ब्रेकिंग न्यूज़

14 जून का इतिहास: 900 वर्षों में भारत एवं दुनिया में हुई महत्वपूर्ण घटनाओं तथा प्रसिद्ध व्यक्तियों के जन्म, निधन दिवसों की जानकारी History of June 14: Information about important events in India and the world in 900 years and birth and death days of famous people



1158 हेनरी द लायन ने इसार नदी के तट पर म्यूनिख शहर की स्थापना की। म्यूनिख जर्मनी के बवेरिया की राजधानी है और यहां सदियों पुरानी इमारतें और कई संग्रहालय हैं। यह शहर अपने वार्षिक ओकटोबरफेस्ट उत्सव और अपने बीयर हॉल के लिए सुप्रसिद्ध है। 1589 में स्थापित प्रसिद्ध हॉफब्रौहाउस, ऑल्टस्टेड (ओल्ड टाउन) में, सेंट्रल मैरिएनप्लात्ज स्क्वायर में नियो-गॉथिक न्युस रैथौस (टाउन हॉल) जैसे प्रसिद्ध स्थान हैं, जिसमें एक लोकप्रिय ग्लॉकेनस्पील शो भी है जो 16वीं शताब्दी की कला, संस्कृति आदि को दर्शाता है।

1216 प्रथम बैरन युद्ध में फ्रांस के राजकुमार लुइस ने इंग्लैंड के राजा जॉन को हराकर विनचेस्टर शहर पर कब्जा कर लिया और बाद में राज्य का और विस्तार किया।

1276 फूजौ में काफी पीछे हटकर, बढ़ते मंगोल आक्रमणकारियों से दूर सोंग राजवंश के दरबार के बचे-खुचे लोगों ने सम्राट डुआनजोंग के लिए राज्याभिषेक समारोह का आयोजन किया।

1285 वियतनाम पर दूसरा मंगोल हमले का मुकाबला करते हुए ट्रन राजवंश के राजकुमार ट्रन क्वांग खी की सेना ने चुओंग डुओंग में एक आक्रमणकारी मंगोल नौसैनिक बेड़े को तबाह कर दिया।

1287 पूर्वी मंगोलिया और मंचूरिया में नयन और अन्य परंपरावादी बोरजिगिन राजकुमारों की सेनाओं को कुबलई खान ने हराया।

1381 इंग्लैंड के रिचर्ड द्वितीय ने माइल एंड में किसानों के विद्रोह के नेताओं से मुलाकात की। टॉवर ऑफ लंदन पर विद्रोहियों ने हमला किया और बिना किसी प्रतिरोध के अंदर घुस गए।

1404 वेल्श विद्रोही नेता ओवेन ग्लिंदर ने खुद को वेल्स का राजकुमार घोषित कर दिया और इंग्लैंड के राजा हेनरी चतुर्थ के खिलाफ फ्रांसीसियों के साथ गठबंधन कर लिया।

1444 तिरूर, केरल में प्रमुख गणितज्ञ और खगोलशास्त्री केलल्लूर नीलकंठ सोमयाजी का जन्म हुआ। वे केरल स्कूल ऑफ एस्ट्रोनॉमी एंड मैथमेटिक्स के एक प्रमुख गणितज्ञ और खगोलशास्त्री थे। उन्होंने अपना महत्वपूर्ण खगोलीय ग्रंथ तंत्रसंग्रह लिखा। नीलकंठ ने त्रिकोणमितीय कार्यों के अनंत श्रृंखला विस्तार, बीजगणित और गोलाकार ज्यामिति विवेचना प्रस्तुत की।

1594 जर्मन सुनार जैकब क्रोगर को डेनमार्क की रानी ऐनी के गहने चुराने के जुर्म में एडिनबर्ग में फांसी दी गई। यह आभूषण डिजाइनर रानी की सेवा में रहता था।

1634 रूस और पोलैंड के बीच पोलियानोव शांति समझौते पर हस्ताक्षर हुए।

1658 ब्रिटिश और फ्रांसीसी सेना ने ड्यून्स के युद्ध में स्पेन को हराया।

1775 अमेरिकी सेना की स्थापना हुई।

1777 अमेरिकी कांग्रेस ने देश के लिए 13 लाल और सफेद धारियों वाले नये झंडे का स्वरूप तय किया। 1885 से 14 जून को अमेरिका में झंडा दिवस मनाया जाता है।

1880 प्रसिद्ध भारतीय वैज्ञानिक सतीश चंद्र दासगुप्ता का जन्म हुआ। इसी दिन जर्मनी का सबसे बड़ा कोलोन कैथेड्रल का निर्माण प्रारंभ होने के 632 वर्ष बाद बनकर पूरी तरह 14 जून 1880 को तैयार हुआ।

1856 बरेलवी मुस्लिम समुदाय के धर्म गुरु, विद्वान आला हजरत यानी अहमद रज़ा खान बरेलवी का जन्म बरेली में हुआ।

1864 जर्मन मनोविज्ञानी एलियोस अलजाइमर का जन्म हुआ। इन्होंने अलजाइमर बीमारी का पहली बार पता लगाया, इसीलिए इस बीमारी को अलजाइमर नाम दिया गया।

1900 प्रसिद्ध भारतीय मलयालम निबंधकार और साहित्यिक आलोचक कुट्टीकृष्ण मारार का जन्म हुआ।

1901 पहली बार गोल्फ प्रतियोगिता का आयोजन अमेरिका में हुआ।

1907 नेशनल एसोसिएशन फॉर विमेन सफरेज ने नॉर्वे की महिलाओं को संसदीय चुनावों में वोट देने का अधिकार दिलाने में सफलता प्राप्त की।

1920 प्रसिद्ध जर्मन दार्शनिक एवं इतिहासकार मैक्स वेबर का निधन हुआ। इसी दिन विख्यात भारतीय फिल्म अभिनेता, पटकथा लेखक एवं फिल्म निर्माता भारत भूषण का जन्म हुआ।

1922 अमेरिकी राष्ट्रपति वारेन जी. हार्डिंग ने रेडियो पर अपना पहला भाषण दिया।



1922 मुगले-आज़म जैसी तमाम कालजयी और लोकप्रिय फिल्में देने वाले भारतीय फिल्म निर्देशक, फिल्म निर्माता तथा पटकथा लेखक के. आसिफ यानी आसिफ करीम का जन्म उत्तर प्रदेश के इटावा जिले में हुआ।

1928 क्यूबा में 1959 में हुई समाजवादी क्रांति में अहम योगदान देने वाले और लैटिन अमेरिकी देशों कांगो, बोलीविया इत्यादि में समाजवादी आंदोलन को बढ़ावा देने वाले अर्जेंटीना के क्रांतिकारी, गुरिल्ला नेता, संगठनकर्ता, लेखक, सेना सिद्धांतकार, फिजीशियन अर्नेस्टो चेग्वेरा का जन्म अर्जेंटीना के रोसारिओ में हुआ।



1934 ऑस्ट्रिया की राजधानी वियना में हिटलर और बेनिटो मुसोलिनी की मुलाकात हुई।

1936 भारतीय राष्ट्रीय कांग्रेस पार्टी के प्रसिद्ध सिख राजनीतिज्ञ, केंद्र सरकार में महत्वपूर्ण पदों पर रहे मनोहर सिंह गिल का जन्म हुआ।

1940 दूसरे विश्व युद्ध में पश्चिमी यूरोप पर करीब एक महीने तक जर्मन तानाशाह हिटलर के नेतृत्व में हवाई हमले किए गए। इसके बाद जर्मन सेना फ्रांस की राजधानी पेरिस में दाखिल हुई। इसी दिन हिटलर प्रशासन ने विजित देश पोलैंड के क्रैकोव में यातना शिविर खोला, जहां लाखों लोगों को घोर अमानवीय जेल, बर्बतम यातनाएं और हत्याएं की गईं।

1945 भारत के शीर्ष राजनीतिक नेताओं से वायसराय लार्ड वावेल ने मिलने की इच्छा जाहिर की। इस दौरान जेल में बंद नेताओं को रिहा किया गया।

1946 अमेरिका के अमीर कारोबारी और बहुविवादित, बहुचर्चित 45वें राष्ट्रपति हुए डोनाल्ड जाॅन ट्रंप का जन्म जमैका हाॅस्पिटल मेडिकल सेंटर, न्यू यार्क में हुआ। फिलहाल वे कई मुकदमों का सामना कर रहे हैं। वे दूसरो कार्यकाल के लिए चुनाव लड़ रहे हैं। उन्हें पिछले दिनों पोर्न स्टार को मोटी रकम भुगतान के मामले में दोषी करार दिया है। सरकारी गोपनीय दस्तावेज भी अपने पास रखने के मामले में वे मुदमों का सामना कर रहे हैं।

1947 कांग्रेस कार्य समिति ने भारत विभाजन के लिए माउंटबेटन योजना का प्रस्ताव स्वीकृति को अखिल भारतीय कांग्रेस समिति के समक्ष रखा।

1949 वियतनाम राष्ट्र का गठन हुआ।

1955 टीवी टॉक शो प्रस्तोता और अभिनेत्री किरण खेर का जन्म हुआ।

1958 सोवियत संघ की सरकार ने प्रख्यात भारतीय वैज्ञानिक, गणितज्ञ डॉ सी.वी. रमन को क्रेमलिन, मास्को में लेनिन शांति पुरस्कार प्रदान किया।

1959 पश्चिमी गोलार्ध में पहली दैनिक परिचालन मोनोरेल प्रणाली डिजनीलैंड मोनोरेल सिस्टम कैलिफोर्निया के एनाहिम में जनता के लिए खोली गई।

1961 प्रसिद्ध भारतीय भौतिकी विज्ञानी कार्यमाणिवकम श्रीनिवास कृष्णन का निधन हुआ।

1962 पेरिस में यूरोपीय अंतरिक्ष अनुसंधान संगठन की स्थापना की गई, यह बाद में यूरोपीय अंतरिक्ष एजेंसी बन गई।

1966 वेटिकन ने इंडेक्स लिब्रोरम प्रोहिबिटोरम (निषिद्ध पुस्तकों की सूची) के उन्मूलन की घोषणा की, जिसे मूल रूप से 1557 में स्थापित किया गया था।

1967 आदित्य बिड़ला समूह के भारतीय उद्योगपति और अध्यक्ष कुमार मंगलम बिड़ला का जन्म हुआ। इसी दिन पंजाबी गायक सरबजीत चीमा का जन्म हुआ।

1968 महाराष्ट्र नवनिर्माण सेना के संस्थापक और अध्यक्ष राज ठाकरे का जन्म हुआ।



1969 जर्मनी की विश्व प्रसिद्ध टेनिस स्टार स्टेफी ग्राफ का जन्म हुआ। उन्होंने करियर में 22 ग्रैंडस्लम जीते।

1970 तेलंगाना विधान सभा सदस्य, जाने माने मुस्लिम राजनीज्ञ और आल इंडिया मजलिस-ए-इत्तेहादुल मुस्लमीन के नेता अकबरुद्दीन ओवैसी का जन्म हैदराबाद में हुआ।

1974 जाने माने भारतीय फिल्म अभिनेता, संगीतज्ञ, पटकथाकार, वीजे और मनोरंजन जगत से जुड़ी तमाम गतिविधियों में संलग्न ल्यूक केन्नी का जन्म कलकत्ता में हुआ।

1980 अर्जेंटीना के सैनिकों ने ब्रिटिश सेना के समक्ष फोकलैंड द्वीप में आत्मसमर्पण किया।

1985 यूरोपीय आर्थिक समुदाय के पांच सदस्य देशों ने शेंगेन समझौते पर हस्ताक्षर किए, जिसके तहत बिना किसी सीमा नियंत्रण के मुक्त यात्रा क्षेत्र की स्थापना की गई। इसके तहत इन देशों के नागरिक बिना वीजा और पासपोर्ट के यात्रा, पर्यटन के लिए आ - जा सकेंगे।

1986 दक्षिण भारतीय सिनेमा की जानी मानी अभिनेत्री और माॅडल बिंदु माधवी का जन्म हुआ। 14 जून 1986 को जिनेवा, स्विटजरलैंड में जॉर्ज फ्रांसिस्को इसिडोरो लुइस बोर्गेस एसेवेडो का निधन हुआ। अर्जेंटीना के विख्यात कथाकार लेखक, निबंधकार, कवि, अनुवादक, स्पेनिश-भाषा और अंतर्राष्ट्रीय साहित्य में एक प्रमुख व्यक्तित्व थे। 

1989 जाने माने गायक जुबिन नौटियाल का जन्म देहरादून में हुआ।



1992 तमिल फिल्मों की जानी मानी, खूबसूरत अभिनेत्री, भरतनाट्यम नर्तकी और माॅडल शीला राजकुमार का जन्म जयनकोंडम में हुआ।

1999 थांबो म्बेकी दक्षिण अफ्रीका के राष्ट्रपति निर्वाचित हुए।

2001 चीन, रूस, कजाकिस्तान, किर्गिस्तान, ताजिकिस्तान और उजबेकिस्तान ने संघाई सहयोग संगठन (एससीओ) बनाया। इसी दिन जांच आयोग ने 1 जून 2001 को नेपाल के राजा नरेश वीरेंद्र विक्रम शाह देव और उनके परिवार की हत्या का दोष दिवंगत नरेश वीरेंद्र विक्रम शाह के बेटे राजकुमार दीपेंद्र पर मढ़ा।

2004 पंचशील सिद्धांत की 50वीं वर्षगांठ पर चीन की राजधानी बीजिंग में अंतर्राष्ट्रीय सेमिनार का आयोजन हुआ।

2005 विश्व विख्यात गायक, संगीतज्ञ माइकल जैक्सन को बच्चों के साथ यौन दुर्व्यवहार से जुड़े दस मामलों में बरी किया गया।

2007 चीन के गोवी रेगिस्तान में पक्षीनुमा विशाल डायनसोर के जीवाश्म मिले। इसी दिन कुर्त वॉल्डहाइम का निधन हुआ। वॉल्डहाइम संयुक्त राष्ट्र संघ के चौथे महासचिव रहे।

2008 संयुक्त राज्य अमेरिका में उपभोक्ता मूल्य सूचकांक 0.8 प्रतिशत बढ़ा है। वार्षिक मुद्रास्फीति की दर 5.6 प्रतिशत रही जो 17 वर्षों में सबसे अधिक हुई। यही समय अमेरिका में जबरदस्त मंदी और बेरोजगारी का था। इसी दिन भारत की केंद्र की प्रधानमंत्री डा. मनमोहन सिंह की अगुवाई वाली संयुक्त प्रगतिशील गठबंधन यूपीए सरकार ने अलग गोरखालैंड राज्य के निर्माण की संभावना को खारिज किया। राजस्थान के बाँसवाड़ा जिले में 96 मीट्रिक टन की सोने की खान का पता चला। इसी दिन चीन के उत्तरी प्रांत शांग्झी में एक कोयला खादान में विस्फोट में 27 लोग घायल हुए।

2009 पाकिस्तान ने इस्लामाबाद से तुर्की के इस्तांबुल तक अपनी पहली अंतर्राष्ट्रीय मालगाड़ी सेवा शुरू की।

2011 विख्यात रुद्रवीणा वादक असद अली खाँ का निधन हुआ।

2012 विशाखापत्तनम में भारतीय इस्पात संयंत्र में विस्फोट से 11 लोगों की मौत हुई और 14 अन्य घायल हुए।

2013 मिस्र ने आपातकाल की स्थिति की घोषणा की क्योंकि सुरक्षा बलों ने पूर्व राष्ट्रपति मोहम्मद मुर्सी का समर्थन करने वाले सैकड़ों प्रदर्शनकारियों को मार डाला था।

2017 उत्तरी केंसिंग्टन, लंदन, यूके में एक ऊँची अपार्टमेंट इमारत में आग लगने से 72 लोग मारे गए और 74 अन्य घायल हो गए। इसी दिन लुइसियाना के अमेरिकी रिपब्लिकन हाउस मेजॉरिटी व्हिप स्टीव स्कैलिस और तीन अन्य को वार्षिक कांग्रेस बेसबॉल गेम के लिए अभ्यास करते समय गोली मार दी गई और वे घायल हो गए।

2020 जाने माने भारतीय फिल्म अभिनेता, थियेटर और टीवी कलाकार सुशांत सिंह राजपूत की मृत्यु हुई। इनकी आत्महत्या और हत्या को लेकर बहुत राजनीति हुई। लेकिन हत्या साबित न हो सकी।

2022 तेल अवीव, इजराइल में अवराम गेब्रियल बूली येहोशुआ का निधन हुआ। येहोशुआ प्रसिद्ध इजराइली उपन्यासकार, निबंधकार और नाटककार थे। न्यूयॉर्क टाइम्स ने उन्हें इजराइली फॉकनर कहा। येहोशुआ ने अपने लेखन में यहूदी पहचान, गैर-यहूदियों के साथ तनावपूर्ण संबंध, पुरानी और युवा पीढ़ियों के बीच संघर्ष तथा धर्म और राजनीति के बीच टकराव पर ध्यान केंद्रित किया है।



History of June 14: Information about important events in India and the world in 900 years and birth and death days of famous people

1158 Henry the Lion founded the city of Munich on the banks of the Isar River. Munich is the capital of Bavaria in Germany and has centuries-old buildings and many museums. The city is well known for its annual Oktoberfest celebration and its beer halls. The famous Hofbräuhaus, founded in 1589, in the Altstadt (Old Town), the neo-Gothic Neues Rathaus (Town Hall) in the central Marienplatz square, also has a popular Glockenspiel show that showcases 16th-century art, culture, etc.

1216 In the First Barons' War, Prince Louis of France defeaed King John of England and captured the city of Winchester and later expanded the kingdom further.

1276 The remnants of the Song dynasty court, retreating far away from the advancing Mongol invaders to Fuzhou, held a coronation ceremony for Emperor Duanzong.

1285 The army of Trần dynasty prince Trần Quang Khải, fighting off the second Mongol invasion of Vietnam, destroyed an invading Mongol naval fleet at Chuong Duong.

1287 The forces of Nayan and other traditionalist Borjigin princes in eastern Mongolia and Manchuria are defeated by Kublai Khan.

1381 Richard II of England meets the leaders of the Peasants' Revolt at Mile End. The Tower of London is attacked by the rebels and is entered without resistance.

1404 Welsh rebel leader Owain Glyndŵr declares himself Prince of Wales and allies with the French against King Henry IV of England.

1444 Kelallur Neelakantan Somayaji, prominent mathematician and astronomer, is born in Tirur, Kerala. He was a leading mathematician and astronomer of the Kerala school of astronomy and mathematics. He wrote his important astronomical treatise Tantrasangraha. Nilakantha introduced infinite series expansions of trigonometric functions, algebra and spherical geometry.

1594 German goldsmith Jacob Kröger was hanged in Edinburgh for stealing jewelry belonging to Queen Anne of Denmark. This jewelry designer lived in the service of the queen.

1634 The Polianov Peace Treaty was signed between Russia and Poland.

1658 British and French forces defeated Spain in the Battle of the Dunes.

1775 The US Army was established.

1777 The US Congress decided the design of a new flag with 13 red and white stripes for the country. Flag Day is celebrated in the US on June 14 since 1885.

1880 Famous Indian scientist Satish Chandra Dasgupta was born. On this day, Germany's largest Cologne Cathedral was completed on 14 June 1880, 632 years after its construction began.

1856 Ala Hazrat i.e. Ahmed Raza Khan Barelvi, religious leader and scholar of Barelvi Muslim community, was born in Bareilly.

1864 German psychologist Elios Alzheimer was born. He discovered Alzheimer's disease for the first time, hence this disease was named Alzheimer's.

1900 Famous Indian Malayalam essayist and literary critic Kuttikrishna Marar was born.

1901 Golf tournament was organized for the first time in America.

1907 National Association for Women Suffrage succeeded in getting the right to vote in parliamentary elections to Norwegian women.

1920 Famous German philosopher and historian Max Weber died. On this day, famous Indian film actor, screenwriter and film producer Bharat Bhushan was born.

1922 American President Warren G. Harding gave his first speech on radio. 1922 K. Asif aka Asif Karim, the Indian film director, film producer and screenwriter who gave many classic and popular films like Mughal-e-Azam, was born in Etawah district of Uttar Pradesh.

1928 Ernesto Che Guevara, Argentine revolutionary, guerrilla leader, organizer, writer, military theorist, physician who made a significant contribution in the socialist revolution in Cuba in 1959 and promoted the socialist movement in Latin American countries like Congo, Bolivia etc., was born in Rosario, Argentina.

1934 Hitler and Benito Mussolini met in Vienna, the capital of Austria.

1936 Manohar Singh Gill, a famous Sikh politician of the Indian National Congress Party, who held important positions in the central government, was born.

1940 During the Second World War, air attacks were carried out on Western Europe for about a month under the leadership of German dictator Hitler. After this, the German army entered Paris, the capital of France. On this day, Hitler's administration opened a torture camp in Krakow, Poland, a conquered country, where lakhs of people were imprisoned, brutally tortured and killed.

1945 Viceroy Lord Wavell expressed his desire to meet the top political leaders of India. During this, the leaders imprisoned in jail were released.

1946 Donald John Trump, the rich businessman of America and the most controversial, much talked about 45th President, was born in Jamaica Hospital Medical Center, New York. Currently, he is facing many cases. He is contesting elections for the second term. Recently, he has been convicted in the case of paying a huge amount to a porn star. He is also facing cases in the case of keeping government confidential documents with him.

1947 Congress Working Committee placed the proposal of Mountbatten Plan for partition of India before the All India Congress Committee for its acceptance.

1949 The nation of Vietnam was formed.

1955 TV talk show presenter and actress Kirron Kher was born.

1958 The government of the Soviet Union conferred the Lenin Peace Prize on eminent Indian scientist, mathematician Dr. C.V. Raman at the Kremlin, Moscow.

1959 The Disneyland Monorail System, the first daily operating monorail system in the Western Hemisphere, opened to the public in Anaheim, California.

1961 Renowned Indian physicist Karyamanivakam Srinivasa Krishnan died.

1962 The European Space Research Organisation was founded in Paris, later becoming the European Space Agency.

1966 The Vatican announced the abolition of the Index Librorum Prohibitorum (list of prohibited books), originally established in 1557.

1967 Kumar Mangalam Birla, Indian industrialist and chairman of the Aditya Birla Group, was born. Punjabi singer Sarbjit Cheema was born on this day.

1968 Maharashtra Navnirman Sena founder and president Raj Thackeray was born.

1969 Germany's world famous tennis star Steffi Graf was born. She won 22 Grand Slams in her career.

1970 Telangana Legislative Assembly member, well-known Muslim politician and All India Majlis-e-Ittehadul Muslimeen leader Akbaruddin Owaisi was born in Hyderabad.

1974 Luke Kenny, a well-known Indian film actor, musician, screenwriter, VJ and involved in various activities related to the entertainment world, was born in Calcutta.

1980 Argentine soldiers surrendered to the British Army in the Falkland Islands.

1985 Five member countries of the European Economic Community signed the Schengen Agreement, under which a free travel zone was established without any border control. Under this, citizens of these countries will be able to travel and go for tourism without visa and passport.

1986 Well-known South Indian cinema actress and model Bindu Madhavi was born. Jorge Francisco Isidoro Luis Borges Acevedo died on 14 June 1986 in Geneva, Switzerland. He was a famous Argentine story writer, essayist, poet, translator, and a prominent personality in Spanish language and international literature.

1989 Famous singer Jubin Nautiyal was born in Dehradun.

1992 Famous Tamil film actress, Bharatanatyam dancer and model Sheela Rajkumar was born in Jayankondam.

1999 Thambo Mbeki was elected President of South Africa.

2001 China, Russia, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Tajikistan and Uzbekistan formed the Shanghai Cooperation Organization (SCO). On the same day, the Commission of Inquiry blamed Prince Dipendra, son of the late King Birendra Vikram Shah, for the murder of King Birendra Vikram Shah Dev and his family on 1 June 2001.

2004 An international seminar was organized in the capital of China, Beijing, on the 50th anniversary of the Panchsheel principle.

2005 World famous singer and musician Michael Jackson was acquitted in ten cases related to sexual abuse of children.

2007 Fossils of a giant bird-like dinosaur were found in China's Gobi desert. Kurt Waldheim died on this day. Waldheim was the fourth Secretary General of the United Nations.

2008 The consumer price index in the United States of America increased by 0.8 percent. The annual inflation rate was 5.6 percent, which was the highest in 17 years. This was the time of severe recession and unemployment in America. On this day, the United Progressive Alliance (UPA) government led by Prime Minister Dr. Manmohan Singh at the Centre of India rejected the possibility of the creation of a separate Gorkhaland state. A gold mine of 96 metric tons was discovered in Banswara district of Rajasthan. On this day, 27 people were injured in an explosion in a coal mine in China's northern province of Shangzhi. 2009 Pakistan launched its first international freight train service from Islamabad to Istanbul, Turkey.

2011 Renowned Rudra Veena player Asad Ali Khan died.

2012 An explosion at an Indian steel plant in Visakhapatnam killed 11 people and injured 14 others.

2013 Egypt declared a state of emergency as security forces killed hundreds of protesters supporting former President Mohammed Morsi.

2017 A fire in a high-rise apartment building in North Kensington, London, UK killed 72 people and injured 74 others. On the same day, US Republican House Majority Whip Steve Scalise of Louisiana and three others were shot and injured while practicing for the annual congressional baseball game.

2020 Famous Indian film actor, theater and TV artist Sushant Singh Rajput died. There was a lot of politics over his suicide and murder. But the murder could not be proved.

2022 Avraham Gabriel Bulli Yehoshua died in Tel Aviv, Israel. Yehoshua was a famous Israeli novelist, essayist and playwright. The New York Times called him the Israeli Faulkner. In his writings, Yehoshua has focused on Jewish identity, strained relations with non-Jews, conflict between older and younger generations, and the confrontation between religion and politics.

An appeal to the readers -

If you find this information interesting then please share it as much as possible to arouse people's interest in knowing more and support us. Thank you !

#worldhistoryofjune13 #WorldBloodDonorDay

I Love INDIA & The World !

No comments

Thank you for your valuable feedback