ब्रेकिंग न्यूज़

12 जून का इतिहास: 1100 वर्षों में भारत एवं दुनिया में हुई महत्वपूर्ण घटनाओं तथा प्रसिद्ध व्यक्तियों के जन्म, निधन दिवसों की जानकारी History of 12 June: Information about important events in India and the world in 1100 years and birth and death days of famous people

910 -ऑग्सबर्ग की युद्ध में हंगरी ने खानाबदोश योद्धाओं की प्रसिद्ध दिखावटी वापसी की रणनीति का उपयोग कर राजा लुईस द चाइल्ड के नेतृत्व वाली पूर्वी फ्रैंकिश सेना को परास्त किया।

1206 घुरिद (पूर्वी ईरानी ताजिक मूल का फारसी राजवंश) जनरल कुतुब उद-दीन ऐबक ने दिल्ली सल्तनत की स्थापना की।

1240 फ्रांस के लुई 9वें के आदेश पर अंतर-धार्मिक बहस, जिसे पेरिस के विवाद के रूप में जाना जाता है, एक ईसाई भिक्षु और चार रब्बियों के बीच शुरू हुई।

1381 जागीरदारों के शोषण-उत्पीड़न के खिलाफ इंग्लैंड के किसानों ने ब्लैकहीथ में एकत्र होकर विद्रोह किया।

1418 आर्माग्नैक-बर्गंडियन गृह युद्ध में पेरिसियों ने बर्नार्ड 7वें काउंट ऑफ आर्माग्नैक के समर्थकों, सभी कैदियों, विदेशी बैंकरों और नवरे कॉलेज के छात्रों और शिक्षकों का कत्लेआम किया।

1429 जार्ग्यू की लड़ाई के दूसरे दिन महिला योद्धा जोन ऑफ आर्क ने शहर और अंग्रेजी कमांडर, विलियम डे ला पोल, सफोक के पहले ड्यूक पर कब्जा करने में फ्रांसीसी सेना का नेतृत्व किया।



1550 फिनलैंड के हेलसिंकी शहर की स्थापना स्वीडन के राजा गुस्ताव प्रथम ने करवाई। हेलसिंकी तब स्वीडन का हिस्सा था। फिनलैंड की दक्षिणी राजधानी हेलसिंकी है। जो फिनलैंड की खाड़ी में एक प्रायद्वीप पर स्थित है। इसका केंद्रीय मार्ग मैनरहेइमिंटी, राष्ट्रीय संग्रहालय सहित कई संस्थानों से घिरा हुआ है, जो पाषाण युग से लेकर वर्तमान तक के फिनिश इतिहास को दर्शाता है। मैनरहेइमिंटी पर ही भव्य संसद भवन और समकालीन कला संग्रहालय किआस्मा भी हैं। अलंकृत लाल ईंटों से बना उसपेन्स्की कैथेड्रल बंदरगाह के ऊपर स्थित है। फिनलैंड, आधिकारिक तौर पर फिनलैंड गणराज्य उत्तरी यूरोप के फेनोस्केनेडियन क्षेत्र में स्थित एक नॉर्डिक देश है। इसकी सीमा पश्चिम में स्वीडन, पूर्व में रूस और उत्तर में नॉर्वे से लगती है। फिनलैंड खाड़ी के पार दक्षिण में एस्टोनिया स्थित है। फिनलैंड की राजधानी हेलसिंकी है। लगभग 53 लाख की आबादी वाले इस देश के ज्यादातर लोग दक्षिणी क्षेत्र में रहते हैं। क्षेत्रफल के हिसाब से यह यूरोप का आठवां सबसे बड़ा और जनघनत्व के आधार पर यूरोपीय संघ में सबसे कम आबादी वाला देश हैं। फिनलैंड में रहने वाले बहुसंख्यक लोगों की मातृभाषा फिनिश है, देश की साढ़े पांच प्रतिशत आबादी की मातृभाषा स्वीडिश है। फिनलैंड ऐतिहासिक रूप से स्वीडन का एक हिस्सा था और 1809 से रूसी साम्राज्य के अंतर्गत एक स्वायत्त ग्रैंड डची था। रूस से गृहयुद्ध के बाद 1917 में फिनलैंड ने स्वतंत्रता की घोषणा की। फिनलैंड 1955 में संयुक्त राष्ट्र संघ में, 1966 में ओईसीडी और 1995 में यूरोपीय संघ और यूरोजोन में शामिल हुआ। एक सर्वेक्षण में सामाजिक, राजनीतिक, आर्थिक और सैन्य संकेतकों के आधार पर फिनलैंड को दुनिया का दूसरा सबसे अधिक स्थिर देश करार दिया गया है। फिलहाल राष्ट्रीय गठबंधन पार्टी के नेता पेटेरी ओर्पो प्रधानमंत्री हैं।

1577 मेल्स, स्विटजरलैंड में पॉल गुल्डिन का जन्म हुआ। पॉल गुल्डिन स्विस जेसुइट गणितज्ञ और खगोलशास्त्री बने। उन्होंने ठोस की सतह और आयतन निर्धारित करने के लिए गुल्डिनस प्रमेय की खोज की। गुल्डिन को जर्मन गणितज्ञ और खगोलशास्त्री जोहान्स केपलर के साथ उनके जुड़ाव के लिए जाना जाता था। गुल्डिन ने कैवलियरी की अविभाज्य विधि की आलोचना की।

1643 चर्च ऑफ इंग्लैंड के पुनर्गठन के लिए राजा चार्ल्स प्रथम की सहमति के बिना, इंग्लैंड की संसद द्वारा वेस्टमिंस्टर असेंबली सत्र का आयोजन किया गया।

1665 न्यू एम्स्टर्डम कानूनी तौर पर ब्रिटेन का हिस्सा बना और योर्क के ड्यूक के नाम पर इसका नामकरण न्यूयॉर्क हुआ। न्यू एम्स्टर्डम  मैनहट्टन द्वीप के दक्षिणी सिरे पर स्थापित 17वीं सदी की एक डच बस्ती थी जो न्यू नीदरलैंड में औपनिवेशिक सरकार के अधीन थी। शुरुआती व्यापारिक कारखाने फोर्ट एम्स्टर्डम के आसपास स्थापित हुए। न्यूयॉर्क अमेरिका की आजादी के बाद अमेरिका का प्रमुख व्यापारिक - औद्योगिक नगर बना।

1691 पोप एलेक्जेंडर अष्टम के स्थान पर स्पीनाज्जोला, इटली में जन्मे अंतोनिओ पिग्नाटोली को पोप चुना गया। इनका नामकरण हुआ पोप इन्नोसेंट 12वें।

1752 कर्नाटक में मुस्लिम शासक चंदा साहिब ने मराठों से हुए युद्ध में हारने पर आत्मसमर्पण कर दिया।

1787 अमेरिका में सीनेटर के लिए न्यूनतम आयु सीमा 30 वर्ष कानून पारित कर निर्धारित की गई।

1797 प्रसिद्ध फ्रांसीसी उपन्यासकार, नाटककार और पत्रकार बने जीन-बैप्टिस्ट लौवेट डी कुवरे का जन्म पेरिस में हुआ।

1812 फ्रांस के शासक नेपोलियन बोनापार्ट ने रूस पर हमला किया।

1817 जर्मन आविष्कारक कार्ल ड्रैस मैनेंहिम ने साइकिल का सबसे प्रारंभिक रूप ड्रेसीन या लॉफमास्काइन चलाकर दिखाया।

1830 फ्रांस ने अल्जीरिया के उपनिवेशीकरण की प्रक्रिया शुरु की।

1849 प्रसिद्ध अमेरिकी आविष्कारक लेविस फेक्टिक हेस्लेट को गैस मास्क के आविष्कार के लिए पेटेंट मिला।

1889 उत्तरी आयरलैंड के आर्माग में हुई ट्रेन दुर्घटना में 88 लोग मरे।

1897 असम में आए भयंकर भूकंप से करीब 1500 लोगों की मौत हुई।

1898 जनरल एमिलियो ओगिनाल्डो ने स्पेन से पुर्तगाल के स्वतंत्रत होने की घोषणा की।

1915 प्रख्यात कन्नड़ लेखक, नाटककार, मंच कलाकार, निर्देशक, पत्रकार और सामाजिक कार्यकर्ता सी के नागराज राव का जन्म हुआ।

1919 महात्मा गांधी के हत्यारे नाथूराम गोडसे के बड़े भाई गोपाल गोडसे का जन्म पुणे में हुआ।

1924 अमेरिका के 41वें राष्ट्रपति जॉर्ज हर्बर्ट वॉकर बुश का जन्म हुआ।

1926 ब्राजील ने लीग ऑफ नेशन से बाहर आने का फैसला किया।



1929 नाजी जर्मनी यहूदी विरोधी हत्याओं, यातनाओं, तबाही की भुक्तभोगी ऐनी फ्रैंक का जन्म हुआ। ऐनी की डायरी दुनिया में सबसे ज्यादा बिकने वाली किताबों में से एक है।

1932 भारत की मशहूर भरत नाट्यम नर्तकी और अभिनेत्री पद्मिनि का जन्म हुआ। विख्यात मराठी फिल्म अभिनेत्री जयश्री तलपड़े का जन्म हुआ। 1932 में इसी दिन भारत के प्रसिद्ध सिविल इंजीनियर तथा कोंकण रेलवे और दिल्ली में मेट्रो रेल को शुरु कराने वाले ई. श्रीधरन, का जन्म हुआ।

1949 प्रसिद्ध भारतीय अंग्रेजी पत्रकार, राजनीतिक विश्लेषक और सामाजिक कार्यकर्ता प्रफुल्ल बिदवई का जन्म हुआ।

1952 सोवियत संघ ने जापान के साथ शांति संधि को अवैध घोषित किया।

1955 प्रसिद्ध तेलुगु लेखिका और कवयित्री नंदिनी सिद्दा रेड्डी का जन्म हुआ।

1957 भारतीय जनता पार्टी नेता और मोदी सरकार में कृषि मंत्री रहे नरेंद्र सिंह तोमर का जन्म हुआ। इसी दिन पाकिस्तान के मशहूर बल्लेबाज जावेद मियांदाद का जन्म हुआ। इसी दिन जानी मानी हिंदी लेखिका गीतांजलि श्री का जन्म हुआ।

1964 दक्षिण अफ्रीका में रंगभेद के खिलाफ आंदोलन करने वाले नेता नेल्सन मंडेला को उम्र कैद की सजा हुई।

1968 प्रसिद्ध हिंदी एवं मराठी फिल्म और टेलीविजन अभिनेत्री प्रतीक्षा लोंकर का जन्म औरंगाबाद में हुआ।

1972 दीनानाथ गोपाल तेंदुलकर का निधन हुआ। दीनानाथ भारतीय लेखक और वृत्तचित्र फिल्म निर्माता थे। उन्हें महात्मा गांधी की आठ-खंड की जीवनी महात्मा: मोहनदास करमचंद गांधी के लेखक के रूप में सबसे ज्यादा जाना जाता है। दीनानाथ लिखित महात्मा गांधी की जीवनी महात्मा: मोहनदास करमचंद गांधी पहली बार 1951 में प्रधान मंत्री जवाहरलाल नेहरू की लिखी प्रस्तावना के साथ प्रकाशित हुई थी। वे विट्ठलभाई झावेरी के करीबी सहयोगी भी थे और जिन्होंने वृत्तचित्र फिल्म महात्मा: गांधी का जीवन 1869-1948 के निर्माण में सहयोग किया था।

1975 इलाहाबाद उच्च न्यायालय ने प्रधानमंत्री इंदिरा गांधी को चुनावी भ्रष्टाचार में दोषी करार दिया। इसी दिन संघ, भाजपा नरेंद्र मोदी समर्थक प्रमुख टीवी एंकर, पत्रकार अंजना ओम कश्यप का जन्म रांची में हुआ।

1976 प्रसिद्ध संस्कृत के विद्वान और दार्शनिक गोपीनाथ कविराज का निधन हुआ।

1979 जाने माने फिल्म निर्देशक और पटकथा लेखक रितेश बत्रा का जन्म हुआ।

1985 प्रसिद्ध भारतीय नर्तक सलमान युसूफ खान का जन्म 1985 में इसी दिन प्रसिद्ध भारतीय महिला हॉकी खिलाड़ी सबा अंजुम करीम का जन्म हुआ। 1985 में 12 जून को सैन डिएगो, कैलिफोर्निया, अमेरिका में केंड्रा लेह विल्किंसन का जन्म हुआ। केंड्रा जानी मानी अमेरिकी अभिनेत्री, लेखिका, टेलीविजन व्यक्तित्व, कारोबारी और रियल एस्टेट एजेंट हैं। उन्हें पहली बार ह्यूग हेफनर की गर्लफ्रेंड में से एक के रूप में और ई! रियलिटी टेलीविजन सीरीज द गर्ल्स नेक्स्ट डोर (2005-2009) में उनकी भूमिका के लिए पहचान मिली।

1987 ब्रिटिश चुनावों में मार्गरेट थैचर की पार्टी को तीसरी बार ऐतिहासिक विजय हासिल हुई।

1989 तुर्की के ओट्टोमन राजवंश की आखिरी शहजादी निलोफर का निधन हुआ।

1990 रूस ने खुद को संप्रभु राष्ट्र घोषित किया। 1992 से हर साल 12 जून को रूस दिवस मनाया जाता है।

1991 सोवियत संघ के विघटन के बाद बचे रूस गणराज्य के बोरिस येल्तसिन राष्ट्रपति बने।



1994 जानी मानी खूबसूरत, बोल्ड पंजाबी फिल्म एवं टेलीविजन अभिनेत्री, गायिका, संगीतज्ञ, गीत लेखिका और माॅडल अफसाना खान का जन्म हुआ। इसी दिन भारी भरकम विमान बोइंग-777 ने अपनी पहली उड़ान भरी। इस विमान में दुनिया का सबसे बड़ा ट्विन जेट इंजन लगाया गया था।

1998 भारत और पाकिस्तान को परमाणु परीक्षण के कारण जी-8 के देशों ने ऋण नहीं देने का निर्णय लिया।

1999 कैरीमिनाती के नाम से सुपरिचित भारतीय यूट्यूबर अजय नागर जन्म फरीदाबाद में हुआ। इसी दिन पाकिस्तानी रक्षा बजट में लगभग 11 प्रतिशत की वृद्धि की गई और इसी दिन पूर्वी तिमोर के लिए मिशन हेतु संयुक्त राष्ट्र सुरक्षा परिषद की स्वीकृति।

2000 प्रख्यात मराठी लेखक, नाटककार, हास्यकार, अभिनेता, कथाकार व पटकथाकार, फिल्म निर्देशक, संगीतकार एवं गायक पुरुषोत्तम लक्ष्मण देशपांडे का निधन हुआ।

2001 सीमा मुद्दे पर भारत-बांग्लादेश वार्ता शुरू हुई।



2002 विश्व बालश्रम निषेध दिवस की शुरुआत हुई। संयुक्त राष्ट्र के निकाय अंतर्राष्ट्रीय श्रम संगठन आइएलओ, बाल श्रम के खिलाफ लड़ने के प्रयासों पर ध्यान देने और शामिल होने के लिए 2002 में बाल श्रम के खिलाफ विश्व दिवस का शुभारंभ किया। यह दिन बाल श्रम समस्या को इंगित करने और बाल मजदूरों की मदद करने के लिए दिशानिर्देशों को परिभाषित करने के लिए सरकारों, स्थानीय प्राधिकरणों, नागरिक समाजों और नियोक्ता के संगठनों को एक साथ लाता है। 2002 में इसी दिन स्वीडन के साथ मैच ड्रा होने के साथ ही अर्जेन्टीना विश्व कप फुटबाल से बाहर हुआ।

2003 अमेरिकी अभिनेता ग्रेगरी पेक का निधन हुआ।

2004 जार्जिया के सवन्ना में समूह-8 सम्मेलन आयोजित हुआ। इसी दिन अमेरिकी राष्ट्रपति बुश ने उत्तरी कोरिया के सर्वोच्च नेता किम जांग द्वितीय के साथ सीधी बातचीत का प्रस्ताव ठुकराया।

2007 कनाडा में होने वाले जीव विज्ञान ओलंपियाड में चार भारतीयों का चयन हुआ। इसी दिन आस्ट्रेलिया के विद्यालयों में सिक्ख छात्रों को धार्मिक प्रतीक कृपाण रखने की इजाजत मिली।

2008 प्रख्यात फिल्म निदेशक मृणाल सेन को 10वें ओसियाना सिनेफैन फिल्म समारोह में पुरस्कृत किया गया।

2013 भारत सरकार ने 163 साल से चली आ रही टेलीग्राम सेवा को बंद करने की घोषणा की। 15 जुलाई 2013 के दिन देश में आखिरी टेलीग्राम भेजा गया।

2014 इराक के तिकरित में कैंप स्पीचर पर इस्लामिक स्टेट ऑफ इराक एंड द लेवेंट बेहद घातक हमला कर करीब 1100 से 1,700 तक शिया इराकी लोगों की जान ले ली।

2015 विख्यात ब्राजीलियाई पत्रकार, कवि और संगीतकार फर्नांडो ब्रैंट का निधन हुआ।

2016 टेनिस खिलाड़ी सायना नेहवाल ने दूसरी बार ऑस्ट्रेलियाई ओपन खिताब जीता।

2017 ज्ञानपीठ पुरस्कार से सम्मानित तेलुगु भाषा के प्रख्यात कवि सी. नारायण रेड्डी का निधन हुआ।

2018 अमेरिकी राष्ट्रपति डोनाल्ड ट्रम्प और उत्तर कोरिया के नेता किम जोंग-उन ने सिंगापुर में बैठक की। इसी दिन विख्यात अंग्रेजी ड्रमर जॉन हिसमैन का निधन हुआ।

2019 कासिम-जोमार्ट टोकायेव को कजाकिस्तान के दूसरे राष्ट्रपति के रूप में शपथ दिलाई गई। इसी दिन सुप्रसिद्ध अमेरिकी अभिनेत्री का निधन हुआ।

2022 फिलिप बेकर हॉल नामक अमेरिकी अभिनेता एवं फिल बेनेट नामक वेल्श रग्बी यूनियन खिलाड़ी का निधन हुआ।

2023 प्रसिद्ध इतालवी व्यवसायी, राजनीतिज्ञ और पूर्व प्रधानमंत्री सिल्वियो बर्लुस्कोनी, इतालवी अभिनेता और निर्देशक फ्रांसेस्को नुटी, प्रसिद्ध अमेरिकी कॉमिक बुक कलाकार और लेखक जॉन रोमिता सीनियर और सुपरिचित अमेरिकी अभिनेता ट्रीट विलियम्स का निधन हुआ।



2024 समाजवादी पार्टी (सपा) के राष्ट्रीय अध्यक्ष, उत्तर प्रदेश के पूर्व मुख्यमंत्री अखिलेश यादव और उनकी पार्टी के अयोध्या की मिल्कीपुर सीट से विधायक अवधेश प्रसाद ने सांसद बनने के बाद बुधवार को विधानसभा की सदस्यता से इस्तीफा दे दिया। सपा अध्यक्ष अखिलेश यादव ने करहल सीट से विधानसभा की सदस्यता से इस्तीफा दिया। अखिलेश यादव ने कन्नौज सीट से लोकसभा चुनाव जीता है। अखिलेश यादव केंद्र की राजनीति में नजर आएंगे। इसी के साथ संसद में पति-पत्नी यानी अखिलेश-डिंपल की जोड़ी नजर आएगी। डिंपल यादव मैनपुरी से चुनाव जीती हैं। इसी दिन सर्वोच्च न्यायालय ने दिल्ली में पानी की किल्लत, पानी टैंकर माफिया के मसले पर दिल्ली सरकार को कड़ी फटकार लगाई। बताया जाता है कि दिल्ली में पानी माफिया महंगे दाम पर टैंकरों से पानी बेच रहे हैं। इस मामले की अगली सुनवाई अगले दिन यानी 13 जून को होगी।

History of 12 June: Information about important events in India and the world in 1100 years and birth and death days of famous people

910 In the Battle of Augsburg, Hungary defeated the East Frankish army led by King Louis the Child using the famous feigned retreat strategy of nomadic warriors.

1206 Ghurid (Persian dynasty of East Iranian Tajik origin) general Qutb ud-Din Aibak founded the Delhi Sultanate.

1240 An inter-religious debate on the orders of Louis IX of France, known as the Disputation of Paris, began between a Christian monk and four rabbis.

1381 The peasants of England gathered at Blackheath and revolted against the exploitation and oppression of the vassals.

1418 In the Armagnac-Burgundian Civil War, the Parisians massacred the supporters of Bernard 7th Count of Armagnac, all prisoners, foreign bankers and students and teachers of the College of Navarre.

1429 On the second day of the Battle of Jargues, the female warrior Joan of Arc leads French forces in capturing the city and the English commander, William de la Pole, 1st Duke of Suffolk.

1550 The city of Helsinki in Finland is founded by King Gustav I of Sweden. Helsinki was then part of Sweden. Helsinki is the southern capital of Finland. It is located on a peninsula in the Gulf of Finland. Its central street is surrounded by many institutions, including Mannerheimintie, the National Museum, which traces Finnish history from the Stone Age to the present. Mannerheimintie also houses the grand Parliament House and the contemporary art museum Kiasma. The ornate red-brick Uspenski Cathedral stands above the harbor. Finland, officially the Republic of Finland, is a Nordic country located in the Fennoscandian region of Northern Europe. It is bordered by Sweden to the west, Russia to the east, and Norway to the north. Across the Gulf of Finland lies Estonia to the south. The capital of Finland is Helsinki. Most of the people of this country with a population of about 53 lakhs live in the southern region. In terms of area, it is the eighth largest country in Europe and the least populated country in the European Union in terms of population density. The mother tongue of the majority of people living in Finland is Finnish, the mother tongue of five and a half percent of the country's population is Swedish. Finland was historically a part of Sweden and since 1809 was an autonomous Grand Duchy under the Russian Empire. Finland declared independence from Russia in 1917 after the civil war. Finland joined the United Nations in 1955, the OECD in 1966 and the European Union and the Eurozone in 1995. A survey has declared Finland as the second most stable country in the world on the basis of social, political, economic and military indicators. At present, Petteri Orpo, leader of the National Coalition Party, is the Prime Minister.

1577 Paul Guldin was born in Mels, Switzerland. Paul Guldin became a Swiss Jesuit mathematician and astronomer. He discovered Guldin's theorem for determining the surface and volume of solids. Guldin was known for his association with German mathematician and astronomer Johannes Kepler. Guldin criticized Cavalieri's method of indivisibility.

1643 The Westminster Assembly session was held by the Parliament of England, without the consent of King Charles I, to reorganize the Church of England.

1665 New Amsterdam legally became part of Britain and was named New York after the Duke of York. New Amsterdam was a 17th-century Dutch settlement established on the southern tip of Manhattan Island under the colonial government in New Netherland. Early mercantile factories were established around Fort Amsterdam. New York became the leading mercantile-industrial city of America after American independence.

1691 Antonio Pignatoli, born in Spinazzola, Italy, was elected Pope in place of Pope Alexander VIII. He was named Pope Innocent XII.

1752 Muslim ruler Chanda Sahib of Karnataka surrendered after losing the war with Marathas.

1787 A law was passed to set the minimum age limit for senators in America at 30 years.

1797 Jean-Baptiste Louvet de Couvre, a famous French novelist, playwright and journalist, was born in Paris.

1812 French ruler Napoleon Bonaparte attacked Russia.

1817 German inventor Karl Drais Mannheim demonstrated the earliest form of bicycle by riding the Draisine or Laufmaschine.

1830 France started the process of colonization of Algeria.

1849 Famous American inventor Lewis Factic Haylett got a patent for the invention of the gas mask.

1889 88 people died in a train accident in Armagh, Northern Ireland.

1897 About 1500 people died in a terrible earthquake in Assam.

1898 General Emilio Oguinaldo declared independence of Portugal from Spain.

1915 Famous Kannada writer, playwright, stage artist, director, journalist and social worker C K Nagaraj Rao was born.

1919 Mahatma Gandhi's assassin Nathuram Godse's elder brother Gopal Godse was born in Pune.

1924 America's 41st President George Herbert Walker Bush was born.

1926 Brazil decided to come out of the League of Nations.

1929 Anne Frank, a victim of Nazi Germany's anti-Jewish murders, torture and pogroms, was born. Anne's diary is one of the best-selling books in the world.

1932 India's famous Bharatnatyam dancer and actress Padmini was born. Famous Marathi film actress Jayshree Talpade was born. On this day in 1932, India's famous civil engineer and the one who started Konkan Railway and Metro Rail in Delhi, E. Sreedharan, was born.

1949 Famous Indian English journalist, political analyst and social worker Praful Bidwai was born.

1952 Soviet Union declared the peace treaty with Japan illegal.

1955 Famous Telugu writer and poet Nandini Sidda Reddy was born.

1957 Bharatiya Janata Party leader and Agriculture Minister in Modi government Narendra Singh Tomar was born. On this day, Pakistan's famous batsman Javed Miandad was born. On this day, famous Hindi writer Geetanjali Shree was born.

1964 Nelson Mandela, the leader of the movement against apartheid in South Africa, was sentenced to life imprisonment. 1968 Pratiksha Lonkar, a famous Hindi and Marathi film and television actress, was born in Aurangabad.

1972 Dinanath Gopal Tendulkar died. Dinanath was an Indian writer and documentary filmmaker. He is best known as the author of Mahatma: Mohandas Karamchand Gandhi, an eight-volume biography of Mahatma Gandhi. Mahatma: Mohandas Karamchand Gandhi, written by Dinanath, was first published in 1951 with a foreword by Prime Minister Jawaharlal Nehru. He was also a close associate of Vithalbhai Jhaveri and collaborated in the making of the documentary film Mahatma: Life of Gandhi 1869-1948.

1975 Allahabad High Court convicted Prime Minister Indira Gandhi of electoral corruption. On this day prominent TV anchor, journalist Anjana Om Kashyap, a supporter of RSS, BJP Narendra Modi, was born in Ranchi.

1976 Famous Sanskrit scholar and philosopher Gopinath Kaviraj died.

1979 Renowned film director and screenwriter Ritesh Batra was born.

1985 Famous Indian dancer Salman Yusuf Khan was born. On this day in 1985, famous Indian women hockey player Saba Anjum Karim was born. Kendra Leigh Wilkinson was born on 12 June 1985 in San Diego, California, USA. Kendra is a well-known American actress, author, television personality, businesswoman and real estate agent. She first gained recognition as one of Hugh Hefner's girlfriends and for her role in the E! reality television series The Girls Next Door (2005-2009).

1987 Margaret Thatcher's party won a historic victory for the third time in the British elections.

1989 Nilofer, the last princess of Turkey's Ottoman dynasty, died.

1990 Russia declared itself a sovereign nation. Since 1992, Russia Day is celebrated every year on 12 June.

1991 Boris Yeltsin became the President of the remaining Russian Republic after the disintegration of the Soviet Union.

1994 Famous beautiful, bold Punjabi film and television actress, singer, musician, song writer and model Afsana Khan was born. On this day the heavy aircraft Boeing-777 took its first flight. The world's largest twin jet engine was installed in this aircraft.

1998 G-8 countries decided not to give loans to India and Pakistan due to nuclear testing.

1999 Indian YouTuber Ajay Nagar, well known as CarryMinati, was born in Faridabad. On this day the Pakistani defense budget was increased by about 11 percent and on this day the United Nations Security Council approved the mission to East Timor.

2000 Famous Marathi writer, playwright, comedian, actor, storyteller and screenwriter, film director, musician and singer Purushottam Laxman Deshpande passed away.

2001 India-Bangladesh talks started on the border issue.

2002 World Day Against Child Labour was started. International Labour Organization ILO, a body of the United Nations, launched World Day Against Child Labour in 2002 to draw attention and join efforts to fight against child labour. This day brings together governments, local authorities, civil societies and employers' organizations to point out the child labour problem and define guidelines to help child labourers. On this day in 2002, Argentina was eliminated from the World Cup football after drawing the match with Sweden.

2003 American actor Gregory Peck died.

2004 G-8 conference was held in Savannah, Georgia. On this day, US President Bush rejected the proposal of direct talks with North Korea's supreme leader Kim Jong II.

2007 Four Indians were selected for the Biology Olympiad to be held in Canada. On this day, Sikh students were allowed to keep the religious symbol Kirpan in Australian schools. 2008 Renowned film director Mrinal Sen was awarded at the 10th Osiana Cinefan Film Festival.

2013 The Indian government announced the closure of the 163-year-old telegram service. The last telegram was sent to the country on 15 July 2013.

2014 The Islamic State of Iraq and the Levant carried out a deadly attack on Camp Speicher in Tikrit, Iraq, killing about 1100 to 1,700 Shia Iraqi people.

2016 Tennis player Saina Nehwal won the Australian Open title for the second time.

2017 Jnanpith Award-winning Telugu poet C. Narayan Reddy passed away.

2018 US President Donald Trump and North Korean leader Kim Jong-un held a meeting in Singapore.

2019 Kassym-Jomart Tokayev was sworn in as the second President of Kazakhstan.

2015 Famous Brazilian journalist, poet and musician Fernando Brant died.

2016 Tennis player Saina Nehwal won the Australian Open title for the second time.

2017 Famous Telugu poet C. Narayan Reddy, awarded the Jnanpith Award, died.

2018 US President Donald Trump and North Korean leader Kim Jong-un held a meeting in Singapore. On the same day, famous English drummer John Hisman died.

2019 Kassym-Jomart Tokayev was sworn in as the second President of Kazakhstan. On the same day, a well-known American actress died.

2022 American actor Philip Baker Hall and Welsh rugby union player Phil Bennett died.

2023 Famous Italian businessman, politician and former Prime Minister Silvio Berlusconi, Italian actor and director Francesco Nuti, famous American comic book artist and writer John Romita Sr. and well-known American actor Treat Williams died.

2024 Samajwadi Party (SP) national president, former Uttar Pradesh Chief Minister Akhilesh Yadav and his party's MLA from Milkipur seat of Ayodhya, Awadhesh Prasad, resigned from the membership of the Legislative Assembly on Wednesday after becoming MPs. SP President Akhilesh Yadav resigned from the membership of the Legislative Assembly from Karhal seat. Akhilesh Yadav has won the Lok Sabha election from Kannauj seat. Akhilesh Yadav will be seen in central politics. With this, the husband-wife duo i.e. Akhilesh-Dimple will be seen in Parliament. Dimple Yadav has won the election from Mainpuri. On the same day, the Supreme Court reprimanded the Delhi government on the issue of water shortage and water tanker mafia in Delhi. It is said that water mafia in Delhi is selling water from tankers at high prices. The next hearing of this case will be held on the next day i.e. June 13.

An appeal to the readers -

If you find this information interesting then please share it as much as possible to arouse people's interest in knowing more and support us. Thank you !

#worldhistoryofjune12 #WorldDayAgainstChildLabor

I Love INDIA & The World !

No comments

Thank you for your valuable feedback