ब्रेकिंग न्यूज़

13 जून का इतिहास: भारत एवं विश्व में 1700 वर्षों में हुई महत्वपूर्ण घटनाओं तथा मशहूर हस्तियों के जन्म, निधन दिवसों की जानकारी History of 13 June: Information about important events and birth and death days of famous personalities in India and the world in 1700 years

313 कॉन्स्टेंटाइन द ग्रेट और सह-सम्राट वैलेरियस लिसिनियस के हस्ताक्षरों से जारी मिलान के निर्णय से पूरे रोमन साम्राज्य में धार्मिक स्वतंत्रता प्रदान की गई और यह आदेश निकोमीडिया में प्रकाशित में सार्वजनिक किए गये। निकोमीडिया प्राचीन यूनानी शहर था जो अब तुर्की में है। 286 में निकोमीडिया रोमन साम्राज्य की पूर्वी राजधानी और बड़ा शहर था। इसे सम्राट डायोक्लेटियन ने अपनी राजधानी चुना था।

1290 खिलजी सल्तनत के संस्थापक जलालुद्दीन फिरोजशाह खिलजी दिल्ली तख्त पर काबिज हुए इसके साथ ही गुलाम वंश के शासन का अंत और खिलजी सल्तनत की शुरुआत हुई। अफगानिस्तान से दिल्ली तक खिलजी कबीले ने 1320 तक शासन किया।

1325 इब्न बतूता ने सउदी अरब के मक्का के लिए अपनी पहली यात्रा शुरू की। इब्न बतूता अरब यात्री, विद्धान् तथा लेखक हुए। उत्तर अफ्रीका के मोरक्को प्रदेश के प्रसिद्ध नगर तांजियर में 24 फरवरी 1304 को इनका जन्म हुआ था। इनका पूरा नाम था मुहम्मद बिन अब्दुल्ला इब्न बत्तूता। इब्न बतूता मुसलमान यात्रियों में सबसे अधिक यात्रा करने वाले हुए।। अंदाजन इन्होंने लगभग 75000 मील की यात्रा की थी। इतना लंबा भ्रमण उस युग के शायद ही किसी अन्य यात्री ने किया हो। अपनी यात्रा के दौरान बतूता भारत भी आए और यहां की तमाम बातों का उन्होंने अपने संस्मरणों में जिक्र किया है।

1373 इंग्लैंड और पुर्तगाल के बीच एंग्लो-पुर्तगाली गठबंधन हुआ यह गठबंधन लगातार बना रहा। इसके तहत दोनों देशों ने एक दूसरे की लगातार भरपूर मदद की।

1508 विश्व प्रसिद्ध इतालवी खगोलशास्त्री और दार्शनिक एलेसेंड्रो पिकोलोमिनी का जन्म हुआ।

1514 हेनरी ग्रेस ए डियू ने 1,000 टन से अधिक वजन वाला विश्व का सबसे बड़ा युद्धपोत इंग्लैंड के नए वूलविच डॉकयार्ड में तैयार कर प्रस्तुत किया।

1525 पुजारियों के लिए रोमन कैथोलिक चर्च द्वारा निर्धारित ब्रह्मचर्य अनुशासन को खारिज करते हुए मार्टिन लूथर ने कैटरीना वॉन बोरा से विवाह किया।

1555 विख्यात इतालवी गणितज्ञ, मानचित्रकार और खगोलशास्त्री जियोवानी एंटोनियो मैगिनी का जन्म हुआ।

1625 फ्रांस और नवरे की कैथोलिक राजकुमारी हेनरीटा मारिया से इंग्लैंड के राजा चार्ल्स प्रथम ने कैंटरबरी में विवाह किया।

1707 फेरेंस रकोक्जी द्वितीय ने हंगरी को स्वतंत्र घोषित किया।

1731 स्वीडिश ईस्ट इंडिया कंपनी की स्थापना हुई।

1757 बंगाल, बिहार और उड़ीसा के नवाब सिराजुद्दौला से युद्ध के लिए ईस्ट इंडिया कंपनी के रॉबर्ट क्लाइव ने 1000 यूरोपीय और 2000 भारतीय सैनिकों और आठ तोपों सहित मुर्शिदाबाद के लिए प्रस्थान किया।



1805 लुईस एंड क्लार्क एक्सपेडीशन के दौरान मेरिवर्थ लुईस और उनके चार अन्य साथियों ने मिसौरी नदी के महान जलप्रपात को देखा। ग्रेट फॉल्स मिसौरी अमेरिका में उत्तर-मध्य मोंटाना में ऊपरी मिसौरी नदी पर झरनों की एक श्रृंखला है। अपस्ट्रीम से डाउनस्ट्रीम तक नदी के 10-मील खंड के साथ झरने ब्लैक ईगल फॉल्स, कोल्टर फॉल्स, रेनबो फॉल्स क्रुक्ड फॉल्स, हॉर्सशू फॉल्स हैं। यह पर्यटन का लोकप्रिय क्षेत्र है।

1850 संयुक्त राज्य अमेरिका में पहला अफ्रीकी अमेरिकी श्रमिक संघ अमेरिकन लीग ऑफ कलर्ड लेबरर्स का न्यूयॉर्क में विधिवत गठन किया गया।

1855 विख्यात इतालवी कंपोजर ग्यूसेप वार्डी के बीसवें ओपेरा लेस वेप्रेस सिसिलिएन्स यानी द सिसिलियन वेस्पर्स का पेरिस में प्रीमियर हुआ।

1886 कनाडा के वैंकूवर शहर में आग लगने से करीब एक हजार इमारतें जलकर नष्ट हुईं। इसी दिन बावेरिया के राजा लुडविग द्वितीय को रहस्यमय परिस्थितियों में स्टारनबर्ग लेकमुनिच के पास मृत पाया गया।

1888 अमेरिकी कांग्रेस ने श्रम विभाग का गठन किया।

1905 ब्रिटेन शासित भारत में क्रिकेटर हुए कुमार श्री दुलीपसिंहजी का जन्म नवानगर स्टेट में हुआ। यह नवानगर राजघराने के राजकुमार हुए।

1909 केरल के पालाघाट में ईएमएस नंबूदरिपाद का जन्म हुआ। वे भारत के शीर्ष वामपंथी नेता, चिंतक हुए और केरल के लंबे समय तक मुख्यमंत्री भी रहे।

1920 संयुक्त राज्य अमेरिका के डाक विभाग ने नियम लागू किया कि बच्चों के पार्सल डाक के माध्यम से नहीं भेजे जाएंगे।

1922 सामंती जमींदारों, दबंगों और ब्रिटिश शासन का विरोध करने वाले क्रांतिकारी नानक भील भारतीय-अंग्रेजी पुलिस की गोलियों से छलनी कर दिए गये। 1922 की 13 जून को राजस्थान के बूंदी जिले के डाबी तालाब क्षेत्र में तत्कालीन दीवान मदन मोहन, नाजिम धन्नालाल और अन्य सामंती जमींदारों, जागीरदारों, दबंगों और अंग्रेज ब्रिटिश-भारतीय सरकारी कारकूनों के जुल्म के खिलाफ भेंट, बेगार, चराई कर जैसे कई टैक्सों की समाप्ति मांग करते हुए आयोजित विशाल जनसभा में झंडा गीत गाकर नानक भील जनता को जागृत कर रहे थे। परेशान, हल्कान लोग अपनी व्यथा बताते हुए इन्साफ की मांग कर रहे थे। ब्रिटिश सरकार व स्थानीय शक्तिशाली लोगों के खिलाफ नारेबाजी करते हुए देशी-विदेशी गुलामी, शोषण, उत्पीड़न से मुक्ति के लिए आवाज बुलंद कर रहे थे। यहां ब्रिटिश-भारतीय पुलिस ने जनसभा पर गोली चला दी, जिससे अनेक लोग जान बचाने इधर-उधर भागे, नानक भील झंडा हाथ में उठाए क्रांतिकारी गीत गाते। पुलिस ने नानक भील के सीने पर 3 गोलियां मारीं। गुलामी, शोषण, उत्पीड़न, भेदभाव के खिलाफ अपनी जान कुर्बान कर देने वाले नानक भील का घर-घर से भेंट किये गए नारियलों से दाह संस्कार किया।

1923 हिंदी फिल्मों के प्रख्यात कवि, गीतकार, अभिनेता, नृत्य एवं संगीत निर्देशक प्रेम धवन का जन्म अंबाला में हुआ। इसी दिन चीन के राष्ट्रपति ली को अपना घर छोड़ देना पड़ा क्योंकि उनके विरोधी पक्ष के सरदार ने अपनी बड़ी फौज के साथ ली का घर घेर लिया, पद और घर छोड़ने के लिए मजबूर किया, ली के घर के पानी और बिजली आदि की आपूर्ति बाधित कर दी गई थी।

1932 ब्रिटेन ने 72 वर्षों तक स्वेज नहर का नियंत्रण अपने कब्जे में रखने के बाद उसे मिस्र को सौंप दिया।

1937 विख्यात भारतीय - अमेरिकी वैज्ञानिक, अमेरिकी राष्ट्रपति के तकनीकी सलाहकारों में शामिल, आर्टिफिशियल इंटेलीजेंसी के विशेषज्ञ डब्बाला राजागोपाल राज रेड्डी का जन्म चित्तूर में हुआ।

1943 नेताजी सुभाष चंद्र बोस जर्मनी से जापान पहुंचे।

1944 संयुक्त राष्ट्र संघ के आठवें महासचिव हुए बान की मून का जन्म दक्षिण कोरिया के हाएंग्ची में हुआ।

1955 सोवियत संघ में पहली हीरा खदान मीर माइन डायमंड-बेयरिंग जमा की खोज सोवियत भूवैज्ञानिकों यूरी खाबार्डिन, एकातेरिना एलागिना और विक्टर एवेदेंको ने याकुत एएसएसआर में बड़े अमैकिंस्की अभियान के दौरान की थी। उन्हें ज्वालामुखीय रॉक किंबरलाइट के निशान मिले, जो आमतौर पर हीरों से जुड़ा होता है।

1956 अंतर्राष्ट्रीय आपराधिक पुलिस संगठन (आईसीपीओ) को गठन किया गया।

1963 न्यूयॉर्क कमोडिटी एक्सचेंज ने चांदी के वायदा अनुबंधों का कारोबार शुरु किया।

1964 भारतीय जनता पार्टी के राजनेता और मोदी सरकार में मंत्री रहे पीयूष गोयल का जन्म हुआ।

1965 भारत के जाने माने फिल्म आलोचक, फिल्म कारोबार के समीक्षक, पत्रकार तरन आदर्श का जन्म जोधपुर, राजस्थान में हुआ। इसी दिन पुणे में जाने माने भारतीय क्रिकेटर मनिंदर सिंह का जन्म हुआ।



1971 प्रख्यात अमेरिकी अखबार न्यूयॉर्क टाइम्स ने पेंटागन पेपर्स को पहली बार प्रकाशित किया। इसकी रिपोर्टिंग पत्रकार डैनियल एल्सबर्ग ने की थी। आगे चलकर इन पेपर्स ने अमेरिका की राजनीति में भूचाल ला दिया। इन पेपर्स में वियतनाम युद्ध में अमेरिका की अमानवीय भूमिका को लेकर कई खुलासे किये गये। अमेरिकी प्रशासन ने राष्ट्रीय सुरक्षा का हवाला देते हुए कोर्ट से मांग की कि सेना के मामलों से जुड़ी बेहद गोपनीय जानकारी अखबारों में प्रकाशित करने पर रोक लगाई जाए। कोर्ट ने पेंटागन पेपर्स छापने पर रोक लगा दी। इसके बाद डैनियल एल्सबर्ग ने ये जानकारी द वॉशिंगटन पोस्ट को दे दी और 18 जून से इस अखबार ने भी पेंटागन पेपर्स से जुड़ी खबरें छापनी शुरू की। सरकार द वॉशिंगटन पोस्ट के खिलाफ भी कोर्ट में गई, लेकिन 30 जून को सुप्रीम कोर्ट ने प्रेस की स्वतंत्रता का हवाला देते हुए अखबारों को राहत दी और पेंटागन पेपर्स प्रकाशित करने की अनुमति दे दी। फिर सराकर ने डैनियल एल्सबर्ग पर देश के खिलाफ साजिश रचने, जासूसी करने और सरकारी कागजों की चोरी करने जैसे कई आरोप लगा दिए। अदालत ने डैनियल को इन सब आरोपों से बरी कर दिया। उसके बाद अखबारों में सीरीज के रूप में पेंटागन पेपर्स प्रकाशित होते रहे। जून 2011 में अमेरिकी सरकार ने पेंटागन पेपर्स को आम लोगों के लिए रिलीज कर दिया। एक मिलेट्री एनालिस्ट डैनियल एल्सबर्ग ने वियतनाम युद्ध से जुड़ी बेहद खुफिया जानकारी द न्यूयॉर्क टाइम्स अखबार को दी थी।

1983 पायनियर 10 नेपच्यून की कक्षा से गुजरा। यह सौर मंडल के ज्ञात ग्रहों से आगे यात्रा करने वाली पहली मानव निर्मित वस्तु बन गई।



1992 जानी मानी खूबसूरत, बोल्ड फिल्म अभिनेत्री एवं माॅडल दिशा पटानी का जन्म बरेली, उत्तर प्रदेश में हुआ।

1993 किम कैंपबेल कनाडा की पहली महिला प्रधानमंत्री बनीं।

1994 भारत की जानी मानी अंतरराष्ट्रीय स्तर की तीरंदाज, ओलंपियन दीपिका कुमारी का जन्म रांची में हुआ। इसी दिन मणिपुर के सातवें मुख्यमंत्री हुए राज कुमार जयचंद्र सिंह का निधन हुआ।

1997 फिल्म बॉर्डर देशभर में करीब 290 स्क्रींस पर रिलीज की गई। इसमें से दक्षिणी दिल्ली का ग्रीन पार्क स्थित उपहार सिनेमा भी था। शाम का शो था इसलिए सिनेमाहॉल खचाखच भरा था। फिल्म लगभग आधी होने को थी तब करीब पौने पांच बजे सिनेमाहॉल के भूतल पर लगे एक ट्रांसफॉर्मर में आग लग गई। इससे पहले कोई कुछ समझ पाता, आग ने पूरे हॉल को अपनी चपेट में ले लिया। कोई जलकर मर गया तो किसी की दम घुटने से मौत हो गई। हादसे में 59 लोग मारे गए और 100 से भी ज्यादा लोगों को चोटें आईं। हॉल की पार्किंग में रखी कारें भी जलकर खाक हो गईं।

2001 नेपाल के शाही परिवार हत्याकांड में दीपेंद्र की कथित प्रेमिका देवयानी ने जांच आयोग के समक्ष गवाही से इन्कार किया। राजा वीरेंद्र की उनके परिवार के सभी लोगों की हत्या के बाद उनके भाई ज्ञानेंद्र सत्ता पर काबिज हुए और बताया यह गया कि देवयानी से दीपेंद्र विवाह करना चाहते थे लेकिन परिवार राजी नहीं हुआ, इसलिए राजकुमार दीपेंद्र ने पूरे परिवार को गोलियां मारकर खुद को भी गोली मार ली। दीपेंद्र की बाद में अस्पताल में मौत हुई। 

2002 अमेरिका ने ऐंटी-बालिस्टिक मिसाइल संधि से खुद को अलग किया।

2003 डेनियल अखमितोव कजाकिस्तान के नये प्रधानमंत्री चुने गये।

2004 लोकतांत्रिक गणराज्य कांगो में राष्ट्रपति जोसेफ कबीला के विरुद्ध तख्ता पलट का प्रयास किया गया जो विफल हुआ। इसी दिन इराक के विदेश उपमंत्री बासम सालिह कुन्बा की हत्या हुई।

2005 पॉपस्टार माइकल जैक्सन 13 साल के बच्चे के यौन उत्पीड़न मामले में कोर्ट से बरी हुए। इसी दिन ईरान ने 2009 के अंत से भारत को तरल प्राकृतिक गैस का निर्यात करने पर सहमत दी।

2006 नाइजीरिया और कैमरून ने सीमा विवाद पर समझौता किया।

2008 टेलिकॉम मलेशिया (टीम) ने आइडिया सेलुलर कंपनी की 15 प्रतिशत हिस्सेदारी खरीदी। इसी दिन चीन और ताइवान ने विमान सेवा शुरू करने हेतु ऐतिहासिक समझौते पर हस्ताक्षर किये।

2012 पाकिस्तान के प्रसिद्ध गजल गायक मेंहदी हसन का निधन हुआ।

2015 प्रति वर्ष 13 जून को संपूर्ण विश्व में अंतर्राष्ट्रीय रंगहीनता जागरूकता दिवस (इंटरनेशनल एल्बिनिज्म अवेयरनेस डे) मनाया जाता है। इसे मनाने का उद्देश्य एल्बिनिज्म (रंगहीनता) के शिकार लोगों से विश्व में होने वाले भेद-भाव के विरुद्ध जागरूकता फैलाना है। संयुक्त राष्ट्र महासभा ने प्रतिवर्ष 13 जून को इस दिवस को मनाने की घोषणा 18 दिसंबर, 2014 को की थी। पहला अंतरराष्ट्रीय एल्बिनिज्म जागरूकता दिवस 13 जून 2015 को मनाया गया। एल्बिनिज्म या रंगहीनता एक जन्मजात रोग है, जो त्वचा, बाल और आंखों में मेलानिन की कमी के कारण होता है. इससे प्रभावित लोगों की त्वचा पर सफेद धब्बे होते हैं अथवा कई बार पूर्ण त्वचा ही सफेद हो जाती है।

2016 लखनऊ में प्रसिद्ध हिंदी लेखक, उपन्यासकार, नाटककार, आलोचक, समीक्षक तथा व्यंग्यकार मुद्राराक्षस का निधन हुआ। इनका वास्तविक नाम सुभाष चंद्र गुप्ता था।

2018 कार्बन उत्सर्जन मानकों के घोर उल्लंघन के लिए वोक्सवैगन आटोमोबाइल कंपनी पर एक बिलियन यूरो का जुर्माना लगाया गया।

2021 चीन के हुबेई प्रांत के शियान शहर के झांगवान में हुए गैस विस्फोट में एक दर्जन से अधिक लोगों की मौत और करीब 150 लोग घायल हुए।

2023 नाइजीरिया के क्वारा राज्य में नाइजर नदी पर एक शादी की नाव पलटने से करीब 100 लोगों की मौत हो गई। 2023 में इसी दिन इंग्लैंड के नॉटिंघम में सुबह-सुबह चाकू घोंपने और वैन से टक्कर मारने की घटना में तीन लोगों की मौत हो गई और तीन अन्य घायल हो गए। इसी दिन 2023 में जबलपुर (मध्य प्रदेश) में तैनात केंद्रीय वस्तु एवं सेवा कर यानी सेंट्रल जीएसटी के डिप्टी कमिश्नर कपिल कामले और चार निरीक्षकों को गुटका कारोबारी से सात लाख रुपये की रिश्वत लेते हुए केंद्रीय जांच ब्यूरो ने रंगे हाथ पकड़ लिया। रिश्वत लेने वाले यह जीएसटी कार्मिक पहले ही 25 लाख रुपये हड़प चुके हैं।

History of 13 June: Information about important events and birth and death days of famous personalities in India and the world in 1700 years

313 The Decree of Milan issued under the signatures of Constantine the Great and co-emperor Valerius Licinius granted religious freedom throughout the Roman Empire and this order was published in Nicomedia. Nicomedia was an ancient Greek city which is now in Turkey. In 286, Nicomedia was the eastern capital and a large city of the Roman Empire. It was chosen by Emperor Diocletian as his capital.

1290 Jalaluddin Firoz Shah Khilji, the founder of the Khilji Sultanate, ascended the throne of Delhi. With this, the rule of the Slave Dynasty ended and the Khilji Sultanate began. The Khilji clan ruled from Afghanistan to Delhi till 1320.

1325 Ibn Battuta started his first journey to Mecca in Saudi Arabia. Ibn Battuta was an Arab traveler, scholar and writer. He was born on 24 February 1304 in Tangier, a famous city in the North African region of Morocco. His full name was Muhammad bin Abdullah Ibn Battuta. Ibn Battuta was the most traveled Muslim traveller. It is estimated that he travelled about 75000 miles. Such a long journey was hardly undertaken by any other traveller of that era. During his journey, Battuta also visited India and has mentioned all the things here in his memoirs.

1373 Anglo-Portuguese alliance was signed between England and Portugal. This alliance continued. Under this, both the countries helped each other a lot.

1508 World famous Italian astronomer and philosopher Alessandro Piccolomini was born.

1514 Henry Grace a Dieu built and presented the world's largest warship weighing more than 1,000 tons in England's new Woolwich Dockyard.

1525 Martin Luther marries Katharina von Bora, rejecting the celibacy discipline prescribed by the Roman Catholic Church for priests.

1555 Giovanni Antonio Magini, the famous Italian mathematician, cartographer and astronomer, is born.

1625 Henrietta Maria, Catholic Princess of France and Navarre, is married at Canterbury by King Charles I of England.

1707 Ferenc Rakoczi II declares Hungary independent.

1731 The Swedish East India Company is founded.

1757 Robert Clive of the East India Company departs for Murshidabad with 1000 European and 2000 Indian troops and eight cannons to fight Siraj-ud-Daulah, the Nawab of Bengal, Bihar and Orissa.

1805 Meriwether Lewis and his four companions see the Great Falls of the Missouri River during the Lewis and Clark Expedition. Great Falls is a series of waterfalls on the upper Missouri River in north-central Montana, Missouri, USA. The waterfalls along the 10-mile stretch of the river from upstream to downstream are Black Eagle Falls, Colter Falls, Rainbow Falls Crooked Falls, Horseshoe Falls. It is a popular tourist area.

1850 The first African American labor union in the United States, the American League of Colored Laborers, was formally formed in New York.

1855 Renowned Italian composer Giuseppe Vardi's twentieth opera Les Vepres Siciliennes, i.e. The Sicilian Vespers, premiered in Paris.

1886 A fire in Vancouver, Canada destroyed nearly a thousand buildings. On the same day, King Ludwig II of Bavaria was found dead under mysterious circumstances near Starnberg Lechmunich.

1888 The US Congress formed the Department of Labor.

1905 Kumar Shri Duleepsinhji, who became a cricketer in British-ruled India, was born in Nawanagar State. He was the prince of the Nawanagar royal family.

1909 EMS Namboodiripad was born in Palaghat, Kerala. He became a top leftist leader of India, thinker and was also the Chief Minister of Kerala for a long time.

1920 The United States Postal Department implemented a rule that children's parcels will not be sent through post.

1922 Revolutionary Nanak Bhil, who opposed feudal landlords, strongmen and British rule, was riddled with bullets of Indian-English police. On 13 June 1922, Nanak Bhil was awakening the public by singing Jhanda Geet in a huge public meeting organized in Dabi Talab area of ​​Bundi district of Rajasthan, demanding abolition of many taxes like Bhet, Begar, Grazing Tax against the oppression of the then Diwan Madan Mohan, Nazim Dhannalal and other feudal landlords, Jagirdars, strongmen and British-Indian government agents. The troubled, troubled people were demanding justice by telling their pain. While raising slogans against the British government and local powerful people, they were raising their voice for freedom from Indian and foreign slavery, exploitation and oppression. Here the British-Indian police opened fire on the public gathering, due to which many people ran here and there to save their lives. Nanak Bhil was singing revolutionary songs with the flag in his hand. The police shot three bullets on Nanak Bhil's chest. Nanak Bhil, who sacrificed his life against slavery, exploitation, oppression and discrimination, was cremated with coconuts donated from every house.

1923 Prem Dhawan, the famous poet, lyricist, actor, dance and music director of Hindi films, was born in Ambala. On this day, Chinese President Li had to leave his house because the leader of his opposition surrounded Li's house with his large army, forced him to leave his post and house, the supply of water and electricity etc. to Li's house was disrupted.

1932 Britain handed over the Suez Canal to Egypt after keeping it under its control for 72 years.

1937 Famous Indian-American scientist, one of the technical advisors of the US President, Dabbala Rajagopal Raj Reddy, an expert in artificial intelligence, was born in Chittoor.

1943 Netaji Subhash Chandra Bose reached Japan from Germany.

1944 Ban Ki-moon, the eighth Secretary-General of the United Nations, was born in Haengchi, South Korea.

1955 The Mir Mine diamond-bearing deposit, the first diamond mine in the Soviet Union, was discovered by Soviet geologists Yuri Khabardin, Ekaterina Elagina and Viktor Avdeenko during the large Amakinsky expedition in the Yakut ASSR. They found traces of the volcanic rock kimberlite, which is usually associated with diamonds.

1956 The International Criminal Police Organization (ICPO) was formed.

1963 The New York Commodity Exchange started trading silver futures contracts.

1964 Piyush Goyal, a politician from the Bharatiya Janata Party and a minister in the Modi government, was born.

1965 India's famous film critic, film business critic, journalist Taran Adarsh ​​was born in Jodhpur, Rajasthan. On the same day, famous Indian cricketer Maninder Singh was born in Pune.

1971 Famous American newspaper New York Times published Pentagon Papers for the first time. Its reporting was done by journalist Daniel Ellsberg. Later, these papers caused a stir in American politics. In these papers, many revelations were made about America's inhumane role in the Vietnam War. Citing national security, the American administration demanded from the court that publishing of extremely confidential information related to military matters in newspapers should be banned. The court banned the publication of Pentagon Papers. After this, Daniel Ellsberg gave this information to The Washington Post and from June 18, this newspaper also started publishing news related to Pentagon Papers. The government also went to court against The Washington Post, but on June 30, the Supreme Court, citing freedom of the press, gave relief to the newspapers and allowed them to publish Pentagon Papers. Then the government accused Daniel Ellsberg of conspiring against the country, spying and stealing government papers. The court acquitted Daniel of all these charges. After that, Pentagon Papers continued to be published in newspapers as a series. In June 2011, the US government released the Pentagon Papers to the general public. A military analyst Daniel Ellsberg had given very secret information related to the Vietnam War to The New York Times newspaper.

1983 Pioneer 10 passed through the orbit of Neptune. It became the first man-made object to travel beyond the known planets of the solar system.

1992 Famous beautiful, bold film actress and model Disha Patani was born in Bareilly, Uttar Pradesh.

1993 Kim Campbell became the first woman Prime Minister of Canada.

1994 India's famous international level archer, Olympian Deepika Kumari was born in Ranchi. On this day, Raj Kumar Jaichandra Singh, the seventh Chief Minister of Manipur, died. 1997 The film Border was released on around 290 screens across the country. One of these was Uphaar Cinema in Green Park, South Delhi. It was an evening show so the cinema hall was packed to the brim. The film was almost half over when at around 4:45 a transformer on the ground floor of the cinema hall caught fire. Before anyone could understand anything, the fire engulfed the entire hall. Some died of burns and some died of suffocation. 59 people died in the accident and more than 100 people were injured. The cars parked in the hall's parking were also burnt to ashes.

2001 In the royal family murder case of Nepal, Dipendra's alleged girlfriend Devyani refused to testify before the investigation commission. After King Birendra's murder of all his family members, his brother Gyanendra came to power and it was told that Dipendra wanted to marry Devyani but the family did not agree, so Prince Dipendra shot the entire family and then shot himself. Dipendra later died in the hospital. 2002 America withdrew from the Anti-Ballistic Missile Treaty.

2003 Daniil Akhmetov was elected as the new Prime Minister of Kazakhstan.

2004 An attempt was made to overthrow President Joseph Kabila in the Democratic Republic of Congo which failed. On this day, Iraq's Deputy Foreign Minister Bassam Saleh Kumba was assassinated.

2005 Popstar Michael Jackson was acquitted by the court in the sexual assault case of a 13-year-old child. On this day, Iran agreed to export liquefied natural gas to India from the end of 2009.

2006 Nigeria and Cameroon reached an agreement on the border dispute.

2008 Telecom Malaysia (TEAM) bought 15 percent stake in Idea Cellular Company. On this day, China and Taiwan signed a historic agreement to start air service.

2012 Famous Pakistani Ghazal singer Mehdi Hassan passed away.

2015 International Albinism Awareness Day is celebrated every year on 13 June all over the world. The purpose of celebrating it is to spread awareness against the discrimination faced by people suffering from albinism in the world. The United Nations General Assembly had announced to celebrate this day on 13 June every year on 18 December 2014. The first International Albinism Awareness Day was celebrated on 13 June 2015. Albinism or color blindness is a congenital disease, which is caused by lack of melanin in the skin, hair and eyes. People affected by this have white spots on their skin or sometimes the entire skin becomes white.

2016 Famous Hindi writer, novelist, playwright, critic, reviewer and satirist Mudrarakshas died in Lucknow. His real name was Subhash Chandra Gupta.

2018 Volkswagen automobile company was fined one billion euros for gross violation of carbon emission standards.

2021 More than a dozen people died and about 150 were injured in a gas explosion in Zhangwan, Xi'an city, Hubei province of China.

2023 Nearly 100 people died when a wedding boat capsized on the Niger River in Nigeria's Kwara state. On this day in 2023, three people were killed and three others were injured in an early morning stabbing and van collision in Nottingham, England. On this day in 2023, the Central Bureau of Investigation caught Kapil Kamle, Deputy Commissioner of Central Goods and Services Tax (Central GST) posted in Jabalpur (Madhya Pradesh) and four inspectors red-handed while taking a bribe of Rs 7 lakh from a gutka businessman. These GST personnel who took the bribe have already grabbed Rs 25 lakh.

An appeal to the readers -

If you find this information interesting then please share it as much as possible to arouse people's interest in knowing more and support us. Thank you !

#worldhistoryofjune13 #InternationalAlbinismAwarenessDay

I Love INDIA & The World !

No comments

Thank you for your valuable feedback