ब्रेकिंग न्यूज़

18 जून का इतिहास: 1400 वर्षों में भारत एवं दुनिया में हुई महत्वपूर्ण घटनाओं तथा प्रसिद्ध व्यक्तियों के जन्म, निधन दिवसों की जानकारी History of 18 June: Information about important events in India and the world in 1400 years and birth and death days of famous people

618 चीन में ली युआन तांग के सम्राट बने और अपने राजवंश की शुरुआत की। यह राजवंश 3 शताब्दियों तक कायम रहा।

656 इस्लामी पैगंबर मुहम्मद के चचेरे भाई और दामाद, पहले शिया इमाम अली इब्न अबी तालिब चौथे रशीदुन खलीफा बने और 661 तक शासन किया, साथ ही पहले शिया इमाम भी थे। अली अबू तालिब इब्न अब्द अल-मुत्तलिब और फातिमा बिन्त असद के पुत्र थे। उनका पालन-पोषण उनके बड़े चचेरे भाई आखिरी पैगंबर मुहम्मद ने किया और अली मुहम्मद की शिक्षाओं को स्वीकार करने वाले पहले व्यक्ति थे।

860 करीब 200 रूसी जहाजों के एक बेड़े ने कोस्तांतिनोपल पर हमला किया। उस समय कोस्तांतिनोपल यूरोप का यह सबसे बड़ा नगर था जो अब तुर्की के वाणिज्यिक नगर इस्तांबूल के नाम से जाना जाता है।

1053 हाउटविले के हम्फ्रे ने नॉर्मन्स की सेना का नेतृत्व करते हुए पोप लियो द्वितीय और पवित्र रोमन साम्राज्य की संयुक्त सेना के खिलाफ बीटल ऑफ सिविटेट में युद्ध किया।

1264 आयरलैंड की संसद की बैठक काउंटी किल्डारे के कैसलडरमोट में हुई। यह आयरिश विधायिका की पहली निश्चित रूप से ज्ञात बैठक थी।

1391 तोखतमिश-तैमूर युद्ध में कोंडुरचा नदी के पास हुई लड़ाई तैमूर लंग (तामेरलेन) ने वर्तमान दक्षिण-पूर्व रूस में गोल्डन होर्ड के तोखतमिश को परास्त किया।

1429 जोन ऑफ आर्क के नेतृत्व में फ्रांसीसी सेनाओं ने पटे की लड़ाई में सर जॉन फास्टोल्फ के नेतृत्व वाली मुख्य अंग्रेजी सेना को हराया। बाद में 30 मई 1431 को अंग्रेजों से फ्रांस की रक्षा करने वाली वीरांगना जोन ऑफ आर्क को धर्मविरोधी होने का आरोप लगाकर मौत की सजा दे दी गई। उसके साथ घोर अन्याय, अपमान किया गया और जिंदा जलाकर अधजला शव सीन नदी में फेंक दिया गया। इससे फ्रांस में व्यापक विद्रोह फैला और बाद में जोन ऑफ आर्क पर लगाए गये आरोपों का पुनर्परीक्षण किया गया कि उस पर लगाए गये सभी आरोप मिथ्या और राजनीति से प्रेरित पाए गये। जोन ऑफ आर्क को बाद में महान संत, नारी सशक्तिकरण की प्रतीक और बहुत से सम्मान प्रदान किये गये।



1511 सेटिग्नानो, फ्लोरेंस, इटली में विख्यात वास्तुकार और मूर्तिकार बार्टोलोमो अम्मानती का जन्म हुआ। उन्होंने प्रमुख मूर्तिकारों बैकियो बैंडिनेली और जैकोपो सैनसोविनो (सेंट मार्क की लाइब्रेरी, बिब्लियोटेका मार्सियाना, वेनिस के डिजाइन में साथ काम करते हुए) से प्रशिक्षण लिया और अपने काम में विख्यात मूर्तिकार माइकल एंजेलो की शैली को अपनाया।

1576 मुगल साम्राज्य के शासक जलाल उद्दीन मोहम्मद अकबर और मेवाड़, उदयपुर के राजा प्रताप सिंह सिसौदिया के बीच हल्दीघाटी का युद्ध शुरू हुआ।

1802 जीए लांग को वियतनाम में गुयेन वंश के पहले सम्राट के रूप में सिंहासनारूढ़ किया गया।

1812 संयुक्त राज्य अमेरिका, कनाडा और यूनाइटेड किंगडम के बीच युद्ध शुरू हुआ।

1815 वाटरलू में ब्रिटेन से हारने के बाद नेपोलियन को फ्रांस की सत्ता से हटाया गया।

1817 नेपाल के पहले राणा प्रधानमंत्री तथा राणा राजवंश के संस्थापक जंगबहादुर राणा का जन्म हुआ। इसी दिन लंदन स्थित टेम्स नदी पर बना वाटरलू ब्रिज खोला गया।

1837 यूरोपीय देश स्पेन ने नया संविधान अपनाया।

1852 प्रख्यात भारतीय राष्ट्रीय कांग्रेस नेता सी. विजय राघवा चारियर का जन्म तमिलनाडु के सेलम जिले में हुआ।

1858 प्रख्यात प्रकृति, मानव विज्ञानी चार्ल्स डार्विन को प्राकृतिक चयन पर अपने पूर्ववर्ती प्रकृतिवादी रसेल वालेस की एक पांडुलिपि मिली, जिसका आधार लेकर डार्विन ने अपने विकास के सिद्धांत को पुनः प्रकाशित किया।

1861 बहुचर्चित, बहुपठित उपन्यास चंद्रकांता के लेखक देवकीनंदन खत्री का जन्म समस्तीपुर, बिहार में हुआ।

1873 सुसान बी. एंथोनी को 1872 के राष्ट्रपति चुनाव में वोट देने का प्रयास करने के आरोप में 100 डॉलर का जुर्माना लगाया गया। सुसान बी. एंथोनी (जन्म 15 फरवरी, 1820 निधन 13 मार्च, 1906) प्रसिद्ध अमेरिकी समाज सुधारक और महिला अधिकार कार्यकर्ता थीं, जिन्होंने महिलाओं के मताधिकार आंदोलन और गुलामी उन्मूलन में महत्वपूर्ण भूमिका निभाई थी। सामाजिक समानता के लिए प्रतिबद्ध क्वेकर संप्रदाय वाले परिवार में जन्मी उन्होंने 17 साल की उम्र में गुलामी विरोधी याचिकाएँ एकत्र कीं। 1856 में वह अमेरिकन एंटी-स्लेवरी सोसाइटी के लिए न्यूयॉर्क राज्य की एजेंट बन गईं।

1875 कलकत्ता के प्रतिष्ठित टैगोर परिवार में सुनयनी देवी का जन्म हुआ। वे भारत की जानी मानी चित्रकार हुईं।

1887 प्रख्यात भारतीय स्वतंत्रता सेनानी, शिक्षक, वकील, राजनीतिज्ञ तथा आधुनिक बिहार के निर्माता कहे गये अनुग्रह नारायण सिन्हा का जन्म हुआ।

1899 प्रसिद्ध स्वतंत्रता सेनानी, गाँधीवादी चिंतक और प्रसिद्ध लेखक दादा धर्माधिकारी का जन्म मध्य प्रदेश के बैतूल जिले में हुआ।

1900 चीन की महारानी सिक्सी ने विदेशी राजनयिकों और उनके परिवारों सहित सभी विदेशियों को मारने का आदेश दिया।

1907 औपचारिक रूप से फादर्स डे मनाया गया था। आधिकारिक रूप से इसकी शुरुआत वर्ष 1910 में हुई। इसका प्रस्ताव अमेरिकी महिला सोनोरा स्मार्ट डोड ने पेश किया था। यह पिता के प्रति कृतज्ञता ज्ञापित करने, उनके सम्मान, सुरक्षा इत्यादि के लिए लोगों को जागरूक करने, प्रोत्साहित और प्रेरित करने का अवसर है। वैसे हम अपने पिता के प्रति सदैव कृतज्ञ और उनकी देखभाल इत्यादि के लिए हर दिन हर क्षण सचेत रहें, यह हमारा धर्म होना चाहिए।

1908 फिलीपींस के राष्ट्रीय विश्वविद्यालय यूनीवर्सिटी आॅफ फिलीपींस की स्थापना की गई।

1922 प्रसिद्ध फ्रांसीसी पियानोवादक क्लॉड हेलफर का जन्म हुआ।

1923 चेकर टैक्सी ने सड़कों पर अपनी पहली टैक्सी लगाई। अमेरिका में 1900 के आरंभ में प्रमुख शहरों की सड़कों पर सवारियों को किराया लेकर लाने ले जाने वाली मोटर टैक्सी दिखाई देने लगीं। मुख्य रूप से शिकागो में, जहां कई रेलमार्गों के टर्मिनल थे, ऑन-डिमांड, पॉइंट-टू-पॉइंट चॉफिर-चालित परिवहन की ज्यादा आवश्यकता अनुभव की जा रही थी।

1923 इटली में ज्वालामुखी माउंट एटना के पुनः उद्घाटित होने से साठ हजार लोग बेघर हो गए।

1928 एविएटर अमेलिया इयरहार्ट अटलांटिक महासागर को पार करने वाली पहली महिला बनीं, अमेलिया एक यात्री थीं, विल्मर स्टल्ट्ज पायलट और लू गॉर्डन मैकेनिक थे।

1931 हिंदुत्ववादी सामाजिक, सांस्कृतिक और राजनीतिक संगठन राष्ट्रीय स्वयंसेवक संघ के पाँचवें सरसंघचालक हुए के एस सुदर्शन का जन्म छत्तीसगढ़ के रायपुर जिले में हुआ। इसी दिन ब्राजील के पूर्व राष्ट्रपति फर्नांडो हेनरिक कार्डोसो का जन्म हुआ।

1940 नेताजी सुभाष चंद्र बोस ने भारतीय राष्ट्रीय कांग्रेस के एक संगठन फॉरवर्ड ब्लॉक की स्थापना की।

1941 तुर्की ने नाजी जर्मनी के साथ शांति समझौते पर हस्ताक्षर किए।



1946 प्रसिद्ध समाजवादी नेता और चिंतक डॉ राम मनोहर लोहिया की अगुवाई में गोवा में पुर्तगाल के शासन के खिलाफ पहला सत्याग्रह आंदोलन शुरू हुआ।

1953 डगलस सी -124 ग्लोबमास्टर द्वितीय विमान तेचिकावा, जापान से उड़ान भरने के बाद दुर्घटनाग्रस्त हो गया, जिससे 129 लोग मारे गए।

1956 भारत की संसद में हिंदू उत्तराधिकार अधिनियम पारित हुआ।

1958 नौकायन में भारत के श्रेष्ठ खिलाड़ी होमी डैडी मोतीवाला का जन्म बंबई में हुआ।

1972 ब्रिटिश यूरोपीय एयरवेज का विमान खुले मैदान में जा गिरा, इस हादसे में 118 लोग मारे गए।

1974 प्रसिद्ध भारतीय स्वतंत्रता सेनानी, सांसद तथा हिंदी साहित्यकार सेठ गोविन्द दास का निधन हुआ।

1977 दक्षिण अफ्रीका के लोकप्रिय हास्य कलाकार रियाद मूसा का जन्म केपटाउन में हुआ।

1978 काराकोरम राजमार्ग खोला गया। यह राजमार्ग दुनिया की सबसे ऊंची पक्की अंतरराष्ट्रीय सड़क के रूप में जाना जाता है जो चीन और पाकिस्तान को जोड़ती है। 1,300 किमी के राजमार्ग को काराकोरम नाम इसलिए दिया गया क्योंकि यह काराकोरम पर्वत माला से होकर गुजरता है।

1979 अमेरिकी राष्ट्रपति जिम्मी कार्टर एवं सोवियत राष्ट्रपति लियोनिद ब्रेझनेव ने साल्ट-द्वितीय समझौते पर वियना में हस्ताक्षर किये।

1980 शकुंतला देवी ने दो 13 डिजिट के नंबरों का गुणा किया और 28 सेकंड्स में सही उत्तर दे दिया।

1983 अमेरिकी अंतरिक्ष शटल कार्यक्रम एसटीएस -7 के तहत अमेरिकी भौतिक विज्ञानी सैली क्रिस्टन राइड अंतरिक्ष में जाने वाली पहली अमेरिकी महिला बन गई। उन्होंने महज 32 साल की उम्र में यह उपलब्धि हासिल की। 1983 में इसी दिन मोना महमूदनिजाद को बहाई धर्म की नौ अन्य महिलाओं के साथ ईरान के शिराज में उनकी बहाई धार्मिक मान्यताओं के कारण फाँसी पर लटका दिया गया।

1984 1984-85 के यूनाईटेड किंगडम खनिकों की हड़ताल के दौरान दक्षिण यॉर्कशायर के ऑर्ग्रेव में पुलिस और खनिकों के बीच एक बड़ी झड़प हुई, जिसमें अनेक श्रमिक घायल हुए।

1987 प्रख्यात भारतीय कृषि विज्ञानी एम.एस.स्वामीनाथन को पहला विश्व खाद्य पुरस्कार मिला। इसी दिन इंग्लैंड के ऑलराउंडर मोईन अली का बर्मिंघम में जन्म हुआ।

1990 जानी मानी खूबसूरत, बोल्ड फिल्म अभिनेत्री एवं माॅडल प्रियंका मोहन यानी अवंतिका मोहन का जन्म दुबई, संयुक्त अरब अमीरात में हुआ।

1991 आम चुनाव के बाद कांग्रेस लोकसभा में सबसे बड़ी पार्टी बन कर उभरी।



1992 केरल की जानी मानी खूबसूरत, बोल्ड फिल्म अभिनेत्री, नृत्यांगना, माॅडल एवं टेलीविजन एंकर अंसिबा हसन का जन्म कोझिकोड़ में हुआ।

1993 बंगलौर में भाजपा की 14वीं राष्ट्रीय परिषद ने हिंदुत्व की शपथ ली। इसमें हिदुत्व के एजेंडे के अनुरूप आगे की राजनीति करने का संकल्प लिया गया।

1994 अमेरिका के न्यूयॉर्क शहर में पहली बार समलैंगिक खेलों की शुरुआत हुई। इसी दिन द ट्रबल नामक घटना में उत्तरी आयरलैंड के लॉफिनिसलैंड में अल्स्टर वालंटियर फोर्स सदस्यों ने असॉल्ट राइफलों से भीड़ भरे 1994 फीफा विश्व कप देखने वाले लोगों से भरे हुए पब पर हमला किया। छह कैथोलिक नागरिक मारे गए और पाँच घायल हो गए। 

1997 विख्यात भारतीय बैडमिंटन खिलाड़ी प्रकाश पदुकोण ने भारतीय बैडमिंटन परिसंघ की शुरुआत की। इसी दिन कंबोडिया के खमेर रूज के नेता और 20 लाख से अधिक लोगों के हत्यारे कहे गये पोलपोट ने आत्मसमर्पण किया।

1999 पैंतीस यूरोपीय देशों के बीच लंदन में पेयजल समझौते पर हस्ताक्षर हुए। इसी दिन लातविया में वाइके फ्रेबरेमा को देश का नया राष्ट्रपति चुना गया।

2001 पाकिस्तान के रक्षा बजट में कटौती की गई और अफगानिस्तान में तालिबान ने संयुक्त राष्ट्र अमेरिका के खिलाफ लादेन के फतवे को रद्द किया।

2002 प्रसिद्ध हिंदी फिल्म अभिनेत्री नसीम बानो का निधन हुआ।

2003 गूगल ने इंटरनेट प्रोग्राम विज्ञापन सेवा एडसेंस लांच किया।

2004 चाड के सैनिकों ने 69 सूडानी मिलिशिया की हत्या की।

2005 प्रसिद्ध भारतीय क्रिकेटर और टेस्ट बल्लेबाज मुश्ताक अली का निधन हुआ।

2006 प्रथम कजाख अंतरिक्ष उपग्रह कजसैट लॉन्च किया गया था। काजसैट एक संचार उपग्रह था जिसे पृथ्वी से लगभग 36,000 किमी ऊपर एक भू-समकालिक कक्षा में स्थापित किया जाना तय था। यह थेल्स एलेनिया स्पेस के सहयोग से ख्रुंखेव स्पेस सेंटर ने निर्मित किया गया था। उपग्रह का आंशिक नियंत्रण जुलाई 2008 में और पूरी तरह से अक्टूबर 2008 में समाप्त हो गया।

2008 केंद्र सरकार ने गुर्जरों को ओबीसी कोटे में 5 प्रतिशत आरक्षण देने की घोषणा की। इसी दिन भारत यात्रा पर आये सीरिया के राष्ट्रपति बशहर अल असद और प्रधानमंत्री डॉ. मनमोहन सिंह के मध्य तीन समझोते पर हस्ताक्षर हुए। इसी दिन फार्मा कम्पनी रैनबैक्सी ने अमेरिका फार्मा कम्पनी फाइजर के साथ पेटेंट विवाद को एक समझौते के तहत समाप्त किया। इसी दिन वियतनाम ने विश्व बाजार में आपूर्ति की स्थिति में सुधार के लिए चावल के निर्यात पर लगी पाबंदी हटाई। 

2009 प्रसिद्ध भारतीय संगीतकार, शास्त्रीय गायक और सरोद वादक अली अकबर खाँ का निधन हुआ। इसी दिन अमेरिकी अंतरिक्ष एजेंसी नासा ने चांद पर पानी की खोज के लिए टोही यान भेजा।

2012 सलमान बिन अब्दुल अजीज अल सऊद सऊदी अरब के क्राउन प्रिंस नियुक्त किए गये।

2013 इराक की राजधानी बगदाद में दो आत्मघाती हमलों में 31 लोग मारे गए और 60 घायल हुए। इसी दिन पाकिस्तान के शेरगढ़ में आत्मघाती हमले में 27 लोगों की मौत हुई।

2016 जाने माने भारतीय शिक्षाविद और सत्यभामा विश्वविद्यालय के संस्थापक तथा कुलाधिपति जेप्पियार का निधन हुआ। सत्यभामा विज्ञान और प्रौद्योगिकी संस्थान की स्थापना 1987 में इंजीनियरिंग कॉलेज के रूप में की गई थी। 2001 में इसे विश्वविद्यालय का रूप दे दिया गया।

2017 आईसीसी चैंपियंस ट्रॉफी के मैच में पाकिस्तान ने भारत को हरा कर खिताब जीता।

2018 जापान के उत्तरी ओसाका में 6.1 तीव्रता का भूकंप आया, जिससे काफी नुक्सान हुआ।

2020 हेवर्ड्स हीथ, वेस्ट ससेक्स, इंग्लैंड में डेम वेरा मार्गरेट लिन (जन्म 20 मार्च 1917) का निधन हुआ। डेम सत्ता की करीबी प्रसिद्ध अंग्रेजी गायिका और मनोरंजनकर्ता थीं। डेम की संगीत रिकॉर्डिंग और प्रदर्शन द्वितीय विश्व युद्ध के दौरान बहुत लोकप्रिय थे। डेम को फोर्सेस स्वीटहार्ट कहा गया और वह एंटरटेनमेंट नेशनल सर्विस एसोसिएशन में काम करते हुए मिस्र, भारत और बर्मा में सैनिकों के लिए आउटडोर संगीत कार्यक्रम देती रहीं। उनके वी विल मीट अगेन (देअर विल बी ब्लूबर्ड्स ओवर) द व्हाइट क्लिफ्स ऑफ डोवर, ए नाइटिंगेल सैंग इन बर्कले स्क्वायर और देअर विल ऑलवेज बी एन इंग्लैंड गीत-संगीत बहुत लोकप्रिय हुए।

2023 ओशनगेट एक्सपीडिशन द्वारा संचालित एक पनडुब्बी टाइटन, टाइटैनिक के मलबे को देखने का प्रयास करते समय फट गई, जिससे कंपनी के सह-संस्थापक और सीईओ स्टॉकटन रश सहित जहाज पर सवार सभी पांच लोगों की उत्तरी अटलांटिक महासागर में मौत हो गई।

18 जून को दुनिया भर में अंतर्राष्ट्रीय पिकनिक दिवस मनाया जाता है। यह उत्सव कैसे कहां सबसे पहले शुरु हुआ, यह अज्ञात है, लेकिन यह उत्सव लगभग पूरी दुनिया में लोग मनाते हैं भले ही उनकी संख्या कम हो। हम रोजाना रोजी-रोटी के चक्कर में अपने और परिवार के लिए समय नहीं निकाल पाते। ऐसे में इस उत्सव के बहाने ही बहुत लोग काम-धंधे से कुछ समय के लिए मुक्त हो कर कहीं घूम लेते, खा-पी लेते और हंसी-ठट्ठा कर लेते हैं। बाहर निकलकर परिवार के साथ प्रकृति का आनंद लेते हुए अंतर्राष्ट्रीय पिकनिक दिवस मनाएं! यह आपके लिए एक अवसर है कि आप अपनी दिनचर्या से थोड़ा ब्रेक लें और कुछ समय आउटडोर में बिताएं। आप एक दूसरे के साथ की सराहना करते हुए भोजन साझा करने, एक साथ हंसने, खेल खेलने में सक्षम होंगे। भला इससे बेहतर क्या हो सकता है? 

पिकनिक मनाना कब से शुरु हुआ यह न तो ज्ञात है न ज्ञात करने की जरूरत होनी चाहिए, क्योंकि घर से बाहर जाना, घूमना, खाना आदि काल से चला आ रहा होगा। आधुनिक समय में 1800 के दशक के मध्य में फ्रांसीसी क्रांति के बाद लोग अपने प्रियजनों के साथ पार्कों और खुले क्षेत्रों में भोजन करने के लिए जाते थे। एक-दूसरे को देखकर यह चलन आम होता गया और ऐसे आयोजनों का कारवां आगे बढ़ता गया। फ्रांसीसी क्रांति के दौरान, लोगों को पारिवारिक गतिविधियों के लिए बाहर जाने की अनुमति नहीं थी। माना जाता है कि पिकनिक शब्द की उत्पत्ति फ्रांसीसी शब्द पिक और निक से हुई है। जल्द ही पिकनिक दुनिया भर में एक लोकप्रिय गतिविधि बन गई। वर्ष 2009 में गिनीज बुक ऑफ वर्ल्ड रिकॉर्ड्स में सबसे बड़ी पिकनिक दर्ज की गई थी। इस पिकनिक प्रोग्राम में पुर्तगाल के लिस्बन में 20,000 से अधिक लोग एक साथ आए थे।

History of 18 June: Information about important events in India and the world in 1400 years and birth and death days of famous people

618 Li Yuan became the emperor of Tang in China and started his dynasty. This dynasty lasted for 3 centuries.

656 The first Shia Imam Ali ibn Abi Talib, cousin and son-in-law of the Islamic prophet Muhammad, became the fourth Rashidun Caliph and ruled until 661, as well as the first Shia Imam. Ali was the son of Abu Talib ibn Abd al-Muttalib and Fatima bint Asad. He was raised by his elder cousin, the last Prophet Muhammad, and Ali was the first to accept Muhammad's teachings.

860 A fleet of about 200 Russian ships attacked Constantinople. At that time Constantinople was the largest city in Europe, which is now known as Istanbul, the commercial city of Turkey. 1053 Humphrey of Hauteville led an army of Normans against the combined forces of Pope Leo II and the Holy Roman Empire at the Battle of Civitate.

1264 The Parliament of Ireland met at Castledermot in County Kildare. This was the first certainly known meeting of the Irish legislature.

1391 Battle of Kondurcha River in Tokhtamysh-Timur War. Tamerlane (Tamerlane) defeated Tokhtamysh of the Golden Horde in present-day southeastern Russia.

1429 French forces led by Joan of Arc defeated the main English army led by Sir John Fastolf at the Battle of Patay. Later on 30 May 1431, the heroic Joan of Arc, who defended France from the English, was accused of being a heretic and sentenced to death. She was treated with great injustice, humiliation and was burned alive and her half-burnt body was thrown into the Seine River. This led to widespread rebellion in France and the charges against Joan of Arc were later re-examined and all the charges against her were found to be false and politically motivated. Joan of Arc was later revered as a great saint, a symbol of women empowerment and given many honors.

1511 Bartolomeo Ammannati, renowned architect and sculptor, was born in Settignano, Florence, Italy. He trained under leading sculptors Baccio Bandinelli and Jacopo Sansovino (working together on the design of St. Mark's Library, Biblioteca Marciana, Venice) and adopted the style of renowned sculptor Michelangelo in his work.

1576 The Battle of Haldighati began between Jalaluddin Muhammad Akbar, ruler of the Mughal Empire, and Pratap Singh Sisodia, king of Mewar, Udaipur.

1802 Gai Long was enthroned as the first emperor of the Nguyen dynasty in Vietnam.

1812 War began between the United States, Canada, and the United Kingdom.

1815 Napoleon was removed from power in France after losing to Britain in Waterloo.

1817 Jung Bahadur Rana, the first Rana Prime Minister of Nepal and founder of Rana dynasty, was born. On this day, Waterloo Bridge built on the Thames River in London was opened.

1837 European country Spain adopted a new constitution.

1852 Famous Indian National Congress leader C. Vijay Raghava Chariar was born in Salem district of Tamil Nadu.

1858 Famous naturalist and anthropologist Charles Darwin found a manuscript of his predecessor naturalist Russell Wallace on natural selection, on the basis of which Darwin republished his theory of evolution.

1861 Devkinandan Khatri, author of the much talked about and widely read novel Chandrakanta, was born in Samastipur, Bihar.

1873 Susan B. Anthony was fined $100 for trying to vote in the 1872 presidential election. Susan B. Anthony (born February 15, 1820, died March 13, 1906) was a famous American social reformer and women's rights activist who played an important role in the women's suffrage movement and the abolition of slavery. Born into a Quaker family committed to social equality, she collected anti-slavery petitions at the age of 17. In 1856 she became the New York state agent for the American Anti-Slavery Society.

1875 Sunayani Devi was born in the prestigious Tagore family of Calcutta. She became a well-known painter of India.

1887 Anugrah Narayan Sinha, a famous Indian freedom fighter, teacher, lawyer, politician and the creator of modern Bihar, was born.

1899 Famous freedom fighter, Gandhian thinker and famous writer Dada Dharmadhikari was born in Betul district of Madhya Pradesh.

1900 Empress Cixi of China ordered the killing of all foreigners, including foreign diplomats and their families.

1907 Father's Day was formally celebrated. It was officially started in the year 1910. It was proposed by American woman Sonora Smart Dodd. It is an opportunity to express gratitude towards the father, to make people aware, encourage and motivate them for their respect, safety etc. By the way, we should always be grateful to our father and be conscious of their care etc. every day and every moment, this should be our religion.

1908 National University of the Philippines University of the Philippines was established.

1922 Famous French pianist Claude Helfer was born.

1923 Checker Taxi put its first taxi on the streets. In the early 1900s in the US, motor taxis carrying passengers for a fare began to appear on the streets of major cities. On-demand, point-to-point chauffeur-driven taxis began to appear, mainly in Chicago, where many railroads had terminals.

1923 Sixty thousand people were left homeless due to the re-eruption of the volcano Mount Etna in Italy.

1928 Aviator Amelia Earhart became the first woman to cross the Atlantic Ocean, Amelia was a passenger, Wilmer Stultz was the pilot and Lou Gordon was the mechanic.

1931 K S Sudarshan, the fifth Sarsanghchalak of the Hindutva social, cultural and political organization Rashtriya Swayamsevak Sangh, was born in Raipur district of Chhattisgarh. On the same day, former Brazilian President Fernando Henrique Cardoso was born.

1940 Netaji Subhash Chandra Bose founded the Forward Bloc, an organization of the Indian National Congress.

1941 Turkey signed a peace agreement with Nazi Germany.

1946 The first Satyagraha movement against Portuguese rule in Goa began under the leadership of famous socialist leader and thinker Dr. Ram Manohar Lohia.

1953 Douglas C-124 Globemaster II aircraft crashed after taking off from Tachikawa, Japan, killing 129 people.

1956 Hindu Succession Act was passed in the Parliament of India.

1958 India's best rowing player Homi Daddy Motiwala was born in Bombay.

1972 British European Airways plane crashed in an open field, 118 people died in this accident.

1974 Famous Indian freedom fighter, MP and Hindi writer Seth Govind Das died.

1977 South Africa's popular comedian Riyad Moosa was born in Cape Town.

1978 Karakoram Highway was opened. This highway is known as the world's highest paved international road which connects China and Pakistan. The 1,300 km highway was named Karakoram because it passes through the Karakoram mountain range.

1979 US President Jimmy Carter and Soviet President Leonid Brezhnev signed the SALT-II agreement in Vienna. 1980 Shakuntala Devi multiplied two 13-digit numbers and gave the correct answer in 28 seconds.

1983 American physicist Sally Kristen Ride became the first American woman to go to space under the US Space Shuttle program STS-7. She achieved this feat at the age of just 32. On this day in 1983 Mona Mahmudnijad was hanged along with nine other women of the Baha'i faith in Shiraz, Iran for their Baha'i religious beliefs.

1984 During the 1984-85 United Kingdom miners' strike, a major clash took place between police and miners in Orgreave, South Yorkshire, in which many workers were injured.

1987 Renowned Indian agricultural scientist M.S. Swaminathan received the first World Food Prize. On this day England all-rounder Moeen Ali was born in Birmingham.

1990 Famous beautiful, bold film actress and model Priyanka Mohan aka Avantika Mohan was born in Dubai, United Arab Emirates.

1991 After the general elections, Congress emerged as the largest party in the Lok Sabha.

1992 Famous beautiful, bold film actress, dancer, model and television anchor Ansiba Hassan of Kerala was born in Kozhikode.

1993 In Bangalore, the 14th National Council of BJP took the oath of Hindutva. In this, a resolution was taken to do further politics in accordance with the agenda of Hindutva.

1994 Gay games started for the first time in New York City, America. On the same day, in an incident called The Troubles, Ulster Volunteer Force members attacked a pub full of people watching the 1994 FIFA World Cup with assault rifles in Loughinisland, Northern Ireland. Six Catholic citizens were killed and five were injured.

1997 Famous Indian badminton player Prakash Padukone started the Badminton Federation of India. On this day, Pol Pot, leader of Cambodia's Khmer Rouge and alleged killer of more than 20 lakh people, surrendered.

1999 A drinking water agreement was signed between 35 European countries in London. On this day in Latvia, Vike Frabrema was elected as the new President of the country.

2001 Pakistan's defense budget was cut and the Taliban in Afghanistan repealed Laden's fatwa against the United States.

2002 Famous Hindi film actress Naseem Bano died.

2003 Google launched the Internet program advertising service AdSense.

2004 Chadian soldiers killed 69 Sudanese militia.

2005 Famous Indian cricketer and test batsman Mushtaq Ali died.

2006 The first Kazakh space satellite Kazsat was launched. Kazsat was a communication satellite scheduled to be placed in a geosynchronous orbit about 36,000 km above the Earth. It was built by Khrunichev Space Center in collaboration with Thales Alenia Space. Partial control of the satellite ended in July 2008 and complete in October 2008.

2008 Central government announced to give 5 percent reservation to Gujjars in OBC quota. On the same day, three agreements were signed between Syrian President Bashar al-Assad, who was on a visit to India, and Prime Minister Dr. Manmohan Singh. On the same day, pharma company Ranbaxy ended the patent dispute with American pharma company Pfizer under an agreement. On the same day, Vietnam lifted the ban on export of rice to improve the supply situation in the world market.

2009 Famous Indian musician, classical singer and sarod player Ali Akbar Khan died. On this day, American space agency NASA sent a reconnaissance vehicle to search for water on the moon.

2012 Salman bin Abdul Aziz Al Saud was appointed Crown Prince of Saudi Arabia.

2013 31 people were killed and 60 injured in two suicide attacks in Baghdad, the capital of Iraq. On the same day, 27 people died in a suicide attack in Shergarh, Pakistan.

2016 Well-known Indian educationist and founder and Chancellor of Sathyabama University Jeppiyar died. Sathyabama Institute of Science and Technology was established in 1987 as an engineering college. In 2001, it was given the form of a university.

2017 Pakistan won the title by defeating India in the ICC Champions Trophy match.

2018 A 6.1 magnitude earthquake struck northern Osaka, Japan, causing a lot of damage.

2020 Dame Vera Margaret Lynn (born 20 March 1917) died in Haywards Heath, West Sussex, England. Dame was a famous English singer and entertainer close to power. Dame's musical recordings and performances were very popular during World War II. The Dame was called the Forces' Sweetheart and gave outdoor concerts for troops in Egypt, India and Burma while working for the Entertainment National Service Association. Her songs We'll Meet Again (There Will Be Bluebirds Over), The White Cliffs of Dover, A Nightingale Sang in Berkeley Square and There Will Always Be an England became very popular.

2023 Titan, a submarine operated by Oceangate Expeditions, exploded while attempting to see the wreck of the Titanic, killing all five people on board, including the company's co-founder and CEO Stockton Rush, in the North Atlantic Ocean.

International Picnic Day is celebrated all over the world on 18 June. It is unknown how and where this festival first started, but people celebrate this festival almost all over the world, although their number is small. We are unable to find time for ourselves and family in the daily pursuit of livelihood. In such a situation, many people get free from work for some time and roam around, eat and drink and laugh on the pretext of this festival. Celebrate International Picnic Day by getting out and enjoying nature with the family! This is an opportunity for you to take a break from your routine and spend some time outdoors. You will be able to share food, laugh together, play games, while appreciating each other's company. What could be better than that?

It is not known when picnics started, nor should it be necessary to know, because going out of the house, walking, eating, etc. must have been going on since time immemorial. In modern times, after the French Revolution in the mid-1800s, people used to go out to eat with their loved ones in parks and open areas. Seeing each other, this trend became common and the caravan of such events continued to grow. During the French Revolution, people were not allowed to go out for family activities. The word picnic is believed to have originated from the French words pic and nic. Soon picnics became a popular activity around the world. The largest picnic was recorded in the Guinness Book of World Records in the year 2009. More than 20,000 people came together in Lisbon, Portugal for this picnic program.

International Picnic Day June 17 - A great way to get out of the house, get rid of the boredom of routine life and generate employment

Remember how people were restricted from going out of their homes to a great extent during the Corona lockdown. How people were banned from going out of their homes after the removal of Article 370 in Kashmir. Often people are not allowed to leave their homes in many situations like curfew. Everyone wants to go out of the house for a while, roam around, talk, see something even if there is no urgent work. Enjoy somewhere outside with your family or friends during the week, month, holidays etc. apart from everyday life.

An appeal to the readers -

If you find this information interesting then please share it as much as possible to arouse people's interest in knowing more and support us. Thank you !

#worldhistoryofjune18 #InternationalPicnicDay

I Love INDIA & The World !

No comments

Thank you for your valuable feedback