अपनाया, यह संयुक्त राज्य अमेरिका में पहली यूनिटेरियन मंडली स्थापित हुई।

1816 फर व्यापार विवाद के चलते कनाडा के विन्निपेग के पास नॉर्थ वेस्ट कंपनी और हडसन की बे कंपनी के बीच सेवन ओक्स शुरु हुआ। इसे पेमिकन युद्ध के नाम से जाना जाता है।

1843 महान जनवादी, समाजवादी नेता, चिंतक, संगठनकर्ता, मार्गदर्शक, दार्शनिक और दास कैपिटल सहित अनेक चर्चित पुस्तकों के लेखक और समाजशास्त्री काल मार्क्स ने जर्मन थिएटर आलोचक और राजनीतिक कार्यकर्ता जोहाना बर्था जूली जेनी एडल वॉन वेस्टफेलन से विवाह किया।



1846 पहला आधिकारिक रूप से रिकॉर्डेड संगठित बेसबॉल खेल अलेक्जेंडर कार्टराइट के नियमों के निर्देशन में होबोकेन, न्यू जर्सी के एलीसियन फील्ड्स पर खेला गया, जिसमें न्यूयॉर्क बेस बॉल क्लब ने नाइकरबॉकर्स को 23-1 से हराया। कार्टराइट ने अंपायरिंग की।

1770 यरूशलेम में नवीन जनरल चर्च की स्थापना हुई।

1871 स्वतंत्रता संग्राम सेनानी, चिंतक, सामाजिक-राजनीतिक कार्यकर्ता माधवराव सप्रे का जन्म मध्य प्रदेश के दमोह जिले के पथरिया ग्राम में हुआ।

1862 अमेरिकी कांग्रेस ने सभी वर्तमान और भविष्य के संयुक्त राज्य क्षेत्रों में दासता को प्रतिबंधित करने वाला कानून पारित किया और राष्ट्रपति अब्राहम लिंकन ने कानून पर हस्ताक्षर किए। मुक्ति उद्घोषणा के दो साल बाद 1865 में गैल्वेस्टन, टेक्सास, संयुक्त राज्य अमेरिका में दासों को आधिकारिक तौर पर उनकी स्वतंत्रता के बारे में सूचित किया गया। वर्षगांठ को आधिकारिक तौर पर टेक्सास और अन्य राज्यों में जूनटीनथ के रूप में मनाया गया। 17 जून, 2021 को, जूनटीनथ आधिकारिक तौर पर संयुक्त राज्य अमेरिका में एक संघीय अवकाश बन गया। इस तरह 1865 में 19 जून को यूनियन जनरल ग्रैनर ने टेक्सास के सभी गुलामों को आजाद किया।

1910 अमेरिका में सोनोरा स्मार्ट डोड नाम की महिला ने अपने पिता को सम्मानित करने के लिए पहला फादर्स डे मनाया। सोनोरा के पिता विलियम्स स्मार्ट ने पत्नी की मृत्यु के बाद 6 बच्चों का पालन पोषण किया था।

1922 डेनमार्क के प्रसिद्ध भौतिक विज्ञानी, नोबेल पुरस्कार विजेता आजे नील्स बोर का जन्म हुआ।

1931 भाजपा नेता, उत्तराखंड और सिक्किम के राज्यपाल रहे सुदर्शन अग्रवाल का जन्म हुआ।

1943 बांगलादेश की प्रमुख फिल्म अभिनेत्री दिलारा जमां का जन्म बर्धमान में हुआ।

1945 बर्मा की राजनीतिज्ञ आंग सान सू की का जन्म हुआ। रोहिंग्या वे अब सत्ता के दुरुपयोग के आरोपों में जेल में हैं और सत्ता का कब्जा है।



1947 मशहूर ब्रिटिश-भारतीय लेखक और उपन्यासकार सलमान रश्दी का जन्म हुआ। Sir Ahmed Salman Rushdie Born on 19 June in 1947 Mumbai इनके उपन्यास द सेटेनिक वर्सेस पर बहुत विवाद हुआ। भारत सहित कई देशों में यह किताब प्रतिबंधित हुई और ईरान के सर्वोच्च धार्मिक, प्रशासनिक नेता अयातुल्लाह खुमैनी ने रश्दी का सिर काटने वाले को एक करोड़ ईनाम देने का ऐलान किया था।

1948 भारतीय राजनीतिज्ञ तथा मणिपुर के मुख्यमंत्री रहे ओकरम इबोबी सिंह का जन्म हुआ। इसी दिन सोवियत संघ ने पश्चिमी बर्लिन की ओर जाने वाली सड़कों को बंद कर दिया।

1949 बीसवीं सदी के एक प्रमुख मुस्लिम दार्शनिक सैयद जफरुल हसन का निधन हुआ। उन्होंने इलाहाबाद में अपनी शिक्षा पूरी की और एरलांगेन और हीडलबर्ग, जर्मनी और ऑक्सफोर्ड विश्वविद्यालय से डॉक्टरेट की उपाधि प्राप्त की। हसन भारतीय उपमहाद्वीप के पहले मुस्लिम विद्वान थे जिन्होंने ऑक्सफोर्ड से दर्शनशास्त्र में पीएचडी की उपाधि प्राप्त की।

1955 हिंदी सहित कई भाषाओं की फिल्मों में अभिनय करने वाली बांगला फिल्मों की लोकप्रिय अभिनेत्री मीठू मुखर्जी का जन्म कलकत्ता में हुआ।

1961 कुवैत ने इंग्लैंड से स्वतंत्रता की घोषणा की। ब्रिटेन 1899 से 1961 के बीच कुवैत का संरक्षक रहा। आजादी के बाद, शेख अब्दुल्ला अल-सलीम अल-सबाह राजा बने।

1962 हिंदी सहित विभिन्न भारतीय भाषाओं की फिल्मों के मशहूर निर्देशक आशीष विद्यार्थी का जन्म हुआ।

1966 बंबई में बाला साहेब ठाकरे ने अपनी नई राजनीतिक पार्टी शिवसेना की नींव रखी। मराठी लोगों के अधिकारों के संघर्ष करने के घोषित उद्देश्य से इस पार्टी का गठन किया गया। 



1968 विख्यात मानवतावादी, मानवाधिकारवादी मार्टिन लूथर किंग के नेतृत्व में सामाजिक आर्थिक न्याय के लिए 50,000 लोगों ने प्रदर्शन किया।



1970 कांग्रेस नेता राहुल गांधी का जन्म नई दिल्ली में हुआ। राहुल राजीव गांधी गांधी परिवार के राजनीतिज्ञ और भारतीय संसद के पूर्व सदस्य हैं, जिन्होंने लोकसभा में अमेठी, उत्तर प्रदेश और वायनाड, केरल के निर्वाचन क्षेत्रों का प्रतिनिधित्व किया है। एक साजिश के तहत मोदी सरकार ने इनकी संसद सदस्यता रद्द पिछले दिनों करवा दी। यह कांग्रेस के अध्यक्ष भी रहे हैं। इस समय कांग्रेस अध्यक्ष मल्लिकार्जुन खड़गे के बाद पार्टी प्रमुख नेता हैं और प्रधानमंत्री नरेंद्र मोदी के बाद भारत के विश्व में सबसे चर्चित नेता हैं। वे 2024 का लोसभा चुनाव रायबरेली और वायनाड से जीते हैं। वे वायनाड सीट छोड़ रहे हैं वहां सेे उनकी बहन प्रियंका गांधी को चुनाव लड़ाने की योजना है। 1970 में इसी दिन पेटेंट सहयोग संधि, एक अंतरराष्ट्रीय कानून संधि पर हस्ताक्षर किए गए थे, जो आविष्कारों की रक्षा के लिए पेटेंट आवेदन दायर करने के लिए एक एकीकृत प्रक्रिया प्रदान करते थे।



1973 बांगला भाषा में अपनी आत्मकथा आलो आंधारि से चर्चा में आई, घरेलू अत्यंत गरीब महिला, घरेलू सेविका से लेखिका, स्त्री संघर्षों की प्रतीक और सामाजिक कार्यकर्ता बनीं बेबी हाल्दार का जन्म हुआ।

1979 जनता पार्टी में विभाजन के बाद प्रधानमंत्री मोरारजी देसाई ने इस्तीफा दिया।

1981 प्रसिद्ध भारतीय वैज्ञानिक, चिकित्सक, इन-विट्रो फर्टिलाइजेशन का उपयोग कर भारत का पहला और दुनिया का दूसरा बच्चा पैदा करवाने वाले सुभाष मुखर्जी का निधन हुआ।

1982 लेबनान में हिजबुल्लाह ने हमला करके बेरुत यूनिवर्सिटी के अध्यक्ष को अगवा कर लिया।



1985 हिंदी तथा दक्षिण भारतीय सिनेमा की जानी मानी, खूबसूरत, बोल्ड अभिनेत्री एवं माॅडल काजल अग्रवाल का जन्म बंबई में हुआ।

1991 जानी मानी खूबसूरत, बोल्ड फिल्म एवं टेलीविजन अभिनेत्री तथा माॅडल शिवानी रघुवंशी का जन्म दिल्ली में हुआ। इसी दिन सोवियत संघ ने हंगरी को अपने कब्जे से आजाद किया था।

1993 प्रसिद्ध ब्रिटिश उपन्यासकार, नाटककार, कवि और साहित्य के लिए नोबेल पुरस्कार पाने वाले विलियम गोल्डिंग का निधन हुआ।

1996 बौद्धिक संपदा कानून आई.पी.आर. पर चीन एवं अमेरिका के बीच समझौते पर हस्ताक्षर हुए एवं प्रसिद्ध अंपायर डिकी बर्ड एम.सी.सी. की आजीवन सदस्यता से सम्मानित किये गये।

1999 जर्मनी के कोलोन नगर में समूह-8 की शिखर बैठक शुरु हुई।

2002 पाकिस्तान के विदेश सचिव इनामुल हक को पाकिस्तान का विदेश मंत्री बनाया गया।

2003 फिनलैंड की प्रथम महिला प्रधानमंत्री एनेली जाटिनमांकी ने अपने पद से इस्तीफा दिया।

2005 फोर्ब्स पत्रिका ने विश्व विख्यात गायिका, अभिनेत्री तथा सामाजिक कार्यकत्री ओप्रा विनफे को दुनिया की सौ ताकतवर हस्तियों की सूची में पहला स्थान दिया।

2006 जापान ने उत्तरी कोरिया को परमाणु परीक्षण मामले पर कड़ी चेतावनी दी।

2007 पाकिस्तान के राष्ट्रपति परवेज मुशर्रफ ने सूचना मंत्री के पद से मोहम्मद अली दुर्रानी को हटाया। इसी दिन विश्व में राजनीतिक रूप से अस्थिर देशों की सूची में पाकिस्तान को 12वाँ स्थान प्राप्त हुआ।

2008 दुनिया भर के देश 19 जून को विश्व सिकल सेल दिवस मनाते हैं, जिसे 2008 में संयुक्त राष्ट्र द्वारा एक प्रस्ताव के रूप में प्रस्तुत किया गया था। इस दिन को मनाने का उद्देश्य सिकल सेल एनीमिया को पहचानना एक इस आनुवंशिक सार्वजनिक स्वास्थ्य समस्या में जनजागरूकता बढ़ाने, इससे निपटने के उपायों पर विचार-विमर्श करने, इस कार्य में लगी एजेंसियों के बीच सहयोग के आदान-प्रदान को बढ़ावा देना है। सिकल सेल एनीमिया में, कुछ लाल रक्त कोशिकाएं गेहूं काटने वाली दरांती जैसी होती हैं। सिकल सेल एनीमिया वंशानुगत विकारों के समूह में से एक है जिसे सिकल सेल रोग कहा जाता है। यह लाल रक्त कोशिकाओं के आकार को प्रभावित करता है, जो शरीर के सभी भागों में ऑक्सीजन पहुंचने में दिक्कतें होती हैं। इसी दिन उत्तराखंड सरकार ने गंगा पर निर्माणाधीन 480 मेगावाट की पाला मनेरी व 380 मेगावाट की भैरोंधारी परियोजना को स्थगित किया। इसी दिन 2008 में गाजापट्टी में हिंसक संघर्ष रोकने के लिए इस्रायल सरकार व फिलिस्तीन के राजनीतिक संगठन हमास के बीच युद्ध विराम समझौता लागू हुआ।

2010 स्वीडन की क्राउन प्रिंसेस विक्टोरिया और डैनियल वेस्टलिंग की शाही शादी स्टॉकहोम कैथेड्रल में हुई। 2010 में इसी दिन यूनाइटेड किंगडम में एंथनी मेरेडिथ क्विंटन, बैरन क्विंटन (जन्म 25 मार्च 1925) ब्रिटिश राजनीतिक और नैतिक दार्शनिक, तत्वमीमांसा और मन के भौतिकवादी दार्शनिक थे। एंथनी मेरेडिथ क्विंटन ने 1978 से 1987 तक ट्रिनिटी कॉलेज, ऑक्सफोर्ड के अध्यक्ष के रूप में 1985 से 1990 तक ब्रिटिश लाइब्रेरी के बोर्ड के अध्यक्ष के रूप में कार्य किया। बीबीसी रेडियो कार्यक्रम राउंड ब्रिटेन क्विज के प्रस्तुतकर्ता के रूप में भी एंथनी मेरेडिथ क्विंटन लोकप्रियता हासिल हुई।

2012 विकिलिक्स के संस्थापक जूलियन असांजे ने अमेरिकी सेना द्वारा नागरिक हत्याओं सहित कुछ वर्गीकृत दस्तावेजों के प्रकाशन के बाद अमेरिका को प्रत्यर्पण के डर से लंदन के इक्वाडोरियन दूतावास में शरण मांगी। इसी दिन पाकिस्तान के सर्वोच्च न्यायालय ने अवमानना के मामले में दोषी प्रधानमंत्री यूसुफ रजा गिलानी को पद पर बने रहने के लिए बीते 26 अप्रैल से ही अयोग्य करार दिया।

2015 विश्व जातीय दिवस या विश्व एथनिक दिवस वर्ल्ड एथनिक डे मनाया गया। विश्व एथनिक दिवस का का उद्देश्य समस्त विश्व में अलग - अलग क्षेत्रों की ऐतिहासिक विरासत, सभ्यता, मानव जाति विज्ञान, कला और संस्कृति के संरक्षण और उनको सहेजने के लिए लोगों को जागरूक एवं प्रेरित करना है। 2015 में इसी दिन साग हार्बर, न्यूयॉर्क में जेम्स अर्नोल्ड होरोविट्ज का निधन हुआ। बाद में यह जेम्स साल्टर के नाम से गए क्योंकि इसी नाम से इन्होंने अपना लेखन किया और कानूनी रूप से भी इसी नाम को उन्होंने अपनाया। जेम्स साल्टर प्रसिद्ध अमेरिकी उपन्यासकार और कथाकार हुए। मूल रूप से संयुक्त राज्य वायु सेना में एक कैरियर अधिकारी और पायलट रहे। उन्होंने अपने पहले उपन्यास, द हंटर्स के सफल प्रकाशन के बाद 1957 में सेना से इस्तीफा दे दिया।

2018 भारतीय जनता पार्टी ने जम्मू-कश्मीर में सत्ताधारी पीडीपी से गठबंधन तोड़ने का ऐलान किया। 2018 में इसी दिन 10,000,000वां यूनाइटेड स्टेट्स पेटेंट जारी किया गया। इसी दिन एंटवॉन रोज द्वितीय को ईस्ट पिट्सबर्ग में ईस्ट पिट्सबर्ग पुलिस अधिकारी माइकल रोसफेल्ड द्वारा गोली मार दी गई थी।

2020 पशु अधिकार अधिवक्ता रेगन रसेल को बर्लिंगटन, ओंटारियो में एक सुअर वधशाला के बाहर एक परिवहन ट्रक ने कुचल दिया और उसकी मौत हो गई।



2023 उत्तर प्रदेश के पूर्व मुख्यमंत्री और समाजवादी पार्टी के राष्ट्रीय अध्यक्ष अखिलेश यादव ने कहा कि उत्तर प्रदेश में भाजपा की डबल इंजन की सरकार ने प्रदेश की जनता को निराश और दुखी किया है। लोकसभा चुनाव में उत्तर प्रदेश में बहुत बड़ा बदलाव होगा। सोमवार को अखिलेश यादव ने अपने एक बयान में कहा कि समाजवादी पार्टी के पास प्रदेश और देश को लेकर विजन है। समाजवादी पार्टी अपनी पूरी ताकत के साथ भाजपा को सत्ता से हटाकर उसके अन्याय, अत्याचार को खत्म करेगी और जनता की उम्मीदों को पूरा करेगी। भाजपा की डबल इंजन की सरकार ने यूपी की जनता को निराश किया है। सपा प्रमुख अखिलेश यादव ने कहा कि विधानसभा चुनाव में जनता भाजपा के खिलाफ थी। जनता ने भाजपा के विरोध में और समाजवादी पार्टी के पक्ष में वोट किया था। लेकिन, भाजपा ने प्रशासनिक अधिकारियों और सत्ता का दुरूपयोग करके परिणाम अपने पक्ष में कराया, जिससे जनता में भाजपा को लेकर बहुत नाराजगी है। उत्तर प्रदेश और पूरा देश महंगाई, बेरोजगारी और भाजपा से परेशान और पीड़ित है। यही जनता भाजपा को केंद्र की सत्ता से बाहर करेगी।


World History of 19th June - Information about important events and birth and death days of famous personalities in India and the world in 1700 years

325 Nicene Creed i.e. mainstream Christianity, the original Nicene Creed was first adopted in 325 at the First Council of Nicaea. In 381 it was revised at the First Council of Constantinople. The revised form is also known as the Nicene Creed or the Niceno-Constantinopolitan Creed.

404 Huan Xuan, the chieftain of the Jin dynasty and emperor of Huan Chu in China, died.

1179 The Kalvskinnet war took place outside Nidaros (now Trondheim) in Norway. In this, the ruler Earl Erling Skakke was killed.

1269 French emperor Louis IX issued an order for Jews to wear a badge of shame. A provision was made to impose a fine of silver livres on a Jew found in public without a yellow badge.

1306 The Earl of Pembroke's forces defeat Bruce's Scottish army at the Battle of Methven.

1586 After failing to establish England's first permanent settlement in North America, English colonists flee Roanoke Island.

1770 The new church day begins. Emmanuel Swedenborg wrote, The Lord sent forth His twelve disciples, who followed Him throughout the world and preached to the whole spiritual world the Gospel that the Lord God Jesus Christ reigns. The first new church worship place is dedicated on June 19 in 1791 in Birmingham, England.

1785 Boston King's Chapel adopts James Freeman's Revised Prayer Book without the Nicene Creed, becoming the first Unitarian congregation established in the United States.

1816 A fur trade dispute leads to the Seven Oaks War between the North West Company and the Hudson's Bay Company near Winnipeg, Canada. This is known as the Pemmican War.

1843 Karl Marx, the great democrat, socialist leader, thinker, organizer, guide, philosopher and sociologist who wrote many famous books including Das Kapital, married German theater critic and political activist Johanna Bertha Julie Jenny Edel von Westphalen.

1846 The first officially recorded organized baseball game was played at Elysian Fields in Hoboken, New Jersey under the direction of Alexander Cartwright's rules, in which the New York Baseball Club defeated the Knickerbockers 23-1. Cartwright umpired.

1770 The New General Church was established in Jerusalem.

1871 Freedom fighter, thinker, socio-political activist Madhavrao Sapre was born in Pathariya village in Damoh district of Madhya Pradesh.

1862 The US Congress passed a law prohibiting slavery in all present and future United States territories and President Abraham Lincoln signed the law. In 1865, two years after the Emancipation Proclamation, slaves in Galveston, Texas, United States were officially informed of their freedom. The anniversary was officially celebrated as Juneteenth in Texas and other states. On June 17, 2021, Juneteenth officially became a federal holiday in the United States. Thus, on June 19 in 1865, Union General Granger freed all the slaves in Texas.

1910 In America, a woman named Sonora Smart Dodd celebrated the first Father's Day to honor her father. Sonora's father, Williams Smart, raised 6 children after the death of his wife.

1922 Denmark's famous physicist, Nobel Prize winner Aage Niels Bohr was born.

1931 BJP leader, former Governor of Uttarakhand and Sikkim, Sudarshan Agarwal was born.

1943 Bangladesh's leading film actress Dilara Zaman was born in Bardhaman.

1945 Burmese politician Aung San Suu Kyi was born. Rohingyas are now in jail on charges of misuse of power and power is in control.

1947 Famous British-Indian writer and novelist Salman Rushdie was born. There was a lot of controversy over his novel The Satanic Verses. This book was banned in many countries including India and Iran's supreme religious, administrative leader Ayatollah Khomeini had announced a reward of Rs 1 crore to the person who would behead Rushdie.

1948 Indian politician and former Chief Minister of Manipur Okram Ibobi Singh was born. On this day the Soviet Union closed the roads leading to West Berlin.

1949 Syed Zafarul Hasan, a prominent Muslim philosopher of the twentieth century, died. He completed his education in Allahabad and received doctorate degrees from Erlangen and Heidelberg, Germany and Oxford University. Hasan was the first Muslim scholar from the Indian subcontinent to receive a PhD in Philosophy from Oxford.

1955 Mithu Mukherjee, a popular Bengali film actress who acted in films in many languages ​​including Hindi, was born in Calcutta.

1961 Kuwait declared independence from England. Britain was the protector of Kuwait between 1899 and 1961. After independence, Sheikh Abdullah Al-Salim Al-Sabah became the king.

1962 Ashish Vidyarthi, a famous director of films in various Indian languages ​​including Hindi, was born.

1966 Balasaheb Thackeray laid the foundation of his new political party Shiv Sena in Bombay. This party was formed with the declared objective of fighting for the rights of Marathi people.

1968 50,000 people demonstrated for socio-economic justice under the leadership of renowned humanitarian, human rights activist Martin Luther King.

1970 Congress leader Rahul Gandhi was born in New Delhi. Rahul is a politician from the Rajiv Gandhi family and a former member of the Indian Parliament, who has represented the constituencies of Amethi, Uttar Pradesh and Wayanad, Kerala in the Lok Sabha. As part of a conspiracy, the Modi government recently got his Parliament membership canceled. He has also been the President of the Congress. At present, he is the party's prominent leader after Congress President Mallikarjun Kharge and is the most talked about leader of India in the world after Prime Minister Narendra Modi. He has won the 2024 Lok Sabha elections from Rae Bareli and Wayanad. He is leaving the Wayanad seat, there is a plan to field his sister Priyanka Gandhi from there. On this day in 1970, the Patent Cooperation Treaty, an international law treaty, was signed, providing a unified process for filing patent applications to protect inventions. 1973 Baby Haldar, who came into the limelight with her autobiography in Bangla language Alo Andhari, a very poor housewife, who became a writer from a domestic help, a symbol of women's struggle and a social worker, was born.

1979 Prime Minister Morarji Desai resigned after the split in the Janata Party.

1981 Subhash Mukherjee, the famous Indian scientist, doctor, who produced India's first and the world's second child using in-vitro fertilization, died.

1982 Hezbollah attacked and kidnapped the president of Beirut University in Lebanon.

1985 Kajal Agarwal, a well-known, beautiful, bold actress and model of Hindi and South Indian cinema, was born in Bombay.

1991 Shivani Raghuvanshi, a well-known, beautiful, bold film and television actress and model, was born in Delhi. On this day, the Soviet Union liberated Hungary from its occupation. 1993 Famous British novelist, playwright, poet and Nobel Prize winner for literature William Golding passed away.

1996 Agreement was signed between China and America on Intellectual Property Law (IPR) and famous umpire Dickie Bird was honoured with lifetime membership of MCC.

1999 Summit meeting of Group-8 started in Cologne, Germany.

2002 Foreign Secretary of Pakistan Inamul Haq was made Foreign Minister of Pakistan.

2003 First woman Prime Minister of Finland Anneli Jattinmanki resigned from her post.

2005 Forbes magazine gave first place to world famous singer, actress and social worker Oprah Winfrey in the list of 100 most powerful personalities of the world.

2006 Japan gave a stern warning to North Korea on the issue of nuclear testing.

2007 President of Pakistan Pervez Musharraf removed Mohammad Ali Durrani from the post of Information Minister. On this day Pakistan got 12th place in the list of politically unstable countries in the world. 2008 Countries around the world celebrate World Sickle Cell Day on 19 June, which was presented as a resolution by the United Nations in 2008. The purpose of celebrating this day is to recognize sickle cell anemia as a genetic public health problem, to raise public awareness about this, to discuss measures to deal with it, to promote the exchange of cooperation among the agencies involved in this work. In sickle cell anemia, some red blood cells resemble sickles used to cut wheat. Sickle cell anemia is one of a group of inherited disorders called sickle cell disease. It affects the shape of red blood cells, which causes problems in transporting oxygen to all parts of the body. On this day, the Uttarakhand government postponed the 480 MW Pala Maneri and 380 MW Bhairondhari projects under construction on the Ganga. On this day in 2008, a ceasefire agreement came into effect between the Israeli government and the Palestinian political organization Hamas to stop violent conflict in Gaza Strip.

2010 The royal wedding of Crown Princess Victoria of Sweden and Daniel Westling took place at Stockholm Cathedral. On this day in 2010 in the United Kingdom Anthony Meredith Quinton, Baron Quinton (born 25 March 1925) was a British political and moral philosopher, metaphysician and materialist philosopher of mind. Anthony Meredith Quinton served as President of Trinity College, Oxford from 1978 to 1987 and as Chairman of the Board of the British Library from 1985 to 1990. Anthony Meredith Quinton also gained popularity as the presenter of the BBC radio program Round Britain Quiz.

2012 Wikileaks founder Julian Assange sought refuge in the Ecuadorian Embassy in London, fearing extradition to the US after the publication of some classified documents, including civilian killings by the US military. On this day in the United Kingdom, the Supreme Court of Pakistan declared Prime Minister Yusuf Raza Gilani, convicted in a contempt case, ineligible to remain in office since 26 April.

2015 World Ethnic Day or World Ethnic Day World Ethnic Day was celebrated. The purpose of World Ethnic Day is to make people aware and inspire them to preserve and protect the historical heritage, civilization, anthropology, art and culture of different regions all over the world. On this day in 2015, James Arnold Horowitz died in Sag Harbor, New York. Later he went by the name James Salter because he wrote under this name and he also adopted this name legally. James Salter was a famous American novelist and storyteller. Originally a career officer and pilot in the United States Air Force. He resigned from the army in 1957 after the successful publication of his first novel, The Hunters.

2018 The Bharatiya Janata Party announced breaking the alliance with the ruling PDP in Jammu and Kashmir. On this day in 2018, the 10,000,000th United States patent was issued. On this day, Antwon Rose II was shot dead by East Pittsburgh Police Officer Michael Rosfeld in East Pittsburgh.

2020 Animal rights advocate Regan Russell was crushed to death by a transport truck outside a pig slaughterhouse in Burlington, Ontario.

2023 Former Uttar Pradesh Chief Minister and Samajwadi Party National President Akhilesh Yadav said that the BJP's double engine government in Uttar Pradesh has disappointed and saddened the people of the state. There will be a big change in Uttar Pradesh in the Lok Sabha elections. On Monday, Akhilesh Yadav said in a statement that the Samajwadi Party has a vision for the state and the country. The Samajwadi Party will remove the BJP from power with all its might and end its injustice, atrocities and fulfill the expectations of the people. The BJP's double engine government has disappointed the people of UP. SP chief Akhilesh Yadav said that the public was against the BJP in the assembly elections. The public had voted against the BJP and in favor of the Samajwadi Party. But, the BJP misused administrative officials and power to get the results in its favor, due to which there is a lot of resentment among the people against the BJP. Uttar Pradesh and the entire country are troubled and suffering from inflation, unemployment and the BJP. This public will oust the BJP from power at the Center.

An appeal to the readers -

If you find this information interesting then please share it as much as possible to arouse people's interest in knowing more and support us. Thank you !

#worldhistoryofjune19 #WorldSickleCellDay #WorldEthnicDay

I Love INDIA & The World !

No comments

Thank you for your valuable feedback