ब्रेकिंग न्यूज़

17 जून का इतिहास: भारत एवं विश्व में 1400 वर्षों में हुई महत्वपूर्ण घटनाओं तथा मशहूर हस्तियों के जन्म, निधन दिवसों की जानकारी History of 17th June: Information about important events and birth and death days of famous personalities in India and the world in the last 1400 years

653 पोप मार्टिन प्रथम को एकेश्वरवाद के विरोध के कारण गिरफ्तार कर लिया गया और कॉन्स्टेंटिनोपल ले जाया गया।

1242 पेरिस विवाद के बाद पेरिस में यहूदी धार्मिक पांडुलिपियों से भरी चैबीस गाड़ियाँ जला दी गईं

1397 डेनमार्क, स्वीडन और नार्वे ने मिलकर कल्मार संघ की स्थापना की।

1429 डोफिन को फ्रांस का राजा नियुक्त किया गया।

1549 यहूदियों को बेल्जियम के घेंट क्षेत्र से निष्कासित कर दिया गया।

1579 प्रसिद्ध ब्रिटिश खोजी, नाविक फ्रांसिस ड्रेक वर्तमान अमेरिका की जिस धरती पर समुद्री यात्री जहाज से उतरा उस जगह को उसने न्यू एल्बियन का नाम दिया। यह जगह बाद कैलीफोर्निया कही गई। कैलीफोर्निया टैक्सास और अलास्का के बाद अमेरिका का तीसरा बड़ा राज्य है। इसकी राजधानी सैक्रामेंटो है और सैन डिएगो जैसे कई बड़े शहर इस राज्य में हैं। फेसबुक, माइक्रोसाॅफ्ट और ट्विटर जैसी तमाम तकनीकी कंपनियों के मुख्यालय कैलीफोर्निया राज्य के प्रमुख औद्योगिक-व्यापारिक नगर सैन फ्रांसिस्को में हैं।

1609 नीदरलैंड, इंग्लैंड और फ्रांस ने 12 वर्षों के लिए एक अनुबंध पर हस्ताक्षर किए।

1631 मुमताज महल की प्रसव के दौरान मृत्यु हो गई। बेटी गौहर आरा का जन्म हुआ। पति मुगल सम्राट शाहजहाँ प्रथम ने उनका मकबरा ताजमहल बनवाया। गौहर आरा गंभीर, चिंतनशील राजकुमारी हुईं और पिता के राज-काज में महत्वपूर्ण भूमिका बखूबी निभाई।



1673 फ्रांसीसी खोजकर्ता जैक्स मार्कवेट और लुई जोलियट मिसिसिपी नदी पर पहुंचे और इसके मार्ग का विस्तृत विवरण देने वाले पहले यूरोपीय बने। मिसिसिप्पी नदी उत्तर अमेरिका के महाद्वीप की सबसे बड़ी नदी मंडल है। यह पूरे अमेरिका के क्षेत्र के भीतर बहती है। इस नदी का स्रोत मिनेसोटा राज्य की इटास्का झील में है जहाँ से यह घुमावों के साथ दक्षिण की ओर चलती है। 2320 मील का सफर तय करके यह मेक्सिको की खाड़ी में गिरती है। पर्यटन, कृषि, मतस्य और अर्थव्यवस्था में इसका महत्वपूर्ण स्थान है।

1674 छत्रपति शिवाजी की मां राजमाता जीजाबाई का निधन हुआ।

1712 इंग्लैंड, पुर्तगाल और फ्रांस ने युद्व विराम संधि पर हस्ताक्षर किये गये।

1734 फ्रांसीसी सैनिकों ने राइन में फिलिप्सबर्ग पर कब्जा किया।

1756 नवाब सिराजउद्दौला ने 50 हजार सैनिकों के साथ कलकत्ता पर आक्रमण किया।

1775 बंकर हिल के युद्ध में ब्रिटिश सेना ने अमेरिका की महाद्वीपीय सेना को हराया।

1799 फ्रांस के शासक नेपोलियन बोनापार्ट ने इटली को अपने साम्राज्य में शामिल किया।

1808 क्रिस्टियानसैंड, डेनमार्क-नॉर्वे में हेनरिक अर्नोल्ड थाउलो वेर्गलैंड का जन्म हुआ जो प्रसिद्ध नॉर्वेजियन लेखक, कवि, नाटककार, विवादवादी, इतिहासकार और भाषाविद हुए। वेर्गलैंड विशिष्ट नॉर्वेजियन साहित्यिक विरासत और आधुनिक नॉर्वेजियन संस्कृति के विकास में अग्रदूत कहे जाते हैं। वेर्गलैंड का जीवनकाल केवल 37 वर्ष रहा, इतने कम समय में भी वेर्गलैंड ने साहित्य, धर्मशास्त्र, इतिहास, समकालीन राजनीति, सामाजिक मुद्दे और विज्ञान बड़े और उल्लेखनीय काम किए। उनके विचार काफी विवादित रहे, वेर्गलैंड की साहित्यिक शैली को विध्वंसक के रूप में निंदा भी की गई।

1856 अमेरिका के राजनीतिक दल रिपब्लिकन पार्टी ने अपना पहला राष्ट्रीय सम्मेलन फिलाडेल्फिया में आयोजित किया।

1858 झांसी की रानी लक्ष्मीबाई का निधन हुआ।

1862 ब्रिटिश अफसर और कुशल राजनीतिज्ञ, भारत के प्रथम वाइसराय लॉर्ड कैनिंग का निधन हुआ।

1867 काउंटी मोनाघन, आयरलैंड में प्रसिद्ध आयरिश शिक्षक, प्रकाशक, मानवतावादी और ग्रेग शॉर्टहैंड लेखन प्रणाली के आविष्कारक जॉन रॉबर्ट ग्रेग का जन्म हुआ।



1885 स्टैच्यू ऑफ लिबर्टी न्यूयॉर्क हार्बर पहुंची। स्टैच्यू संयुक्त राज्य अमेरिका में न्यूयॉर्क शहर में न्यूयॉर्क हार्बर में लिबर्टी द्वीप पर स्थापित एक विशाल नवशास्त्रीय मूर्तिकला है। गुस्ताव एफिल द्वारा निर्मित और फ्रांसीसी मूर्तिकार, फ्रैडरिक अगस्टे बरथोल्डी द्वारा डिजाइन की गई तांबे की मूर्ति, 28 अक्टूबर, 1886 को फ्रांस ने अमेरिका को समर्पित की जो फ्रांस का संयुक्त राज्य अमेरिका को एक उपहार है। कभी फ्रांस भी अमेरिका के कुछ हिस्सों पर काबिज था।

1887 विख्यात भारतीय राजनीतिज्ञ तथा मध्य प्रदेश राज्य के मुख्यमंत्री हुए कैलाश नाथ काटजू का जन्म हुआ।

1895 प्रख्यात सामाजिक कार्यकर्ता गोपाल गणेश आगरकर का निधन हुआ।

1898 अमेरिका में नेवी हॉस्पिटल कॉर्प की स्थापना की गई।

1903 असम के प्रसिद्ध साहित्यकार, स्वतंत्रता सेनानी तथा फिल्म निर्माता ज्योति प्रसाद अग्रवाल का जन्म हुआ।

1917 महात्मा गांधी ने साबरमती आश्रम के हृदय कुंज में अपना निवास बनाया। 1917 इसी दिन ब्रिटिश सम्राट जॉर्ज पंचम ने परिवार का उपनाम बदलकर विंडसर कर दिया। इससे पहले यह शाही परिवार जर्मनी शाही घराने साक्से कोबुर्ग एंड गोथा के नाम से जाना जाता था।

1928 प्रसिद्ध स्वतंत्रतता संग्राम सेनानी एवं साहित्यकार गोपबंधु दास का निधन हुआ।

1929 सोवियत संघ ने चीन के साथ कूटनीतिक संबंध समाप्त किए।

1930 प्रसिद्ध हिंदी एवं बांग्ला फिल्म अभिनेता अनूप कुमार का जन्म कलकत्ता में हुआ। यह प्रसिद्ध गायक और अभिनेता किशोर कुमार के भाई थे।

1938 जापान ने चीन के खिलाफ युद्ध की घोषणा की।

1942 उत्तराखंड के राजनीतिज्ञ, मुख्यमंत्री रहे भगत सिंह कोश्यारी का जन्म हुआ। कोश्यारी भाजपा ने महाराष्ट्र का राज्यपाल बनाया। उनके फैसले काफी विवादित और किरकिरी कराने वाले रहे। उन्हें कुछ महीने पहले चुपचाप हटा दिया गया।

1944 बंगाल केमिकल्स एंड फार्मास्युटिकल्स के संस्थापक बंगाली रसायनशास्त्री आचार्य प्रफुल्ल चंद्र रे का 82 वर्ष की आयु में निधन हुआ। इसी दिन आइसलैंड ने डेनमार्क से स्वतंत्रता की घोषणा की और एक गणतंत्र बन गया। राजशाही समाप्त होने से आइसलैंड के संविधान में बदलाव आया। आइसलैंड के लोगों ने पूर्ण स्वतंत्रता के लिए लंबे संघर्ष के अंत का जश्न मनाया और अपने शुरुआती स्वतंत्रता आंदोलन और आइसलैंड के पहले राष्ट्रपति बने श्वेना ब्योर्नसन धन्यवाद ज्ञापित किया। इसी दिन जर्मनी ने द्वितीय विश्व युद्ध में समर्पण किया।

1945 प्रसिद्ध कांग्रेस नेता और लोक सभा महासचिव रहे पी.डी.टी. आचार्य का जन्म हुआ।

1950 मिस्त्र, लेबनान, सीरिया और सऊदी अरब ने सुरक्षा संधि पर हस्ताक्षर किए।



1958 वर्तमान में सुप्रीम कोर्ट में जज केएम जोसफ का जन्म केरल के अथिरामपुजा में हुआ। उत्तराखंड के मुख्य न्यायाधीश रहते हुए जस्टिस जोसफ ने मोदी सरकार द्वारा राष्ट्रपति प्रणव मुखर्जी की मंजूरी से उत्तराखंड की कांग्रेस की हरीश रावत सरकार गिराए जाने पर सरकार को बहाल करते हुए कहा था कि,राष्ट्रपति राजा नहीं होता। और फ्लोर टेस्ट का आदेश दिया था। बाद में सुप्रीम कोर्ट के लिए जस्टिस जोसफ का चयन होने पर मोदी सरकार ने इनकी नियुक्ति में रोड़े अटकाए थे।

1961 जर्मन इंजीनियर कर्ट टैंक द्वारा डिजाइन किए गए एचएफ-24 मारुत सुपरसोनिक लड़ाकू विमान ने अपनी पहली उड़ान भरी। हिंदुस्तान एयरोनॉटिक्स एचएफ -24 मारुत 1960 के दशक का एक भारतीय लड़ाकू-बमवर्षक, भारत में पहला जेट विमान था।

1963 अमेरिकी सुप्रीम कोर्ट ने स्कूलों में बाइबिल के आवश्यक पठन पर पाबंदी लगाई।

1965 प्रसिद्ध हिंदी फिल्म अभिनेता मोतीलाल का निधन हुआ।

1967 चीन, हाइड्रोजन बम से संपन्न दुनिया का चौथा देश बना।

1970 हिंदी सिनेमा के मशहूर निर्देशक और अभिनेता निशिकांत कामत का जन्म हुआ। इसी दिन शिकागो में पहली बार किडनी प्रत्यारोपण का ऑपरेशन हुआ।

1973 विश्व प्रसिद्ध भारतीय टेनिस खिलाड़ी लिएंडर पेस का जन्म हुआ।

1974 ब्रिटेन की संसद में एक बम धमाके में 11 लोग घायल हुए। इसी दिन लंदन टॉवर में हुए बम धमाके से 41 लोग घायल हो गए।

1976 जानी मानी गायिका, गीत लेखिका, संगीतज्ञ सोना मोहापात्रा का जन्म कटक, उड़ीसा में हुआ।

1980 अमेरिका की विश्व प्रतिष्ठित महिला टेनिस खिलाड़ी वीनस विलियम्स का जन्म हुआ।

1981 मिस्र की राजधानी काहिरा में मुस्लिमों और इसाईयों के बीच संघर्ष में 14 लोग मारे गये।

1985 लोकप्रिय दक्षिण भारतीय फिल्म अभिनेत्री सिंधु मेनन का जन्म बंगलौर, कर्नाटक में हुआ।



1986 लिसा हेडन के नाम से मशहूर, बोल्ड, खूबसूरत बाॅलीवुड फिल्म अभिनेत्री और माॅडल एलिजाबेथ मैरी हेडन Lisa Haydon Elisabeth Marie Haydon hot, bold model and film actress in bollywood का जन्म चेन्नई में हुआ।

1994 शिकागो में फीफा विश्वकप फुटबाल की शुरुआत हुई। इसी दिन 1994 में उत्तरी कोरिया ने अंतर्राष्ट्रीय परमाणु ऊर्जा एजेंसी को अपने देश में बने रहने देने को सहमति दी।

1995 सूखा व मरूस्थलीकरण नियंत्रण दिवस या वर्ल्ड डे टू कॉम्बैट डेजर्टिफिकेशन ड्राॅट संयुक्त राष्ट्र के नेतृत्व में पूरी दुनिया में मनाया गया। इसका उद्देश्य मरुस्थलीकरण और सूखे से उत्पन्न परिस्थितियों के बारे में जागरूकता बढ़ाना है। मरुस्थलीकरण को रोकने और सूखे से उबरने के तरीकों पर प्रकाश डालना है। इस दिन की घोषणा संयुक्त राष्ट्र महासभा के प्रस्ताव ए/आरईएस/49/115 द्वारा 30 जनवरी, 1995 को की गई थी। उसके बाद संयुक्त राष्ट्र कन्वेंशन टू कॉम्बैट डेजर्टिफिकेशन का मसौदा तैयार किया गया था। सतत विकास के लिए 2030 एजेंडा घोषित करता है कि हम ग्रह को क्षरण से बचाने के लिए दृढ़ हैं जिसमें स्थायी खपत और उत्पादन के माध्यम से इसके प्राकृतिक संसाधनों का स्थायी प्रबंधन और जलवायु परिवर्तन पर तत्काल कार्रवाई करना शामिल है ताकि यह वर्तमान की जरूरतों का समर्थन कर सके और भावी पीढ़ियां, विशेष रूप 15 फीसदी भूमि पर संयुक्त राष्ट्र और हस्ताक्षरकर्ता देशों के भूमि क्षरण को रोकने और उलटने के संकल्प को पूरा कर सकें। मरुस्थलीकरण और सूखे की चुनौतियों का समाधान करने के लिए, संयुक्त राष्ट्र कन्वेंशन टू कॉम्बैट डेजर्टिफिकेशन यूएनसीसीडी की स्थापना 1994 में की गई थी। यह एकमात्र कानूनी रूप से बाध्यकारी अंतर्राष्ट्रीय समझौता है जो पर्यावरण और विकास को स्थायी भूमि प्रबंधन से जोड़ता है। यूएनसीसीडी का उद्देश्य वैश्विक कार्रवाई को गति देना है और मरुस्थलीकरण से निपटने और सूखे के प्रभाव को कम करने के लिए राष्ट्रीय कार्य योजनाओं को विकसित करने में देशों का सहयोग करना है। प्रकृति के अंधाधुंध दोहन, हानिकारक रसायनों के अत्यधिक प्रयोग से पानी की कमी और भूमि में प्राकृतिक तत्वों का विनाश हो रहा है जिससे सूखा, जलस्तर में कमी और भूमि की उर्वरा शक्ति का भारी क्षरण हो रहा है।

1999 विश्व कप सेमीफाइनल में ऑस्ट्रेलिया और दक्षिण अफ्रीका के बीच मैच टाई रहा। ग्रुप चरण में रन रेट बेहतर होने के कारण ऑस्ट्रेलिया फाइनल में पहुंचा। 1999 में इसी दिन जेकब जुमा दक्षिण अफ्रीका के उपराष्ट्रपति नियुक्त किये गये। 

2002 पाकिस्तान के प्रमुख नगर कराची में अमेरिकी वाणिज्य दूतावास फिर से खोला गया।

2003 फ्रांस में 165 ईरानी आतंकवादी गिरफ्तार किए गये।

2004 मंगल पर पृथ्वी की चट्टानों से मिलते-जुलते पत्थर मिले। इसी दिन इराक की राजधानी बगदाद में सेना की भर्ती केन्द्र पर विस्फोट में 42 मरे तथा 127 घायल।

2008 भारत में विकसित हल्के लड़ाकू विमान तेजस का बंगलौर में सफलतापूर्वक परीक्षण किया गया। इसी दिन रूस ने 2012 तक अपने विनाशकारी रासायनिक हथियारों का जखीरा नष्ट करने की घोषणा की। इसी दिन कनाडा सरकार ने श्रीलंका में अपने अधिकारों के लिए सशस्त्र संघर्ष कर रहे तमिल वर्ल्ड मूवमेंट संगठन को आतंकवादी समूहों की सूची में डाला।

2012 भारतीय टेनिस खिलाड़ी सायना नेहवाल तीसरी बार इंडोनेशिया ओपन चैंपियन बनीं। 2012 में इसी दिन मिस्र के इतिहास में पहली बार राष्ट्रपति पद के लिए आम चुनाव हुए। इसी दिन 2012 में चीन का शनचो-9” अंतरिक्ष यान प्रक्षेपित किए जाने के बाद निश्चित कक्षा में पहुचने में सफल रहा। इसी दिन 2012 में तालिबान ने अपनी वेबसाइट वायस ऑफ जेहाद पर प्रकाशित आलेख में भारत की प्रशंसा करते हुए कहा है कि अफगानिस्तान की धरती का उसके खिलाफ इस्तेमाल करने की इजाजत नहीं दी जाएगी।

2015 अमेरिका के दक्षिण कैरोलिना के एक चर्च में एक बंदूकधारी ने ताबड़तोड़ गोलीबारी कर नौ लोगों की हत्या की।

2017 मध्य पुर्तगाल में जंगल की आग की एक श्रृंखला में कम से कम 64 लोग मारे गए और 204 अन्य घायल हो गए।

2019 भारत ने 28 अमेरिकी सामानों के आयात पर रिटालिएट्री टैरिफ लगाया। 2019 में इसी दिन अमेरिकी कलाकार, लेखिका अभिनेत्री, फैशन डिजाइनर, उत्तराधिकारी और सोशलाइट ग्लोरिया वेंडरबिल्ट का निधन हुआ।

2019 मिस्र के प्रोफेसर और राजनीतिज्ञ, मिस्र की क्रांति के बाद मिस्र के पहले निर्वाचित राष्ट्रपति हुए मोहम्मद मुर्सी का निधन हुआ।

2021 जाम्बिया के प्रसिद्ध शिक्षक, राजनीतिज्ञ, जाम्बिया के पहले राष्ट्रपति केनेथ कौंडा का निधन हुआ।

2020 लद्दाख की गालवान घाटी में 45 वर्षों में पहली बार चीन-भारत सीमा पर चीनी एवं भारतीय सैनिकों के मध्य खूनी झड़प हुई, जिसमें कम से कम 20 भारतीय सैनिक मारे गए। इसके अलावा चीन ने भारतीय सीमा पर चीन ने स्थायी और अस्थाई निर्माण कर लिया। भारत में हंगामा मचने पर प्रधानमंत्री नरेंद्र मोदी ने साफ झूठ बोल दिया कि भारतीय क्षेत्र में कोई नहीं घुसा। जबकि चीन के अतिक्रमण के स्पष्ट प्रमाण मौजूद थे।  इस पर कांग्रेस और अन्य विपक्षी दल 2023 में सवाल पूछ रहे हैं। अभी भी लद्दाख की गालवान घाटी में 2020 से पूर्व की स्थिति वापस नहीं लौटी है।

2021 जूनटीन्थ नेशनल इंडीपेंडेस डे को राष्ट्रपति जो बिडेन ने कानून में के लिए हस्ताक्षरित किया। यह 1983 में मार्टिन लूथर किंग जूनियर दिवस के बाद पहला संघीय अवकाश स्थापित किया गया।

2022 सेना में संविदा पर युवाओं की भर्ती की मोदी सरकार की योजना अग्निपथ का देश भर में विरोध हो रहा है। यह युवाओं के साथ छल तो है ही देश की सुरक्षा के साथ भी खिलवाड़ है। व्यापक विरोध से देश को आर्थिक और कई अन्य प्रकार से क्षति होती है। तेलंगाना राष्ट्र समिति टीआरएस ने शुक्रवार को केंद्र सरकार से अग्निपथ योजना की समीक्षा की मांग करते हुए कहा कि भारतीय जनता पार्टी (भाजपा) के नेतृत्व वाली राजग सरकार को इस योजना को लेकर देश भर में हो रहे विरोध की जिम्मेदारी लेनी चाहिए। सत्तारूढ़ टीआरएस के कार्यकारी अध्यक्ष और मंत्री के टी रामाराव (केटीआर) ने एक बयान में कहा कि अग्निपथ योजना सशस्त्र बलों में शामिल होकर देश की सेवा करने के इच्छुक लाखों युवाओं की आकांक्षाओं को मार रही हैं। रामाराव ने कहा कि बिना किसी सलाह के भाजपा के नेतृत्व वाली सरकार ने अग्निपथ योजना पर एकतरफा निर्णय लिया है।उन्होंने आरोप लगाया कि केंद्र सरकार ने पहले कठोर कृषि कानूनों के साथ किसानों के साथ खिलवाड़ किया था और अब अग्निपथ जैसी योजनाओं से सैनिकों को प्रभावित कर रही हैं। उन्होंने कहा कि यह योजना राष्ट्रीय सुरक्षा और युवाओं के भविष्य को खतरे में डाल रही है जो कि देश के लिए खतरा है। देश के युवा केंद्र सरकार और उसकी नीतियों से खुश नहीं है। भाजपा सेना के निजीकरण का प्रयास कर रही है। यह उनकी अक्षमता हो दर्शाता है।

2023 शनिवार को तेलंगाना के मुख्यमंत्री के. चंद्रशेखर राव ने पुलिस महानिदेशक (डीजीपी) अंजनी कुमार को हैदराबाद विश्वविद्यालय के पूर्व प्रोफेसर और मानवाधिकार कार्यकर्ता जी. हरगोपाल तथा 151 अन्य लोगों के खिलाफ गैरकानूनी गतिविधियां (रोकथाम) अधिनियम (यूएपीए) वापस लेने का निर्देश दिया। मुख्यमंत्री के निर्देश के बाद डीजीपी ने मुलुगु के पुलिस अधीक्षक (एसपी) गौश आलम को यूएपीए के तहत हरगोपाल और अन्य के खिलाफ दर्ज प्राथमिकी को वापस लेने पर विचार करने के लिए कहा। तेलंगाना में पहली बार मुलुगु जिले की तदवई पुलिस ने 2022 में हरगोपाल सहित 152 लोगों के खिलाफ यूएपीए के तहत मामला दर्ज किया था।

2024 पश्चिम बंगाल के दार्जिलिंग जिले में सोमवार को सुबह एक मालगाड़ी की टक्कर लगने के कारण सियालदह जाने वाली कंचनजंगा एक्सप्रेस के पीछे के तीन डिब्बे पटरी से उतर गए। इससे कम से कम 15 यात्री मारे गए और 60 अन्य घायल हो गए।

History of 17th June: Information about important events and birth and death days of famous personalities in India and the world in the last 1400 years

653 Pope Martin I was arrested and taken to Constantinople for opposing monotheism.

1242 After the Paris dispute, 24 carts full of Jewish religious manuscripts were burnt in Paris.

1397 Denmark, Sweden and Norway together established the Kalmar Union.

1429 Dauphin was appointed as the King of France.

1549 Jews were expelled from the Ghent region of Belgium.

1579 The famous British explorer, sailor Francis Drake landed on the land of present-day America and named that place New Albion. This place was later called California. California is the third largest state of America after Texas and Alaska. Its capital is Sacramento and many big cities like San Diego are in this state. The headquarters of many technology companies like Facebook, Microsoft and Twitter are in San Francisco, the major industrial-business city of California.

1609 Netherlands, England and France signed a contract for 12 years.

1631 Mumtaz Mahal died during childbirth. Daughter Gauhar Ara was born. Her husband Mughal emperor Shah Jahan I built her tomb as Taj Mahal. Gauhar Ara was a serious, contemplative princess and played an important role in her father's reign.

1673 French explorers Jacques Marquet and Louis Jolliet reached the Mississippi River and became the first Europeans to give a detailed description of its route. The Mississippi River is the largest river system of the continent of North America. It flows within the territory of the entire US. The source of this river is in Lake Itasca in Minnesota state from where it moves southwards with twists and turns. After traveling a distance of 2320 miles, it falls into the Gulf of Mexico. It has an important place in tourism, agriculture, fisheries and economy.

1674 Chhatrapati Shivaji's mother Rajmata Jijabai passed away.

1712 England, Portugal and France signed a ceasefire agreement.

1734 French troops captured Philipsburg in the Rhine.

1756 Nawab Siraj-ud-Daula attacked Calcutta with 50 thousand soldiers.

1775 The British army defeated the Continental Army of America in the Battle of Bunker Hill.

1799 French ruler Napoleon Bonaparte included Italy in his empire.

1808 Henrik Arnold Thaulow Wergeland was born in Kristiansand, Denmark-Norway, who was a famous Norwegian writer, poet, playwright, controversialist, historian and linguist. Wergeland is said to be a pioneer in the development of a distinctive Norwegian literary heritage and modern Norwegian culture. Wergeland lived only 37 years, even in such a short time Wergeland did great and remarkable work in literature, theology, history, contemporary politics, social issues and science. His views were controversial, and Wergeland's literary style was denounced as subversive.

1856 The Republican Party, an American political party, held its first national convention in Philadelphia.

1858 Rani Lakshmibai of Jhansi died.

1862 Lord Canning, British officer and skilled politician, first Viceroy of India, died.

1867 John Robert Gregg, famous Irish teacher, publisher, humanitarian and inventor of the Gregg shorthand writing system, was born in County Monaghan, Ireland.

1885 The Statue of Liberty arrives in New York Harbor. The Statue is a colossal neoclassical sculpture installed on Liberty Island in New York Harbor in New York City in the United States. The copper statue, created by Gustave Eiffel and designed by French sculptor, Frédéric Auguste Bartholdi, was dedicated by France on October 28, 1886, as a gift from France to the United States. France once occupied parts of the United States.

1887 Famous Indian politician and Chief Minister of Madhya Pradesh state Kailash Nath Katju was born.

1895 Famous social worker Gopal Ganesh Agarkar died.

1898 Navy Hospital Corps was established in America.

1903 Famous writer, freedom fighter and film producer of Assam Jyoti Prasad Agarwal was born.

1917 Mahatma Gandhi made his residence in Hriday Kunj of Sabarmati Ashram. 1917 On this day British Emperor George V changed the surname of the family to Windsor. Earlier this royal family was known as the German royal house Saxe Coburg and Gotha.

1928 Famous freedom fighter and writer Gopabandhu Das died.

1929 Soviet Union ended diplomatic relations with China.

1930 Famous Hindi and Bengali film actor Anoop Kumar was born in Calcutta. He was the brother of famous singer and actor Kishore Kumar. 1938 Japan declared war on China.

1942 Bhagat Singh Koshyari, politician and former Chief Minister of Uttarakhand, was born. Koshyari was made the Governor of Maharashtra by the BJP. His decisions were quite controversial and embarrassing. He was quietly removed a few months ago.

1944 Bengali chemist Acharya Prafulla Chandra Ray, founder of Bengal Chemicals and Pharmaceuticals, died at the age of 82. On this day Iceland declared independence from Denmark and became a republic. The end of the monarchy brought about a change in Iceland's constitution. The people of Iceland celebrated the end of the long struggle for complete independence and thanked their early independence movement and Svena Bjornsson, who became Iceland's first president. On this day Germany surrendered in World War II.

1945 Famous Congress leader and Lok Sabha Secretary General PDT Acharya was born.

1950 Egypt, Lebanon, Syria and Saudi Arabia signed a security treaty.

1958 Judge KM Joseph, currently in the Supreme Court, was born in Athirampuzha, Kerala. While being the Chief Justice of Uttarakhand, Justice Joseph, while restoring the government, said that the President is not a king when the Modi government toppled the Congress' Harish Rawat government in Uttarakhand with the approval of President Pranab Mukherjee. And ordered a floor test. Later, when Justice Joseph was selected for the Supreme Court, the Modi government created hurdles in his appointment.

1961 The HF-24 Marut supersonic fighter aircraft designed by German engineer Kurt Tank took its first flight. Hindustan Aeronautics HF-24 Marut was an Indian fighter-bomber of the 1960s, the first jet aircraft in India.

1963 The US Supreme Court banned compulsory reading of the Bible in schools.

1965 Famous Hindi film actor Motilal died.

1967 China became the fourth country in the world to have a hydrogen bomb.

1970 Famous Hindi cinema director and actor Nishikant Kamat was born. On this day, the first kidney transplant operation took place in Chicago.

1973 World famous Indian tennis player Leander Paes was born.

1974 11 people were injured in a bomb blast in the British Parliament. On this day, 41 people were injured in a bomb blast in the London Tower. 1976 Renowned singer, song writer, musician Sona Mohapatra was born in Cuttack, Odisha.

1980 World renowned American female tennis player Venus Williams was born.

1981 Bold, beautiful Bollywood film actress and model Elizabeth Mary Hayden, popularly known as Lisa Hayden, was born in Chennai. On this day, 14 people were killed in a conflict between Muslims and Christians in Egypt's capital Cairo.

1985 Popular South Indian film actress Sindhu Menon was born in Bangalore, Karnataka.

1986 Renowned model, film and television actress Lisa Hayden was born in Madras.

1994 FIFA World Cup Football started in Chicago. On this day in 1994, North Korea agreed to allow the International Atomic Energy Agency to stay in its country. 1995 Drought and Desertification Control Day or World Day to Combat Desertification was celebrated all over the world under the leadership of the United Nations. Its purpose is to raise awareness about the conditions arising from desertification and drought. To highlight the ways to prevent desertification and recover from drought. This day was declared by the United Nations General Assembly resolution A / RES / 49/115 on January 30, 1995. After that the United Nations Convention to Combat Desertification was drafted. The 2030 Agenda for Sustainable Development declares that we are determined to save the planet from degradation, which includes sustainable management of its natural resources through sustainable consumption and production and immediate action on climate change so that it can support the needs of the present and future generations, especially fulfilling the pledge of the United Nations and signatory countries to prevent and reverse land degradation on 15 percent of land. To address the challenges of desertification and drought, the United Nations Convention to Combat Desertification UNCCD was established in 1994. It is the only legally binding international agreement that links environment and development to sustainable land management. The aim of UNCCD is to mobilize global action and assist countries in developing national action plans to combat desertification and reduce the effects of drought. Indiscriminate exploitation of nature, excessive use of harmful chemicals is leading to water scarcity and destruction of natural elements in the land, leading to drought, depletion of water level and massive erosion of land fertility.

The match between Australia and South Africa in the 1999 World Cup semi-final was tied. Australia reached the final due to better run rate in the group stage. On this day in 1999, Jacob Zuma was appointed Vice President of South Africa.

2002 The US Consulate was reopened in Karachi, a major city of Pakistan.

2003 165 Iranian terrorists were arrested in France.

2004 Rocks similar to the rocks of Earth were found on Mars. On this day 42 people died and 127 were injured in an explosion at an army recruitment centre in Iraq's capital Baghdad.

2008 India-developed light fighter aircraft Tejas was successfully tested in Bangalore. On this day Russia announced to destroy its stockpile of destructive chemical weapons by 2012. On this day the Canadian government put the Tamil World Movement organisation, which is fighting an armed struggle for its rights in Sri Lanka, in the list of terrorist groups.

2012 Indian tennis player Saina Nehwal became Indonesia Open champion for the third time. In 2012, on this day, for the first time in the history of Egypt, general elections for the post of President were held. On this day in 2012, China's "Shanchou-9" spacecraft was successful in reaching the designated orbit after being launched. On this day in 2012, the Taliban, in an article published on its website Voice of Jihad, praised India and said that Afghanistan's soil will not be allowed to be used against it.

2015 A gunman killed nine people by firing indiscriminately in a church in South Carolina, USA.

2017 At least 64 people were killed and 204 others injured in a series of forest fires in central Portugal.

2019 India imposed retaliatory tariffs on the import of 28 US goods. On this day in 2019, American artist, writer, actress, fashion designer, heiress and socialite Gloria Vanderbilt died.

2019 Egyptian professor and politician, Mohammed Mursi, the first elected president of Egypt after the Egyptian revolution, died.

2021 Zambia's famous teacher, politician, Zambia's first president Kenneth Kaunda died.

2020 For the first time in 45 years, a bloody clash took place between Chinese and Indian soldiers on the China-India border in the Galwan Valley of Ladakh, in which at least 20 Indian soldiers were killed. Apart from this, China has made permanent and temporary construction on the Indian border. When there was an uproar in India, Prime Minister Narendra Modi clearly lied that no one had entered Indian territory. While there was clear evidence of China's encroachment. Congress and other opposition parties are asking questions on this in 2023. Still the situation before 2020 has not returned in the Galwan Valley of Ladakh.

2021 Juneteenth National Independence Day was signed into law by President Joe Biden. It was the first federal holiday established after Martin Luther King Jr. Day in 1983. 2022 Modi government's scheme Agneepath to recruit youth on contract in the army is being opposed across the country. This is not only a betrayal of the youth but also a tampering with the security of the country. Widespread protest causes economic and many other damages to the country. Telangana Rashtra Samithi TRS on Friday demanded a review of the Agneepath scheme from the central government and said that the Bharatiya Janata Party (BJP)-led NDA government should take responsibility for the protests taking place across the country regarding this scheme. Ruling TRS Working President and Minister KT Rama Rao (KTR) said in a statement that the Agneepath scheme is killing the aspirations of lakhs of youth who want to serve the country by joining the armed forces. Rama Rao said that the BJP-led government has taken a unilateral decision on the Agneepath scheme without any consultation. He alleged that the central government had earlier messed with the farmers with harsh agricultural laws and is now affecting the soldiers with schemes like Agneepath. He said that this scheme is endangering national security and the future of the youth, which is a threat to the country. The youth of the country are not happy with the central government and its policies. BJP is trying to privatize the army. This shows their incompetence.

2023 On Saturday, Telangana Chief Minister K. Chandrashekhar Rao directed Director General of Police (DGP) Anjani Kumar to withdraw the Unlawful Activities (Prevention) Act (UAPA) against former Hyderabad University professor and human rights activist G. Hargopal and 151 others. Following the Chief Minister's instructions, the DGP asked Mulugu Superintendent of Police (SP) Gausha Alam to consider withdrawing the FIR registered against Hargopal and others under UAPA. For the first time in Telangana, the Tadvai police of Mulugu district registered a case under UAPA against 152 people including Hargopal in 2022.

2024 Three rear coaches of the Sealdah-bound Kanchenjunga Express derailed after colliding with a freight train in Darjeeling district of West Bengal on Monday morning. At least 15 passengers were killed and 60 others injured.

An appeal to the readers -

If you find this information interesting then please share it as much as possible to arouse people's interest in knowing more and support us. Thank you !

#worldhistoryofjune17 #WorldDaytoCombatDesertificationDrought

I Love INDIA & The World !

No comments

Thank you for your valuable feedback